Milánská věž Pirelli, kávovary, nábytek. Architekt a designér Gio Ponti (1891–1979) stál u vzniku moderního italského designu a svou stopu zanechal téměř ve všech oborech. Jeho rozsáhlé dílo teď představuje velká retrospektivní výstava Tutto Ponti v pařížském Muzeu dekorativních umění.
Ponti zařídil italskému designu věhlas po celém světě. Jeho produkty se dostaly do Venezuely, Ameriky i do Hong Kongu. Mezi lety 1920 a 1938 pracoval Ponti pro porcelánku Richarda Ginoriho, kde naplno rozvinul svůj talent. Nejenže pro firmu vymyslel jedinečné návrhy, ale přivedl sem také další výtvarníky – třeba sochaře Salvatora Saponara. Své vlastní studio založil Ponti v roce 1927 s architektem Emiliem Lanciou. Od roku 1933 také přinášel jako kreativní ředitel jedinečná svítidla do portfolia značky Fontana Arte.
Vedle toho se Ponti věnoval i nábytku. Podle jeho návrhů dodnes vyrábí produkty třeba firma Molteni & C., například křesla D.153.1, která navrhnul pro svůj vlastní domov v milánské ulici via Dezza.
Pro Pontiho návrhy z 50. let je charakteristická jednoduchost, lehkost, transparentnost i čistota. Jedním z nejznámějších produktů je třeba křeslo Distex, jež navrhl v roce 1953 pro značku Cassina. V roce 1957 věhlas získala jeho židle Superleggera, která je výjimečně lehká a symbolizuje dokonalou spolupráci mezi designérem a zručnými řemeslníky.
Pontiho nejvýznamnější projekt vznikl v roce 1956 v Miláně – 127 metrů vysoká věž. Tehdy šlo o nejvyšší stavbu Evropy, která měla ukázat, jak daleko se Itálie po válce dostala. Dodnes jde o jeden z nejvýznamnějších symbolů modernismu. Slavné je také jeho muzeum v americkém Denveru, které postavil v roce 1971. Ve všech svých projektech si dával záležet na prolnutí interiérové designu a architektury.
Gio Ponti se architektuře a designu nejen věnoval, ale dával si záležet také na osvětě. Přispíval do nejrůznějších novin a časopisů a s vydavatelem Giannem Mazzocchim založil v roce 1928 magazín Domus. Design rovněž popularizoval sérií cenově dostupného nábytku, který dodával do italských obchodních domů. Mezi lety 1936 až 1961 navíc své know-how předával dál jako profesor na Polytechnické univerzitě v Miláně.
Pařížská výstava nabízí průřez Pontiho dílem v režii ateliéru Wilmotte & associés, kteří na expozici spolupracovali s grafickým studiem Italo Lupi. Celkem tu na 2100 metrech čtverečních uvidíte 400 Pontiho děl z let 1921 až 1978. Za pozornost stojí i poslední část expozice, kde najdete šest dobově vybavených pokojů, které Pontiho návrhy představují v kontextu. Podíváte se do vily Panchart v Caracasu, jež vznikla mezi lety 1953 a 1957, a nechybí ani rekonstrukce Pontiho vlastního domova.
Výstava zahrnuje také průřez obálkami magazínu Domus – od těch z dvacátých let minulého století až po ty současné. Odkaz Gia Pontiho totiž žije dál, a to nejen na stránkách jeho časopisu.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu