Kdo zavítal při letošním svátku designu do Hotelu Evropa, mohl se svézt ponorkou. Pokud se do ní ovšem vešel - zájem o plavbu byl tak velký, že námořníci v pruhovaných oblečcích sotva stihli korigovat zvědavce. O čem že to vyprávíme? Možná tušíte, že je řeč o kreativní instalaci firmy Samsung na Designbloku 2014.
Interiér showroomu této korejské společnosti měl dvě tváře: jednu historickou a jednu moderní. „Koncept obsahoval zachování původního interiéru. Historické elementy jsme chtěli nějak sloučitas se současností,“ říká Vojtěch Geryk. Inspirace vycházela z ilustrací knihy Julese Vernea Dvacet tisíc mil pod mořem a z filmu z roku 1954 od Walta Disneyho. Autor instalace si odsud půjčil nejen varhany z ponorky Nautilus.
Firma si většinou zakládá na čistém designu a materiálech. „Oproti tomu jsme chtěli vytvořit iluzi koroze, technického zázemí a pohádkový prostor,“ vysvětluje Vojtěch. Celý prostor, který jako kdyby průzkumné ponorce z oka vypadl, vznikl za 4 a půl dne.
Atrapy – tedy například trubky – jsou vyrobeny z PVC. Firma Fančík, kterou si Samsung najal, vytváří filmové kulisy a jsou specialisty v tomto oboru. „Dokáží povrch perfektně napatinovat, že byste ani nepoznali rozdíl mezi atrapou a skutečnostní,“ říká autor konceptu. „Jakmile je imitace udělaná špatně, návštěvníka to ruší a efekt je pryč,“ dodává.
Pojily se s realizací nějaké potíže? „Při instalacích na Designblok se musí hodně improvizovat. Sem tam vás překvapí nerovnosti či šikmé zdi. V prostoru byl předtím červený koberec, který jsme plánovali sundat, jelikož se pod ním nacházela krásná dřevěná podlaha – jenže ouha, když jsme koberec sundali, zjistili jsme, že podstatná část podlahy byla vybetonována. Proto jsme se spontánně rozhodli použít PVC podlahu,“ vypráví Vojtěch.
Ve varhanách bylo zabudováno domácí kino. Poslechnout jste si tu mohli zpěv velryb, šplouchání mořských vln... jako byste se právě plavili na širém moři.
V jiné části expozice jste mohli objevit akvárium s rybičkami – ovšem ne tak ledajakými, nýbrž virtuálními. Potápěly se na dně akvária na obrazovce telefonu. Společnost tak chtěla demonstrovat vodotěsnost tohoto zařízení. Stejně jako ostatní produkty ve zbytku expozice ukazoval vlastnosti produktu originálním způsobem.
V expozici byla vždy hlava na hlavě. Není divu, nikde jinde jste si totiž nemohli vyzkoušet virtuální realitu v brýlých, do kterých se vkládal nový telefon se speciálním video obsahem. Zčistajasna jste se ocitli třeba v džungli.
Architekt a designér v jednom
Vojtěch Geryk pracuje pro Samsung rok. „Na letošním Designbloku jsme se chtěli vymanit ze sterilního způsobu vystavování, aniž by někdo tušil, jak to vlastně dopadně,“ říká Vojtěch.
Autor instalace, mladý designér a pražský rodák Vojtěch Geryk z kreativní agentury Cheil, se převážně věnuje architektuře a designu šperků. Magisterský program vystudoval na Fakultě aplikovaného umění ve Vídni. „Tam jsem si uvědomil, že u nás mají stále lidé strach z otevřenosti a originality designu, pohybují se v konzervativních kruzích,“ popisuje.
„Letošní téma Designbloku, tedy dětství, bylo nesmírně vyzývavé. Šlo o skvělou příležitost pro designéry ukázat, jak na něj umějí reagovat. V dětství a fantazii máte otevřený prostor k sebevyjádření, nemusíte nic extrémně zjednodušovat,“ vysvětluje designér.
Vojtěch Geryk v současnosti zastupuje pozici tzv. creative leadera. Podílí se v podstatě na všech velkých projektech, které česká a slovenská pobočka známé korejské firmy vytváří. Spolupracuje třeba i na designu prodejen, které se většinou skládají z čistých a světlých materiálů. „Je důležité komunikovat v jednotném stylu, aby si klient vždy spojil značku se způsobem, jakým se prezentuje,“ říká.
Letos se ovšem populární firma představila na Designbloku způsobem, který se vymyká všem prodejnám, showroomům a vůbec všem prostorám spojeným s touto společností. My jeho odvahu oceňujeme a těšíme se, jak budou vypadat další projekty, do kterých se Vojtěch Geryk se svým týmem pustí.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu