Úterý, jedenáct hodin dopoledne a dveře se tu ani nestihnou dovřít, než vstoupí další host. Prázdniny a horké dny lákají do nedávno otevřeného Zmrzlináře ve Slezské ulici hlavně rodiče s dětmi, pro kopečky zmrzliny a skvělou kávu z nedaleké pražírny Dos mundos sem však chodí všechny generace. Mimo lahodné zmrzliny rozličných chutí hosta potěší i interiér, který navrhl vystudovaný sochař Martin Roubíček ve spolupráci se slovinskou architektkou Katkou Petkovšek.
Jahodová patří ve Zmrzlináři mezi stálice.
Z TUCHLOVIC DO PRAHY
Za Zmrzlinářem stojí rodinná firma 2AD, kterou založili Darek Hrivňák a Alena Hrivňáková spolu se svými dětmi Darkem a Alicí v roce 2008. Zpočátku prodávali svou zmrzlinu pouze v Tuchlovicích, kde si ji oblíbili nejdříve místní. Později se ze zmrzlinářského krámku stal vyhledávaný cíl výletníků z širokého okolí i blízké Prahy. Díky narůstající popularitě a potřebě příhodnějších prostor se provozovna 2AD nedávno přesunula do nedalekých Kačic. Zároveň uzrál plán otevřít pobočku přímo v Praze. Ta dostala jméno Zmrzlinář a nachází se ve Slezské ulici na pražských Vinohradech. Mimo to firma 2AD stále dodává zmrzlinu do vybraných podniků po celé republice.
Za skvělou zmrzlinou stojí hlavně Darek Hrivňák starší, Alena Hrivňáková a Darek Hrivňák mladší.
Výroba zmrzliny ve skutečnosti není žádná legrace. Příprava každé příchutě vyžaduje dlouhé ochutnávání, zkoušení receptur a nekonečnou trpělivost. Jeden příklad za všechny uvádí vedoucí Zmrzlináře Michal Gerych: „Nedávno Darek vyráběl pivní zmrzlinu. Musel vyzkoušet různé značky a druhy piva, než zmrzlina chutnala dobře. Neznamená to, že by bylo pivo samo o sobě špatné, nemusí se však hodit k tomuto účelu. Najít ten nejvhodnější druh piva stálo hodně úsilí, nakonec se vítěz našel mezi českými značkami.“
Jako velmi přínosnou a nezbytnou hodnotí Martin Roubíček (vlevo) také spolupráci s nadšenými lidmi ze Zmrzlináře: na projektu se podílel Jakub Polívka, Bára Hoření a Michal Gerych (vpravo).
Hrivňákovi vyrobili již více než 200 druhů zmrzliny: celá výroba probíhá ručně z čerstvých sezónních surovin. Ať už jde o jahody, maliny, meruňky či angrešt, případně vzniká zmrzlina jen z těch nejkvalitnějších ingrediencí jako jsou čokoláda, vanilka, oříšky, šampaňské, aperol a pivo. Ve Zmrzlináři vždy najdete šestnáct příchutí, které se pravidelně obměňují – jednou narazíte na zmrzlinu s příchutí jablkového koláče, jindy na rakytníkovou nebo mátovou; stálicí je čokoládová, vanilková, pistáciová či jahodová. Posledním hitem je aperolová zmrzlina, kterou personál podává s proseccem. Aktuální nabídku vždy najdete na webu www.zmrzlinar.cz.
Hrivňákovi již vyrobili na dvě stě druhů zmrzliny.
OBCHOD SOUČÁSTÍ ULICE
Na místě současného obchodu se původně nacházela kavárna a prostor vyžadoval kompletní přestavbu.
Rekonstrukce vyžadovala nejen stavění, ale i zásadní bourání.
Profesionální přístup potvrzuje už exteriér, který nekřičí do okolí a dává vyniknout kráse Maceškova paláce z konce dvacátých let, kde se Zmrzlinář nachází, i velkým proskleným výlohám z ohýbaného skla. Architektům bylo jasné, že chtějí s prostorem pracovat maximálně nenásilně a spíše eliminovat co nejvíce bariér oddělujících vnitřní prostor od ulice. Kromě toho se podařilo i očistit fasádu od všech zbytečností a reklamních bannerů.
Exteriér Maceškova paláce proniká skrze sloupy i do interiéru.
Podobně zacházeli architekti i s interiérem, který je jednoduchý, čistý, nevnucuje se a dává vyniknout té nejpodstatnější části prostoru: velkému zmrzlinovému pultu, který je vidět už z ulice. „Chtěli jsme interiér co nejvíc propojit s exteriérem,“ vysvětluje Martin Roubíček, který vytvořil i logo podniku.
Martin Roubíček je rovněž autorem loga Zmrzlináře.
K exteriéru odkazuje mimo jiné dubová podlaha v jemně šedém odstínu, jenž má volně navazovat na barevnost venkovní dlažby. Za barem se dřevo mění v odolnou a komfortní černou kaučukovou podlahu Artigo s jemným přírodním vzorem, který společně s bílými obkladačkami vymezuje pracovní prostor „stánku zmrzlináře“.
Prodejna má symbolizovat léto, slunce, světlo, vzduch a volný prostor.
Kaučukovou podlahu dodala firma BOCA. Tento nepříliš známý podlahový materiál má pro využití v podobných prostorách řadu nesporných výhod. „Kaučuk je pružnější a příjemnější na došlap než běžné podlahové materiály jako dřevo, beton a vinyl, zároveň je však vysoce odolný. Personál je během celé směny na nohou, proto je měkčí podlaha vhodnější. Zároveň se mi líbí čistě přírodní složení kaučuku, které výborně zapadlo i do celkového konceptu a výběru materiálů,“ vysvětluje Roubíček.
Dubová podlaha se za barem mění v pružnou kaučukovou podlahu.
ZMRZLINA JAKO ÚPLATEK
Stěny jsou dílem malířů-patinérů Libora Michálka, Báry Petříkové a Davida Trávníčka. I ty propojují interiér s ulicí, a to jak svou barevností, tak použitou technikou, která zahrnuje natírání i stříkání různých odstínů barev po vrstvách. Vizuálně také oddělují kachličkový stánek zmrzlináře od samotného sezení pro zákazníky.
Na barevnosti prostoru dodávají zmrzliny.
Vybavení Zmrzlináře je klasické a jednoduché. Nábytek vyrobil na míru truhlář Alois Krobot, židle pocházejí od firmy TON. Obložení pultu zajistila firma Perfecto Design. Nad pultem jsou bodová a závěsná světla od firmy Setec. Prostor protíná černý žárovkový řetěz typický pro venkovní prostory. Intenzitu osvětlení LED žárovek Tesla lze regulovat a měnit tak atmosféru v interiéru.
Vybavení je jednoduché a klasické: židle dodala firma TON, stoly vznikly na zakázku.
V rámci realizace se nejen stavělo, ale i bouralo. Zabrat daly týmu Zmrzlináře zejména dva velké nosné sloupy u vchodu, které bylo nutné nejdříve zbavit výkladních příček a posléze opatřit pemrlovaným umělým kamenem – stejným materiálem, z nějž je celá prvorepubliková fasáda na Maceškově paláci. „Sloupy díky sjednocenému materiálu plynule přecházejí z exteriéru do interiéru, prostor se tak ještě více provzdušnil a otevřel,“ říká Martin Roubíček.
Do Zmrzlináře míří všechny generace.
Samotné pemrlování a lemování sloupů je velice hlučné, což s nelibostí nesli ostatní nájemníci domu. Vše se nakonec podařilo vyřešit díky zmrzlinovým úplatkům, což je podle Michala Gerycha „opravdový důkaz o kvalitě naší zmrzliny“. Do budoucna ve Zmrzlináři plánují dotáhnout pár maličkostí, jako je venkovní sezení, přidat trochu zeleného, trochu sošného a pokud to půjde, tak i otvíratelná skla ve výloze. Poslední jmenovaná věc je ale vzhledem ke všem předpisům prý prozatím spíše pěkným snem.
Dobrá zmrzlina má být jednoduchá, stojí a padá s ingrediencemi.
A co bude se Zmrzlinářem v zimě, kdy zájem o ledové mlsání přirozeně upadá? Podnik vsadí na prvotřídní bílé, zelené a z kávových slupek vyráběné čaje, které nabízí po boku dobré kávy. „V mnoha zemích se však zmrzlina jí v zimě i v létě. Chtěli bychom, aby tomu tak bylo i u nás. Věříme, že si nás naši zákazníci najdou,“ uzavírá tým Zmrzlináře.
____________________________________________________________________________________
Slezská 15, Praha 2
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu