Největší muzeum věnované současnému africkému umění. To je nový projekt londýnského designéra Thomase Heatherwicka, který budovu nedávno postavil v jihoafrickém Kapském městě. Muzeum má devět pater, vzniklo v bývalém obilném silu a odkazuje k průmyslové minulosti metropole.
Silo se přestalo používat v roce 1990, kdy ho z provozu vytlačily současné technologie. „Vzali jsme mrtvou strukturu a přetvořili ji v místo, kde si lidé můžou prohlédnout úžasná díla z celé Afriky,“ popisuje designér pro server Designboom. Největší výzvou byly pro architekty výstavní prostory – museli je do válců vykutat tak, aby nezničili krásu původní stavby. Nakonec vytvořili osmdesát galerií, které se rozkládají na 6000 metrech čtverečních.
V muzeu navrhlo studio i střešní zahradu, zázemí pro uchovávání děl, knihkupectví, bar a restauraci. Ve středu objektu vytvořili architekti atrium, které svou honosností a monumentálností připomíná katedrálu. Samotný design byl pak inspirovaný obilným zrnem jako takovým: architekti ho naskenovali a strukturu pak použili v interiéru.
Jak poznamenává magazín AD, jde o Heatherwickovo první muzeum a zároveň první projekt v Africe. „Pokud bychom postavili novou a naleštěnou budovu, lidé by si udělali fotku z venku a šli by dál. Naším cílem ale bylo dostat kolemjdoucí dovnitř,“ vysvětluje autor návrhu pro AD.
„Beton je často spojován se studeností a hrubostí,“ říká designér k volbě materiálů. Zdi byly nejprve pokryté bílým nátěrem, který ateliér sundal. A zjistil, že obnažený beton působí překvapivě příjemně. „Jsou v něm kameny, které dnes v betonu běžně nevídáme. Našli jsme v něm i bláto ze Stolové hory,“ dodává designér, který na budově záměrně nechal nedokonalosti i nepřesnosti.
„Budovu jsme mohli celou strhnout a postavit novou. Vždycky je jednodušší začít od znovu,“ vzpomíná Heatherwick a dodává, že toto řešení nakonec pro nikoho nepřipadalo v úvahu. „Pokud bychom odkaz minulosti vymazali, výsledkem by byla sterilita. Odkazy historie přitom dostávají do prostoru opravdovost, napětí i oduševnělost," pokračuje designér. Na historii je podle něj zkrátka potřeba navazovat a pracovat s ní. Lásku k vrstevní architektury a designu z různých století prý designér získal v Londýně, kde už řadu let žije i pracuje. Z budovy, jež roky dávala celé zemi obživu, tak Thomas Heatherwick vytvořil objekt, který bude krmit národ kulturou.
Scheryn Pavilion, V&A Waterfont
Cape Town
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu