Dekorace na svatby, večírky, výzdoba interiérů i jednorázové květiny. Pokud sháníte cokoliv podobného, zavítejte na adresu Na Okraji 45, kde najdete nenápadné květinářství Floren. I když jeho interiér připomíná spíš útulný obývací pokoj, umí toho opravdu hodně.
S květinami a dekoracemi tu čaruje Renata Koneski. Vystudovala zahradnickou školu a květinářství založila před víc jak dvaceti lety se svým manželem. A jak říkají, do zakázek dávají kousek sebe.
Květinám se Renata věnuje už opravdu dlouho, stále se ale při práci učí. Objíždí workshopy všude po světě, nedávno byla třeba v Holandsku nebo Belgii. „Spíš než vázání náš učí komunikaci se zákazníkem, barevné kombinace a pravidla nabídky a poptávky. Jsou to taková květinářská postgraduální studia,“ vysvětluje se smíchem. Vozí odsud i dekorace, které potom vystavuje v showroomu.
A základní kritérium výběru doplňků? „Musí se mi líbit. Jednou sem přišel dealer a snažil se mě přesvědčit, abych prodávala něco, s čím jsem nesouhlasila. Neprošlo mu to. Už proto, že bych o tom nedokázala přesvědčovat zákazníka. Nikdy bych si nedovolila prodávat něco, o čem nejsem přesvědčená,“ vzpomíná Renata.
Miluje naopak produkty dánské firmy Broste, která vyrábí rustikální severské doplňky. Co se květin týče, nechce prodávat takové, které najdete všude. Potvrzuje se to ostatně o pár momentů později, kdy mi dává při odchodu do ruky růži. Zelenou.
Je ale i řada věcí, které k povolání květinářky patří a Renatě zrovna radost nedělají. „Pro zákazníka je vše samozřejmé,“ popisuje. Klient si totiž často neuvědomí, že květinář dennodenně sází na divokou kartu: nakoupí květiny a čeká, jestli zákazník přijde, nebo ne. Proto se Renata snaží vysvětlit, že darování květiny je výjimečné, a květinář se na něj musí připravit. „Lidé jsou zvyklí objednávat se ke kadeřníkovi a do servisu, tak proč si dopředu neobjednat i kytici? Když po mně někdo chce krásný pugét, musí mi také dát prostor objednat ho a uvázat. Nechci lidem dávat staré zboží jen proto, abych ušetřila,“ říká. V ideálním případě je vhodné volat dva dny předem, ale pokud hledáte zrovna kytku na odpoledne, stačí se ozvat ráno.
Floren si za ty roky oblíbila řada zákazníků, kteří ho využívají v podstatě u jakékoliv příležitosti. S některými spolupracuje třeba až patnáct let. „Máme klienty, pro něž děláme kytice, které pak dávají děti učitelkám, zároveň pro ně děláme dekorace domu, zahrady i večírky. K tomu jim ještě třeba zaléváme květiny, když odjedou na dovolenou. Říkám tomu květinový mama hotel,“ směje se Renata.
Vyhrát si pak může se svatbami. „Je to velký adrenalin. Děláme i svatby v zahraničí, což je velmi organizačně náročné. Když se ale zadaří, stojí to za to,“ povídá Renata s tím, že má nejradši události, u kterých je jasně dané zadání. Poté připraví moodboard a konzultuje návrhy se svatebčany.
Nedávno zdobila svatbu v Itálii, kde pro nevěstu připravovala třeba i košík s bačkorkami na přezutí. „Přemýšlím úplně nad vším. Miskami a pár vázami to nekončí,“ popisuje s tím, že nejlepší je, když klient ví, co chce, a nebojí se investovat. „Takové akce si pak opravdu vychutnávám,“ říká. Nedávno se navíc Floren stal součástí skupiny Fleurop, největší floristické sítě světa, která umožňuje zasílání květin do zahraničí.
Pantone Color Institute každoročně také vyhlašuje barvu či barvy, které jsou pro daný rok v kurzu. Loni to byla jemná růžová a modrá, letos zelená. Pro Renatu tyto trendy nehrají zásadní roli, když už, poptávají je spíš zákazníci sami. Nyní by se Renata ráda zaměřila na spolupráci s architekty. Za sebou má třeba práci na rezortu Lípa v České Kamenici, kde Floren dělal dekorace veškerých interiérů.
Další vlaštovkou je pak projekt SQUAT iD23, na kterém Renata spolupracovala s mladou architektkou Lenkou Míkovou. Do interiéru bytu v posledním patře činžovního domu umístila aranžérka neformální kombinaci květin. „Hledali jsme přirozené a lidské řešení,“ vysvětluje.
Renata tu kombinovala různé tvary i druhy pokojových rostlin: třeba monstery, fíkusy, kaktusy či euphorbie – prostě floru, která je okrasná listem, nikoliv květem. Všechny rostliny byly zasazené do samozavlažovacích jednoduchých květináčů a místo hlíny tu byly lávové kameny, které absorbují víc vody, čímž se prodlužuje délka zálivky. „Poprvé jsem se mohla realizovat v absolutně nestrojeném stylu. Český klient je totiž často hodně puntičkářský a má rád uhlazený interiér,“ říká Renata.
Ke konci rozhovoru volá Renatě jeden ze zákazníků. Přeje si, aby mu na odpoledne Renata něco „zplácala“. „Ale neblázněte,“ odpovídá Renata Koneski do telefonu, „my nebudeme plácat, my budeme tvořit.“
Na Okraji 45, Praha 6
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu