Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Pohled na práci architekta je u nás omezený, říká ateliér Coll Coll

Pohled na práci architekta je u nás omezený, říká ateliér Coll Coll

Navrhujeme cokoliv od porcelánu po mrakodrap, říkají o sobě v Coll Coll. Pokud se zajímáte o mladé progresivní ateliéry, rozhodně by vás neměl minout. Sdružení architektů, designérů a výzkumníků už bezmála deset let obohacuje místní architekturu o experimentální i komerční projekty. Architekt Krištof Hanzlík, který ateliér zakládal s několika přáteli, nám práci studia představil blíž.

Coll Coll vznikl před necelými deseti lety. Co vás vedlo k založení vlastního ateliéru?

Zkusili jsme si práci v různých kancelářích po Evropě a nelíbila se nám přísná hierarchie, která tam fungovala – třeba to, že řadový zaměstnanec nemá vhled do interních záležitostí. Aby mohl architekt porozumět chodu ateliéru, měl by mít možnost být u projektu od A až do Z. Pro žádného šéfa jsme už pracovat nechtěli, a tak jsme založili svůj ateliér.

Ve kterém tato hierarchie neplatí?

Minimálně. Chceme naprostou otevřenost informací. Všichni například vidí všechny emaily, vidí do účetnictví a smluv. Proto novým kolegům říkáme, aby přes pracovní maily neřešili příliš osobní záležitosti.

Byt pro tanečnici osobitě zachytilo duo fotografů BoysPlayNice.

Nedávno jste na Facebooku zveřejnili fotku hmyzího hotelu, v portfoliu máte ale i kancelářské budovy, dočasné instalace a spoustu různorodých projektů. Z čeho vyplynula tak široká škála věcí, kterým se věnujete?

Každý máme různé zájmy. Zároveň si nemyslíme, že musí být architekt ten, kdo jen staví domy. Nevím, jestli je to generační záležitost, anebo je to díky prezentaci v médiích, ale pohled na architekta je u nás velmi omezený. Vnitřní život naší profese je přitom bohatý, nepotřebujeme se zavírat do škatulky. Architektura je přístup k řešení problému a je jedno, čeho se ten problém týká. Robotí klip k písničce All is Full of Love od Björk dělali architekti z londýnského Bartlettu, kde jsem studoval i já a který mě hodně ovlivnil.

I drobné projekty jsou architektura. Třeba hmyzí hotel. Foto: Robert Carrithers

Instalace pro řetězec H&M. Foto: Rostislav Zapletal

Úzkou specializaci ale berou některé ateliéry jako konkurenční výhodu.

My se specializujeme na architekturu. Pravda, bývá nám vyčítáno, že jsme kvůli té různorodosti projektů nečitelní. Podle nás má ale konkrétní zaměření větší smysl uvnitř ateliéru: jeden se věnuje spíš rekonstrukcím, druhý parametrickému designu, jiný grafice. Když navrhnete pět kanceláří, pošesté už vám to dá míň práce, ale také se z toho stane rutina a začnete se opakovat. Díky drobným experimentálním projektům se pořád učíme. Když technologii vyzkoušíme v malém dočasném projektu, můžeme ji pak přenést i do trvalých realizací. Pro hudební festival jsme například navrhli dřevěné schodiště-hlediště, později jsme ho vytvořili z betonu a použili ve velké vile.

Abychom byli nicméně víc čitelní, založili jsme několik specializovaných divizí. Za obsah a kontinuitu projektu odpovídá vždy ten, kdo k němu má nejblíž. Mě osobně nejvíc baví divize Grayscale, která se snaží vnést do světa krásu šedé barvy v nezměrných podobách a měřítkách. Zasadní ovšem je, že minimálně v koncepční fázi mají možnost všichni mluvit do všeho. Vzniká tak inkubátor všech našich nápadů.

Dřevěná instalace na hudebním festivalu, kterou později architekti upravili a vyrobili z betonu.

 

Coll Coll se nevyhýbá ani kancelářím. Tyto najdete v budově Meteor Office Park. Foto: Michal Ureš

Působnost ateliéru tedy neomezujete ani tematicky, ani geograficky. Část vašeho týmu působí v zahraničí. O co se tam stará?

Někdy s nádsázkou říkáme, že je Coll Coll bleší cirkus. Kolegové jsou teď ve Švédsku a Francii, učí na vysoké škole a zároveň spolupracují na bežících projektech. Kolegyně Marie Davidová se věnuje výzkumu, zabývá se okrajovými vlastnostmi dřeva. Hlavní jádro ateliéru je nicméně v Praze.

Kurník a králíkárna v Neratovicích, kterou ateliér Coll Coll postavil v rámci teambuildingu. Dnes stojí v areálu školky. Foto: Michal Ureš 

Vaše projekty jsou různorodé, také co se stylu a vizuality týče. Stačí třeba srovnat dekorativní a bohémský klub Valmont s industriální a jednoduchou Špejlí. Jaký je rukopis Coll Coll?

Na první pohled to není vidět, nemůžeme srovnávat gotický sklep s novostavbou. Důraz klademe na plynulost provozu, technologii a řemeslné zpracování. Kdybychom používali stále totožné materiály, barvy a každý náš projekt by vypadal stejně, nebavilo by nás to. Výrazný a jednoduše rozpoznatelný styl má rozhodně své marketingové opodstatnění. Opět jsme ale u toho, že se nechceme ani po této stránce omezovat. Navíc jsme kreativní osobnosti, rádi rozšiřujeme hranice oboru, což se nejspíš odráží i v pojetí našich projektů.

Tapas po česku: bistro Špejle. Foto: BoysPlayNice

Klub a bar Le Valmont. Foto: Tomáš Malý

A kdybyste měl přece jen říct, jaký styl nejvíc odpovídá vašemu vkusu?

Pro mě osobně to je vila v Tróji, kterou jsme navrhovali od první skici až po umyvadla na míru. Dělali jsme na ní šest let a stále ladíme detaily. Investoři byli neuvěřitelně otevření, tlačili nás dál, než bychom byli sami šli. Instalovali jsme tu technologický prototyp autonomního řízení – dům reaguje na vaši náladu a připůsobuje tomu svůj rytmus. Zároveň stojí ve svahu a plynule na něj reaguje. Konstrukce je složitější a v interiéru zároveň vznikla řada zákoutí. Pro ty mám slabost – nejspíš proto, že jsem se narodil v bytě na Malé Straně, kde byste nenašli pravý úhel.


Coll Coll

Sněmovní 15, Praha

Jaký je Váš názor?

zpět na seznam článků


Přidejte se k Insidecor komunitě...