Na znojemském Masarykově náměstí se nedávno otevřel nový vinný bar, jehož jméno vzniklo spojením prvních slabik příjmení investorů: Chatka. Stavebník za architekty přišel s představou výjimečného a přátelského prostoru. Přál si užití kvalitních a trvalých materiálů, a proto ateliér sáhl především po dřevě a kovu. Drtivá většina mobiliáře v interiéru vznikala ve spolupráci s místními řemeslníky. Na vzhledu vinárny se však do velké míry podílel i prostor jako takový.
Ještě než ateliér ORA začal pracovat na interiéru, bylo na světě logo od grafika Luďka Keima; domeček nakreslený jedním tahem a s křížkem uprostřed. Právě znak podniku do velké míry určil motiv interiéru. Jak? Čtěte níže.
POSEZENÍ POD KLENBAMI
Klenby prostor bývalého kadeřnictví dělí na dvě části a určují tak jeho využití. U vchodu se nachází sezení pro hosty s židlemi Bergamo od české nábytkářské firmy TON. O úroveň níž stojí v druhé části interiéru na míru vyrobený bar, který z profilu nápadně připomíná siluetu lahve vína i logo vinárny. Zároveň představuje dominantní prvek interiéru. Do konstrukce je také integrováno osvětlení i závěsný systém na skleničky. „Spolu s investorem jsme chtěli dosáhnout domácké atmosféry, proto je bar možná více kuchyňským ostrůvkem než klasickým barem,“ prozrazuje ateliér.
Součástí zadání byla také flexibilita interiéru. „Všechny hlavní prvky musí být přemístitelné pro případ, že by se vinárna stěhovala,“ říkají architekti. Proto je například lavice pod zrcadlem složená ze tří samostatných částí, které jsou použitelné i samostatně.
Co se barevnosti týče, inspirovali se architekti tradičními vinnými sklepy. Chatka se tedy nese v tónech barvy jasanu a běleného smrku, černé, bílé a šedivé. Zároveň vycházeli z přirozených barev materiálů, které použili.
KŘÍŽENÍ JAKO HLAVNÍ IDEA
Celým prostorem prostupuje motiv křížení. Architekt Jan Veisser k tomu říká: „Vždy se snažíme vycházet z konkrétního prostoru a zadání. Na začátku byl prostor pod křížovou klenbou a logo vybrané investorem. Po prvních skicách jednotlivých prvků se kříž začal objevovat téměř samovolně.“
Kříž se promítá i do osvětlení. „Od začátku jsme věděli, že osvětlení bude jeden z nejdůležitějších elementů návrhu, který bude definovat celý prostor. Kvůli památkové ochraně nebylo možné jakkoliv zasahovat do kleneb,“ vzpomínají architekti. Proto ve spolupráci s firmou Elim vyrobili závěsné LED svítidlo ve tvaru kříže, jehož kostru dostal na starost zámečník. „Některé naše výkresy šly přímo na laser, který vyřezal konkrétní díly,“ říká ateliér a přiznává, že užití tohoto svítidla bylo trochu riskantní: poprvé ostré světlo LED použili v takové míře. Ukázalo se však, že obavy byly zbytečné. Intenzitu světla lze totiž regulovat a měnit dle aktuální potřeby a příležitosti.
SKLENIČKA JAKO ZÁKLAD
A jaká jsou specifika návrhu vinárny? „Základním modulem nábytku se stává lahev a sklenička. Dá se říci, že pokud má vše správně sedět, je potřeba mít před návrhem nábytku již vybrané i sklenky na víno, které se budou používat,“ říká za ORA architekt Jan Veisser.
Ateliér přiznává, že realizace byla velmi hektická a projekčně i výrobně náročná, a to především kvůli rozhodnutí vyrobit téměř veškerý mobiliář na míru. „Truhláři krapet přecenili svoje možnosti a bohužel došlo ke zpoždění otevření. Příště bychom již celou výrobu rádi zaštítili sami a dodávali interiér jako celek i s výrobou,“ uzavírá ateliér ORA. Složitost realizace však architektům vynahrazují pozitivní odezvy, které potvrzují, že Chatka stojí za návštěvu, posezení i vypití lahve dobrého vína. Nebo hned několika.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu