V půli ledna se do Frankfurtu na veletrh Heimtextil vypravili všichni, koho zajímají látky. Nechyběli jsme ani my a přinášíme vám třetí zprávu o tom, co dostalo naši pozornost. Pojďte se podívat, jak kreativně organizátoři zpracovali pět tržních sektorů, kolem kterých se veletrh točil.
Jedním z témat letošního veletrhu látek Heimtextil byla pohostinnost: věnovala se jí celá jedna instalace v takzvaném Theme Parku (představili jsme vám ho v tomto textu). Autoři se snažili poskytnout návštěvníkům odpočinek, navodit pocit klidu a odbourat stres. Jak? Čtěte níže.
POHOSTINNOST
V jednom z pěti kokonů, které zpracovávaly témata letošního ročníku, zářilo bílé světlo. Pomocí něj vytvořili organizátoři zónu, ze které čišela harmonie, klid a nevinnost. Důležitým tématem, které kokon zpracovával, byla také ochrana: v hektické době je potřeba nejen fyzická, ale i psychická. Kokon obsahoval také řadu vzorků látek v neutrálních odstínech a jemných texturách, které si návštěvníci mohli vyzkoušet.
Stejně jako v jiných kokonech, i taky dostali slovo umělci. Americká umělecká skupina Dawn of Man připravila v kokonu videoprojekci, jež zobrazovala spící lidi. Takto chtěli umělci poukázat na důležitost spánku zejména v dnešní online době. Stejnou projekci předvedli umělci v New Yorku na mrakodrapech: a obyvatelé města, které „nikdy nespí“, se prý údajně cítili klidněji.
Polská designérka Martyna Golik zase připravila objekt s názvem Sweet Pouf: jeho cílem bylo přenést chuť a vůni do textilního předmětu. Látka má působit terapeuticky a kdo se na něj usadí, začne se do něj zapouštět a zanechá po sobě jedinečný tvar. Autorka se při tvorbě inspirovala vlastnostmi pěny.
V kokonu pohostinnosti se konaly pětkrát denně lekce jógy, masáže obličeje a meditace, které odpočinek v kokonu dovedly k dokonalosti.
TECHNOLOGIE
Barvy a energie. Především o tom byl kokon technologie. Návštěvníkovi nabízel dynamický zážitek zejména pomocí vizuálních efektů, ale také emocí. Technologie zde byla prezentovaná ve společenském rozměru a důraz byl kladen především na světlo, které může vytvářet nové textury.
Na instalaci spolupracoval italský designér Alessandro Monaco, který pomocí různých barev, kontrastů i tvarů zkoumal harmonii a vyváženost, kterou mohou člověku navodit.
Odpočinout jste si v kokonu technologie mohli v objektu jménem Mycoocoon: zvláštní zaklápěcí posteli s barevným nasvícením, které se mění podle osobnosti ležícího. Mycoocoon totiž umí v reálním čase komunikovat emoční rozpoložení dotyčného: stačí odpovědět na několik otázek. Pokud vám například chybí inspirace, kokon se rozzáří do fialové, které stimuluje kreativitu.
UDRŽITELNOST
Apotéka plná léčivých bylinek a zeleně. Tak nějak byl pojatý kokon udržitelnosti. Prim tu hrála příroda a její oslavování, to vše za použití surových přírodních materiálů a zemitých odstínů. Kokon naznačuje, že inovace a příroda se mnou vyvíjet bok po boku. Oslavována tu byla také krása ruční výroby.
O uměleckou instalaci se postarala španělská produktová designérka Nina Gautier. Pomocí projektu Urtica Lab nám naznačila, že jsme již dávno zapomněli, jak prospěšné mohou být extrakty rostlin a jak z nich vytvářet léčiva. Do skříněk umístila vzorky bylin i předměty, které dávaly návštěvníkovi pocit, že se nachází v tajemné lékárně.
Umělecké duo Laletitia de Allegri a Matteo Fogale zase sestavili objekty z recyklovaného průmyslového odpadu. Použit byl například starý laminát či látky: a výsledný materiál připomínal kámen.
OBCHOD
Hlavním tématem ve spojení s obchodem byla cesta, jakou najít co nejintimnější vazbu mezi obchodníkem a zákazníkem i naopak. Jelikož se obchod přesouvá čím dál tím rychleji výhradně do online sféry, musí obchodníci hledat cesty, jak přilákat zákazníky do kamenných obchodů a nabídnout jim jedinečný zážitek z nákupu. Musí nabídnout celou škálu možností, aby uspokojili všechny zákazníky: kokon obchodu proto zobrazoval nápady, jak pojmout vztah mezi oběma stranami. Vždy byla v hlavní roli jiná emoce či potřeba.
V centru kokonu stála struktura, která mapovala trendy následující sezóny: luxusní metalické povrchy, tmavé a meditativní odstíny, dynamické a fluorescentní barvy i matné textury. Podle organizátorů také budou v budoucnu prodejci mířit na vzpomínky a zážitky svých zákazníků a také je bavit. Tyto vize zpracovávaly krabice, které byly součástí kokonu.
V tomto případě nebyla součástí kokonu žádná umělecká instalace, nýbrž poutavá přednáška.
ŘEMESLO
Zpět do roku 1400, 1500 i do současnosti roku 2016. Právě tam nás vzal kokon řemesla, který se zabýval, jak tkalcovství změnilo látky a jakou roli hráli techniky vzniku látek v historii i určování společenského postavení. Jedinečný prostor je věnován také dřevu.
Uměleckou část dostalo na starosti experimentální studio HandMade Industrials, které zasvětilo svou instalaci oxidaci. Projekt se soustředí na dialog mědi a dalších materiálů, které se nabarvily právě oxidací mědi. Celý proces oxidace byl pečlivě vyobrazen od začátku do konce.
Sekundovalo jim Thinkk Studio, které se zabývá přidanou hodnotou produktů, jež mohou nabídnout něco nového a inovativního. Připravili tkaná stínidla, ve kterých snoubili moderní design se starými technikami.
Pokochat jste se mohli i prací 6Degrees Studio, které pro kokon řemesla připravilo tradičně vyrobené židle.
Letošní Heimtextil zkrátka ukázal, že veletrh nemusí být jen nudné řady stánků, nýbrž inspirativní událost, na kterou budete ještě dlouho vzpomínat.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu