Po dlouhé době napínavého čekání je to tady. Metro na trase A v pondělí 6. dubna dojelo do nově postavených stanic. Cestujícím se otevřela pohodlná cesta do Motola, na Bořislavku či Petřiny. Žádné velké experimenty s novými přepravními prostory se nekonaly; to se však nedá říct o stanicích metra v Budapešti, kam vás v našem textu vezmeme.
V roce 2004 byla vyhlášena soutěž na podobu nové linky M4 v hlavním městě Maďarska. Vyhrál ji ateliér Palatium Studio. I když první plány na čtvrtou chybějící linku vznikly už v osmdesátých letech minulého století, se stavbou se začalo až ve 21. století; linka byla dokončena v roce 2014.
Architekti navrhli jednu z největších stanic Kálvin Tér. Vytvořili velký otevřený prostor nad nástupišti, ze kterých vyjíždějí eskalátory. Jde o přestupní stanici, spojující tunel architekti charakterizovali žlutou barvou. „Má představovat přechod mezi dvěma epochami městské infrastruktury,“ vysvětlují. Kontrastně k pohledovému betonu působí jemná mozaika na stěnách metra.
Palatium Studio vytvořilo také stanici Bikás Park. Tuto zastávku protíná beton v kombinaci s ocelí a skleněnými prvky. Architekti si dali záležet na detailech: v prostoru najdete několik uměleckých děl, jež cestujícím zpříjemňují každodenní rutinu.
Studio Palatium však nebylo jediné, které se na vzhledu nové dopravní trasy podílelo. V roce 2014 rovněž vytvořil ateliér Spora Architects dvě unikátní na břehu Dunaje stanice: Gellért Tér a Fövám Tér. „Nejtěžším úkolem pro nás bylo skloubit architektonické a technologické požadavky s danostmi prostoru, zároveň však stanice zařadit do kontextu 21. století,“ říkají architekti. Mimo to chtěli za pomoci osobité architektury podpořit veřejnost, aby více používala městskou dopravu.
„Budapešť je eklektické a romantické město plné tradice,“ říká ateliér, „trasa M4 představuje jiný, podzemní svět.“ Při realizaci se prý architekti soustředili nejvíce na to, že je podzemka veřejným prostranstvím.
Stanicím dominují přiznané betonové konstrukce, které tvoří zajímavou industriální konstrukci. Zastávka Fövám Tér je jedním z dopravních uzlů Budapešti: v jejím okolí se střetávají tramvaje, autobusy, auta i chodci.
Architekti vytvořili unikátní veřejný prostor jak na zemi, tak pod ní. Pomocí důmyslných prosklených výklenků do prostoru přivedli dostatek světla. „Hra s přirozeným světlem pro nás byla velmi důležitá,“ říkají architekti. Při navrhování se ateliér mimo jiné inspiroval dílem Yony Friedmanna, architekta maďarského původu, který ve svých pracích popisoval pohyb lidí na veřejných prostranstvích.
Podzemka je s Budapeští úzce spojená; právě tady v roce 1896 vzniklo první metro v kontinentální Evropě. Starší je pouze to londýnské. Do dějin podzemní dopravy se vloni Budapešť díky jedinečným stanicím zapsala znovu. Líbí se vám styl budapešťského metra? A co říkáte na nové stanice pražské linky A? Jste s jejich provedením spokojeni, nebo byste jim přáli trochu mezinárodní inspirace?
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu