Někdy není potřeba přicházet s něčím novým, když člověk umí citlivě pracovat s tím, co už má. To si uvědomuje i Pierre Emmanuel Dionnet, který stojí za konceptem appartment hotelu The Emerald, který vzniknul v prostorách činžovního domu na pražském Starém městě. Na pěti patrech domu zde vzniklo 13 různých apartmánů, které mají soužit ke krátkodobému ubytování, ale také k pořádání společenských akcí a dalším pronájmům různého druhu. Místo aby se při rekonstrukci snažil o vytvoření něčeho zcela nového, zaměřil se naopak na to staré a původní. Tyto prvky se pak pokusil o to více vyzdvihnout. Díky tomu vzniknul výjimečný prostor, kde se skloubí staré s novým a na hosty dýchá nevšední atmosféra.
Budova byla postavena v secesním stylu
Každé patro domu vyniká jiným stylem a jinou atmosférou. Každý z nabízených pokojů je úplně jiný, ale úplně do všech se promítají představy majitele celého konceptu, Pierra. Ten si na pomoc přizval architekty Richarda Hégera a Davida Kazického z ateliéru RicharDavidArchitekti, ale také například malíře Aleše Nováka, ilustrátorku Terezu Ščerbovou a především velké množství špičkových řemeslníků. Pod jeho supervizí všichni společně pracovali na kompletní rekonstrukci secesního domu z roku 1906.
Ačkoli to při prohlídce všech různorodých pokojů na první pohled nevypadá, celý dům byl od počátku brán jako komplexní dílo. Každému podlaží byla určena specifická atmosféra, kterou má vyzařovat, každé patro má svůj název a příběh, stejně jako každý jednotlivý pokoj. Rozložení jednotlivých pater není náhodné – bylo třeba se řídit především podmínkami, které jednotlivá patra přináší. Například patro s názvem BonMonde má vyzařovat útulnou, domáckou atmosféru. Tu často navozuje také nižší hladina světla, patro tak najdeme v přízemí, kam se skrz okna dostane méně světla a které má navíc nižší stropy, než ostatní podlaží. Naopak modernistické patro Exponé je koncipováno jako umělecká galerie, tudíž potřebuje co největší přísun denního světla, které je ve vyšším patře k dispozici.
Pokoj Caviart má sloužit také jako umělecká galerie
Doplňky a detaily hrají v interiérech důležitou roli
Všechny pokoje v domě pak spojují různé detaily či opakující se principy – například motiv kříže, který se objevuje v přístupové chodbě každého z apartmánů, pokaždé ale v jiném provedení – takovém, které nejvíce sluší danému konceptu. Velmi výrazná je také práce s materiály, které hrají v interiérech velmi důležitou roli. Například v pokojích v patře s názvem Bashó autoři pracují s kombinací betonu, dřeva a kamene.
Motiv kříže se v různých obměnách objevuje v přístupové chodbě všech apartmánů
V patře Bashó je nejvíce patrný důraz kladený na práci s materiály
Při návštěvě jednotlivých pokojů zaujme obrovské množství různorodého nábytku, doplňků i dekorací. Ty byly při navrhování interiérů obzvlášť důležité, jelikož právě díky detailům se má host v apartmánech cítit příjemně a jako doma. Pro každý pokoj vzniknul na počátku moodboard, podle kterého následně architekti sháněli to nejvhodnější vybavení. Některé kousky měly v pokojích již předem určená místa, jiné se naopak do interiéru dostaly spíše náhodou. Každý detail má ale své přesné místo, které je pečlivě promyšlené. Drtivá většina nábytku v domě pak byla vyrobena na míru.
Při práci se secesním domem se tvůrci snažili zachovat co nejvíce původních prvků
V některých apartmánech tak nalezneme původní parkety, dveře i všemožné detaily. Nejvíce je tento přístup patrný v patře nazvaném Eathérnel. Zde se Pierre rozhodl pokoje zanechat co nejvíce věrné stavu, ve kterém je v domě našel, či dokonce odhalit jejich struktury. V jednom z pokojů tak byla odstraněna stropní omítka a zůstal pouze samotný cihlový strop, jinde zase využili architekti prasklin ve stropě, které v jejich stavu řemeslníci pouze zakonzervovali. V pokojích také zůstal původní nátěr na zdech s jedinečnou patinou, kterou vytvořil čas.
Zvláštní péči pak autoři věnovali výraznému štukování na stropech pokojů. Pracovali s ním tak, aby se stalo plnohodnotnou součástí interiéru, která bude doplňovat jeho výraz. Někde tak bylo štukování vybarveno výraznými barvami, takže teď připomíná folklorní motivy, jinde naopak bylo potlačeno bílou barvou, aby nerušilo minimalistický interiér pokoje Caviart. Ten má plnit také úlohu umělecké galerie, kde má být pozornost co nejméně odváděna od vystavovaných děl.
Původní štukování bylo zachováno a upraveno, aby se stalo plnohodnotným doplňkem nových interiérů
Jako by každý pokoj přenesl člověka úplně do jiného místa a do jiné doby. V místnostech se mísí nové, pečlivě vybrané předměty s těmi starými, které architektům pod ruku přihrála spíše náhoda. I díky tomu je každý apartmán jedinečný a nabízí hostům jinou atmosféru. Díky citlivé práci navíc v domě byly zachovány historicky cenné předměty i původní prvky, což je z dlouhodobého hlediska chvályhodnější, než jinde všudypřítomná snaha produkovat stále něco nového.
Pokud vás zaujal tento snový appartment hotel, podívejte se s námi také do jiných míst, která svou atmosférou uchvátí nejednoho hosta: Hotel Emblem - Ráj v centru Prahy políbený art decem nebo At Six Hotel ve Stockholmu - luxusní bydlení se špetkou umění.
Žatecká 17/7
Praha 1
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu