Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Znáte první dámu modernismu Charlotte Perriandovou?

Znáte první dámu modernismu Charlotte Perriandovou?

Když se řekne modernismus, každému se vybaví jméno Le Corbusier. Ve stínu, který toto slavné jméno vrhá, lze ale najít velké množství skvělých designérů. Jedním z nich je francouzská návrhářka, fotografka, aktivistka a obdivovatelka zvláštních forem Charlotte Perriandová. Svět ji zná jako spolupracovnici Le Corbusiera, ona však byla mnohem víc: průkopnice modernity, svobodná žena a vůdčí osobnost designu 20. století, která přispěla k definování nového stylu art de vivre. Nejen její práce, ale i osobnost si zaslouží větší pozornost. 

Vizuál výstavy Charlotte Perriand: Inventing a New World.

O tom svědčí i velká výstava Charlotte Perriand: Inventing a New World, která proběhla v Paříži od října 2019 do února 2020 ve Fondation Louis Vuitton. Byla to vůbec první výstava, která věnovala všech jedenáct galerií unikátní budovy Franka Gehryho dílu jednoho umělce. Návštěvníci se uvnitř mohli těšit z padesáti vzácných kusů nábytku, nechyběly v nich ani kousky z působení designérky v Japonsku a Brazílii. Nábytku dělalo společnost sedm replik prostorů navržených Charlotte (z nich dva byly realizovány posmrtně) a patnáct modelů. 

Replika pracovny a tělocvičny s obrazem Ferdinanda Légera byla vytvořena speciálně pro výstavu.

I jídelna 28 z apartmánu na Place Saint-Sulpice z roku 1929 byla pro výstavu znovu realizována.

 „Je ostuda, že ji lidé znají jen jako ženu, která navrhovala nábytek pro Corbusiera – nejen pro ni, ale pro všechny ženy 20. století,“ říká Cherruet, kurátor velké výstavy v Paříži. „Lidé musí vidět, jak navrhovala prostory a uměla prostor skloubit s uměním. Byla schopná pracovat v jakémkoli měřítku: od lžičky po plány města.“

Lenoška Japon navržená v roce 1940.

 

Charlotte Perriandová na legendární  lenošce B306.

Charlotte Perriandová si své místo mezi návrháři a architekty vydobyla ještě před tím, než ve svých 24 letech začala spolupracovat s otcem modernismu Le Corbusierem a Pierrem Jeanneretem. S nimi spolupracovala na mnohých velkých projektech – jako je Villa Savoy či Villa Church. Je spoluatorkou známé legendární lenošky B306, její nábytek stojí ve většině Corbusierových budov. Některým až příliš čistým či chladným interiérům tak dodává lidskou tvář. V původních návrzích byla čistá fascinace ocelovými trubkami, ta postupem času odezněla a Charlotte začala trubky nahrazovat dřevem, kůží a dalšími měkčími materiály. 

Novinkou značky Cassina pro rok 2020 je židle Doron Hotel podle návrhu Charlotte Perriandové. Vznikla ve spolupráci s její dcerou.

Značka Cassina dnes vyrábí celou řadu nábytku podle původního designu Charlotte Perriandové. 

Jejími tématy byla architektura, krajina, lidská nátura a syntéza umění. Razila cestu, že umění nepatří do muzeí, ale má být součástí každodenního lidského života. I tak se mnoho kusů nábytku dostalo do muzeí (například Museum of Modern Art v New Yorku). Byla fascinována všemožnými formami, na které narazila. Ve 30. letech se nadchla pro umění Art Brut a pro studování předmětů nalezených na pláži a na skládce. Ty fotila – buď přímo na místě, nebo ve svém ateliéru Montparnass – a vytvářela z nich fotokoláže či grandiózní aranže. Spolupracovala tehdy s Fernandem Légerem and Pierrem Jeanneretem. Fascinace formou definuje veškerou tvorbu této francouzské dámy designu. 

Zleva: Charlotte Perriandová ve svém ateliéru Montaprnass, ateliér Montparnass, Charlotte Perriandová. 

Kolem roku 1934 zaměřila svoji pozornost na využití prefabrikovaných kusů ke stavbě volnočasových budov. Své zkušenosti využila při stavbě alpských lyžařských areálů Les Arcs (1960), La Casade (1969), Le Versant Sud (1974), Belles-Challes and Lauzières (1976) a Les Chalets Pointus (1970). Tyto vesničky jsou příkladem alpské architektury 20. století. Charlotte Perriandová posunula hranice prefabrikovaných budov a zvládla vytvořit vysoce kvalitní bydlení během krátkých letních stavebních prací. Všechny apartmány byly vybaveny krásnými, ale hlavně odolnými předměty, které navrhovala specificky pro každou budovu. 

Les Arcs.

 

La Cascade. 

Les Chalets Pointus. 

Charlotte Perriandová zemřela v úctyhodných 96 letech v roce 1999. Obliba jejích návrhů však neopadla, naopak. V roce 2013 byl módní značkou Louis Vuitton posmrtně relalizován její plážový dům. Pro realizaci posloužily návrhy a kresby staré téměř 80 let, Charlotte dům navrhla roku 1934. S věkem mu neubylo nic na kráse, ani praktičnosti. 

Dům je téměř celý ze dřeva – podlahy, zdi a většina nábytku je dřevěná. Vnitřní terasa je zastřešena textilním baldachýněm. Dešťová voda je sváděna dírou v baldachýnu, která je příhodně umístěna přímo nad květináčem. 

 

Stavba plážového domku šla ruku v ruce s jarní kolekcí Louis Vuitton z roku 2014, která byla inspirovaná francouzskou návrhářskou ikonou. 

Výstava už sice skončila, ale Fondation Louis Vuittone ve svém knihkupectví nabízí zajímavé publikace o Charlotte Perriandové, katalog k výstavě i triko s její fotografií. Budova samotná nepochybně stojí za návštěvu, velmi zajímavý je i program výstav


Fondation Louis Vuitton 

Avenue du Mahatma Gandhi 8, Paříž

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků


Přidejte se k Insidecor komunitě...