Tom Dixon, který se narodil v Tunisu v roce 1959, patří mezi nejúspěšnější současné britské designéry specializující se na segment nábytku, svítidel a interiérového designu. Za svou autorskou a produktovou tvorbu získal již řadu ocenění včetně prestižní britské ceny OBE. Jeho ikonická díla naleznete ve sbírkách Muzea Moderního umění v New Yorku či Center Pompidou v Paříži.
Mezinárodní scénu upoutal Dixon v průběhu osmdesátých let minulého století, kdy jako jeden z prvních designérů začal pracovat pod vlivem postmodernismu a kultury punku se surovými materiály a intuitivními výrobními postupy. Výsledkem byly často velmi surové a téměř podomácku vyráběné solitéry, vznikající také v jeho vlastní londýnské dílně a studiu Space. Podobný způsob tvorby tehdy přilákal řadu další tvůrců včetně uměleckých hvězd jako Ron Arad nebo Jasper Morrison, kteří jsou společně s Dixonem považování za zakladatele silné britské designérské scény.
Židle S, kterou Dixon vytvořil v rámci své spolupráce s italským výrobcem Cappellini na konci osmdesátých let celkově zhodnocuje jeho ranou autorskou tvorbu a jeho punkový design posouvá do roviny funkčního sériově vyráběného výrobku. Výrobky firmy Cappellini najdete především v sortimentu pražského distributora italského nábytku Konsepti.
V devadesátých letech dvacátého století začíná designér experimentovat především s plastem a navrhuje další ze svých emblematických produktů. Je jím multifunkční světelný objekt Jack, na kterém se dá sedět, dá se s ním svítit nebo ho díky rafinovanému stohovatelnému systému skládat do variabilních kompozic. Desetiletí pak symbolicky zakončuje jako kreativní ředitel značky Habitat, kde působil až do roku 2008. To už ale šest let vede také svou vlastní značku Tom Dixon, ktetá se zabývá výrobou a distribucí výhradně jeho vlastních návrhů nábytku, svítidel a aktuálně také drobnějších doplňků.
V kolekcích své vlastní značky navázal Dixon jak na britskou tradici, tak i na přísný modernistický design. Jeho polstrovaná křesla jako je Wingback evokují starý anglický klub, zatímco dřevěné židle Slab či další nábytek se vrací zase k earodynamice designu padesátých let minulého století.
Nejenom pak ve svých svítidlech používá designér velmi často měď nebo mosaz a dociluje rafinovaných vycizelovaných objektů na pomezí funkcionalismu a dekorativnosti.
Minulý rok pak poprvé představil Dixon také kolekci drobnějších doplňků včetně elegantní čajové sady nebo sošných váz, mlýnků na koření, dortového tácu, svícnů nebo dokonce hodinek.
Z jeho nejnovější kolekce nás pak nejvíce letos zaujala geometrická série mosazných svítidel pohravající s iluzí trojrozměrnosti Plane.
Kromě produkce nábytku se Dixon věnuje i návrhům interiérů a to pod dceřinou společností Design Research Studio, která operuje po celém světě. Mezi jeji prestižní zakázky patří především luxusní restaurace nebo hotely. Z njenovějších projektů je to například restaurace Eclectic v Paříži.
K nejnovějším projektům Toma Dixona patří také spolupráce s výrobcem koňaku Hennessy, pro kterého designér navrhl speciální limitovanou edici ikonické láhve X.O, do které Hennessy balí svůj koňak již od roku 1870. Dixon použil opět svou oblíbenou měď jako povrchovou úpravu láhve a vytvořil dynamický reliéfní povrch, tvořený ostrými hranami v podobě diamantového řezu.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu