V pasáži Platýz ho najdete teprve něco přes rok, už ale zvládl nominaci na obchod roku v rámci prestižních cen Czech Grand Design. Útulný butik dostal příznačný název Pragtique a prodává vkusné suvenýry s pražskou tematikou. O vzniku a fungování obchodu, kde v žádném případě nenarazíte na turistické kýče, jsme si povídali s jednou ze zakladatelek, Lenkou Hluchou.
Hned na první pohled je vidět, že byl obchod stvořen s citem pro design a s láskou k české tradici. Jednoduchý světlý interiér dává vyniknout jednotlivým suvenýrům. Jeho autor, Henrich Boráros, měl za úkol vytvořit místo, které bude prostorově úsporné a zároveň umožní zákazníkům cítit se v něm pohodlně.
V každé tematické sekci narazíte na specifický motiv spojený s Prahou, nebo s pražskými legendami. Seznámíte se s Pražským Jezulátkem a Golemem, navštívíte náplavku i Orloj. A co je nejdůležitější, společnost vám při tom budou dělat známí i začínající čeští umělci, které si Lenka oblíbila.
Možná se stejně jako my ptáte, proč právě obchod se suvenýry, kterých je v centru Prahy plno? V jejich případě ale bohužel kvantita převládá nad kvalitou, což zakladatelky Pragtique využily ve svůj prospěch a rozhodly se přijít se suvenýry, které v sobě navždy zachovají český rukopis a zároveň udělají druhému radost.
Společnými silami se zkrátka rozhodly vyřešit věčný problém, co vozit známým ze a do zahraničí. Lenka obchod založila společně se svojí sestrou Jitkou Fridrichovou a ilustrátorkou Johanou Švejdíkovou, která nyní svůj čas dělí mezi projekt Pragtique a dětský časopis Raketa. Pro Pragtique Johana také nakreslila kompozici folklórních motivů Pražského hradu.
Lenka už se dlouho pobyhuje v oblasti umění: pracovala například pro Cenu Jindřicha Chalupeckého. A tak měla ihned jasno, s kým navázat spolupráci. Mezi prvními oslovenými umělci byla dvojice Tomski & Polanski nebo studio Antimultivitamín. Za motivem Pražského Jezulátka stojí výtvarník Jaromír 99. Pro spolupráci si Pragtique nevybírá nejen známé výtvarníky, ale hledá i talenty mezi studenty a začínajícími nadšenci.
Ilustrátorka Nikola Logosová pro obchod navrhla motiv Náplavka, se kterým dokonce dostala nominaci v kategorii Ilustrátor roku na letošních cenách Czech Grand Design. Všichni oslovení mají při tvorbě absolutní svobodu. Zadání je jednoduché: využít nějaký příběh, nebo pocit z Prahy. Fantazii se tedy rozhodně meze nekladou. Nejoblíbenějším motivem bývá panorama Prahy a břehy Vltavy.
Původní myšlenka podporovat české umělce se rozrostla i do oblasti dodavatelů. Najdete tu magnety, pohlednice, cukrovinky, ručně šité sešity, pexeso, ručně vyráběný porcelán, tašky a trička i plakáty. Veškeré suvenýry jsou vyráběné ručně a v lokální produkci. Pragtique spolupracuje s českými společnostmi: jmenujme například porcelánku Dubí či grafické studio Voala, které zajišťuje výrobu ručně šitých eco sešitů a bloků, nebo firmu Ajala, jež produkuje čokolády s tradiční recepturou v bio kvalitě. Zakladatelky Praqtique navíc portfolio stále doplňují a navazují spolupráci s dalšími umělci.
Kromě suvenýrů jsou v nabídce také knihy a časopisy, které nějak souvisí s Prahou. Velmi ceněným pokladem je kniha To je Praha, navazující na dílo Čechy v minulosti zapomenutého ilustrátora Miroslava Šaška. Text napsala spisovatelka Olga Černá, Šaškova praneteř a jedna ze zakladatelek Nadace Miroslava Šaška. O výtvarnou podobu knihy se postarala ilustrátorka Michaela Kukovičová.
V případě, že vás nudí klasické průvodce, mohla by se vám líbit vtipně zpracovaná příručka plná tipů na procházky Prahou. Jmenuje se Persona Guide a hlavní město díky ní objevíte očima známých osobností.
Momentálně se můžete vydat třeba na cestu s Mozartem. Ukáže vám svá oblíbená místa a zavzpomíná i na jiné zajímavé osobnosti. Na posledních stranách knížky najdete fotografie navštívených míst s krátkým poučným textem. Za ilustracemi k jednotlivým příběhům stojí Vendula Chalánková, která za tento počin dostala letos nominaci v soutěži Czech Grand Design v kategorii Ilustrátor roku.
Do budoucna se Pragtique nebrání ani spolupráci s většími firmami, které pořádají kongresy a touží obdarovat účastníky ze zahraničí něčím českým a zároveň originálním. Za sebou už má butik úspěch v podobě realizace dárkových předmětů pro Czech Tourism: ústředním tématem pro rok 2017 se stalo baroko. O design speciální řady dárkových předmětů na zakázku se postarala Johana Švejdíková, která tím svůj rukopis otiskla na porcelánový talíř a hedvábný šátek.
Až tedy příště půjdete po rušné Národní, zkuste vklouznout do nenápadné pasáže Platýz a poohlédněte se po nápisu Pragtique. Možná budete překvapeni, kolik toho o Praze ještě nevíte.
Pasáž Platýz
Národní 37, Praha 1
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu