Ačkoli ho na podzim čeká rozsáhlá rekonstrukce, v Muzeu moderního skla ZIBA rozhodně nepanuje klid před bouří. Přestavba bývalého paláce Živnobanky na chrám moderního sklářského designu je sice kolosálním projektem, jeho tvůrci se však rozhodli využít každého volného momentu a přichystat tak návštěvníkům ochutnávku toho, co je čeká po otevření v roce 2016. Poté, co bylo muzeum představeno Velkým třeskem světoznámého italského designéra Fabia Novembre a minimalistickou soustavou pohyblivých zrcadel neméně proslulého Adriana Peache, dostalo nyní několik vybraných designových studií, ateliérů a obchodů možnost od dubna až do června přiblížit návštěvníkům svou práci a své výrobky.
BOMMA: mezi klasikou a žhavými novinkami
Že má muzeum dobře nakročeno svědčí už jen úspěch prvního z pop-up obchodů od BOMMY. Ta má k tomu v ZIBĚ ještě i jednu okenní window gallery a davy návštěvníků, které se zde tísnily při vernisáži, jsou více než výmluvným důkazem toho, že o skleněný design je u nás opravdu velký zájem. Na vernisáž se ostatně stála dlouhá fronta a podle posledních zpráv je značný zájem i o nabízené zboží. Aby taky ne, BOMMA poprvé v Praze odhaluje kompletní kolekce i horké novinky představené zatím jen na veletrhu Maison et Objet v Paříži a na Ambiente ve Frankfurtu. Pokud byste tedy rádi nějaký ten produkt ukořistili, doporučujeme navštívit ZIBU co nejdříve.
Instalaci značky BOMMA vytvořilo studio Olgoj Chorchoj ve spolupráci s designérkami Monikou Kořínkovou a Marií Krajníkovou, kteří pro BOMMA navrhli i instalaci pro výlohu obchodu. Její koncept spočívá v rozmístění gigantických, precizně vyfouknutých skleněných objektů, představující jakási embrya, která vyrůstají z tmavé hlubiny země. Z nich se rodí čisté křišťálové tvary, připomínající líhnoucí se zárodky. Na závěr je ještě třeba zmínit, že insidecor se stal hrdým partnerem celé expozice BOMMA, kterou zaštítil mimo jiné i Heineken.
Dechberoucí Dechem
V ZIBĚ vystavuje a prodává i dynamické sklářské studio DECHEM ve spolupráci s Master & Master. Dechem se specializuje na unikátní interiérové skleněné objekty a limitované série a se svým jedinečným přístupem sklízí v poslední době jeden úspěch za druhým, nedávno ovládli předávání cen Czech Grand Design 2014 a stali se Grand designéry roku 2014.
Jejich poetická instalace je precizně namíchaným koktejlem osvědčených výrobků i čerstvých novinek. Narazíte tady třeba na pověstné „roztržené“ vázy, okrouhlý systém sklenic a talířků, zvrchu připomínající Sluneční soustavu, nebo vázy se zabudovaným trychtýřem (spojení unikátního designu a skvělé funkčnosti – květina ve váze perfektně drží tvar). Křehkou skleněnou instalaci doplňují produkty Master & Master jako stoly nebo policové systémy. Každý návštěvník tak hned na první pohled vidí produkty v širším kontextu prostoru, což je u designových výrobků často zásadní.
Manifest uměleckého průmyslu
Manifesty se zpravidla píší v zakouřených pracovnách umělců nebo sídlech politických stran, studenti a vedoucí Ateliéru skla UMPRUM napsali ten svůj ve skle a vystavují ho právě v ZIBĚ pod kurátorským vedením kreativní skupiny OKOLO.
Jejich výstava Manifest demonstruje kreativní náboj a vizi ateliéru, vedeného předním českým designérem Rony Pleslem. Pleslův ateliér patří k naprosté špičce a jeho absolventům se pravidelně daří uplatňovat ve vysoce konkurenčním prostředí sklářského designu. V poslední době se na české scéně postupně prosadili především dva mladí talenti Tadeáš Podracký a aktuální držitelka ceny Stanislava Libenského Michaela Mertlová, která na sebe upozornila originální kolekcí Munchies nebo konvicí Teapot ala Lamp.
Michaela Mertlová získala za čajovou konvičku ala Aladinovu olejovou lampu, inspirovanou orientálními vlivy, také cenu za nejlepší studentskou práci za rok 2011.
Manifest si klade za cíl definovat vztah jeho tvůrců ke sklu, výtvarnému umění, designu, dekoraci a architektuře. Jeho základem je osm zásad: otevřenost, zhodnocení, přehled, spolupráce, důvěra, úcta, morfologie, originalita a rovnováha. Z nich pak vyrůstají uvolněné tvary a divoké linie, kterými barvy doslova protékají jako voda, nebo originální spojení skla a nábytku, mezi něž patří například čirá okrasná váza, přivázaná k židli koženými pásky.
Novoborské zjevení
A v ZIBĚ můžete narazit i na jednu zcela speciální výstavu, která se ke sklu vyjadřuje jak konceptuálně, tak na vysoké řemeslné úrovni. Čtyři umělci z Nového Boru – Jitka Kamencová Skuhravá, Filip Houdek, Lukáš Houdek a Jiří Pačinek – se s návštěvníky dělí o svůj vskutku osobitý náhled na sklo. V jejich podání nemá tento materiál snad žádná omezení a dá se tvarovat do geometricky přesných linií i střapatých objektů, připomínajících zmačkaný papír.
Ani tam se ale výstava Made in Bor II. nezastavuje a představuje návštěvníkům precizně zpracované zoomorfní i abstraktní motivy, promyšlené instalace i křišťálová svítidla konceptuálního i více formálního ražení. Řemeslná dokonalost se zde v harmonii skloubí s citem pro unikátní nápady a sklářskou tradicí tohoto severočeského městečka.
Že má sklářství v Česku dlouhou a plodnou tradici je známá věc. Jen na tradici se však spoléhat nelze. Lidé, stojící za projektem ZIBA si to moc dobře uvědomují a jejich záměru zasadit do pražského panoramatu klenot v podobě místa zasvěceného modernímu sklářskému designu nelze než zatleskat. Zájem špiček designového oboru i návštěvníků dává tušit, že se máme ještě na co těšit a že to hlavní se teprve chystá.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu