Patří mezi nejznámější a nejvýznamnější produktové designéry. Jmenuje se Rony Plesl a vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (UMPRUM), kam se v roce 2008 vrátil, aby vedl ateliér užitého skla. Spolupracuje nebo spolupracoval mimo jiné se značkami jako Cartier, Barovier & Toso, Verreum, Bomma, Lasvit, Preciosa či Moser.
V současnosti je rovněž hlavním designérem německé značky Sahm a dlouhodobě kooperuje také s tureckou firmou Pasabahce. Pojďte s námi nahlédnout do života a práce známého a úspěšného kouzelníka se sklem, který nás pozval na kávu do svého ateliéru.
Až budete zase jednou trávit páteční večer nad lahodným zlatavým mokem, možná se vám v rukou ocitne nějaké z pivního skla, jejž Rony Plesl navrhl pro značku Pilsner Urquell, Bernard a Budweiser Budvar. Co víc, návrhář vytvořil i originální pivní pohár pro papeže Františka I., a to také ve spolupráci s Pilsner Urquell.
V nedávné minulosti obohatil Rony Plesl interiér populárního obchodu a restaurace Wine Food Market o vinné sklenice Bicchiere Italiano. Výrobě předcházela série sezení s italskými vinaři a českými someliéry; výsledkem je unikátní řada sklenic. Každá z nich se vždy snoubí s konkrétním druhem vína.
Na vysoké škole studoval Plesl nejen sklo, ale také šperky, a tak má zkušenosti i s jinými materiály – právě z těch čerpal při tvorbě instalace pro firmu Cartier na Pražském hradě.
Součástí práce Ronyho Plesla jsou i výrobky z uranového skla, s nímž umělec v současnosti experimentuje. Sklo jeho dílu dominuje, ale tím škála oborů, kterým se Plesl věnuje, rozhodně nekončí. Sem tam odběhne i k volné plastice, kresbě nebo třeba designu interiérů.
Sochařství a plány
Právě u plastik a sochařství Rony Plesl začínal a k designu se dostal spíše náhodou. Přiznává, že většinu svých produktů vidí dodnes očima sochaře.
Význam práce Ronyho Plesla podtrhuje i řada ocenění, která za své produkty obdržel. Třeba v roce 2011 se stal designérem roku za lustr Uovo pro Lasvit a ručně broušený nápojový set Poppyhead pro Moser. Je rovněž držitelem několika mezinárodních cen Good Design Award a Red Dot.
Produkty z rukou Ronyho Plesla obletěly svět. Prohlédnout si je mohli obyvatelé New Yorku, Benátek i Hamburgu, kde se konala dosud největší přehlídka díla tohoto umělce. Na co se můžeme těšit do budoucna? „Chystám výstavu volné tvorby, která by měla putovat z Čech do zahraničí,“ říká Plesl. Vše prý nejspíš vypukne zhruba za rok a půl.
Zároveň pracuje na svítidlech do soukromých residencí. Na trh také přichází PET lahev pro Kofolu, jež je vyrobena v deseti modifikacích.
Rony Plesl přiznává, že se mu někdy práce kupí nad hlavu. „Nikdy jsem ale nechtěl mít velké studio, do práce raději vkládám pouze svůj vlastní pohled. Mám pouze malý, ale šikovný tým“, říká.
Jak to všechno začalo
Designér, jehož práce přesahuje hranice republiky, pochází z Jablonce nad Nisou. „Nějaký talent jsem určitě zdědil po mamince, ale nejvíce za úspěch vděčím své zarputilosti,“ říká umělec.
Design pro něj rozhodně nebyl vždy samozřejmostí. „Až do svých patnácti let, kdy jsem začal studovat střední Uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, jsem se věnoval pouze atletice, o designu jsem nevěděl zhola nic,“ vypráví Rony Plesl.
„Ve škole mě seznámili s renesančními umělci. Dodnes si pamatuji, jak jsem byl fascinován, když jsem poprvé viděl malbu Boticelliho,“ pokračuje. Veškerý svůj volný čas poté věnoval kresbě a čtení knih Fjodora Michajloviče Dostojevského. „Kreslil jsem opravdu pořád - i na Vánoce nebo Silvestra. Takový byl můj romantický začátek,“ říká s úsměvem.
Svou lásku k dílu Dostojevského demonstroval designér i na loňském Designbloku, kde předvedl instalaci s názvem Pokoj knížete Myškina. „Tyto produkty patří mezi moje nejoblíbenější,“ říká Rony Plesl.
Dalším dílo inspirované románem je flakon a sada skleniček na whisky – jmenují se po známém díle Karla Čapka. Proč? „Když jsem sérii vyráběl, napadlo mě, že vlastně připomíná malé bomby. Takže dostala jméno Krakatit,“ vysvětluje.
Literatura jako milník designu
Svůj filozofický přístup definuje Rony Plesl na jeho oblíbeném čínském přísloví, které říká: „Hrnky se dělají z hlíny, ale jen to neexistující v hrnku dělá hrnek hrnkem“.
Rony Plesl se do díla vždy snaží vnést nějaký příběh, zakládá si na literárnosti. „Design pro mě končí tam, kde končí emoce,“ říká. „Snažím se, aby mé výrobky obsahovaly příběh,“ doplňuje.
Ke své práci na Umprum říká: „Myslím, že se se studenty vzájemně ovlivňujeme. Oni dnes více přemýšlejí o reálném životě a já se častěji vracím ke svým studentským snům.“
A kde čerpá Rony Plesl inspiraci? Prý hlavně v Itálii a ve francouzském Provence. Rád se vrací i do New Yorku i Londýna, první příčku na jeho žebříčku oblíbených destinací ale okupuje Istanbul.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu