Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

 

Od roku 2008 se plánuje jeho rekonstrukce a v roce 2013 se na něm mělo začít pracovat, stále se však nic neděje. Co to je? Přece chátrající železniční Negrelliho viadukt. O této stavbě s velkým potenciálem, která vede z Masarykova nádraží do Bubnů, se v posledních letech mluví čím dál tím častěji. Velký podíl na publicitě má především Centrum pro středoevropskou architekturu (CCEA), které v současnosti řeší s hlavním městem novou koncepci viaduktu. Spoluzakladatelka CCEA, architektka Yvette Vašourková, nám mimo jiné vysvětlila, na čem se rekonstrukce zadrhla, v jaké fázi se dnes nachází a co vše by slavný viadukt rakouského architekta Aloise Negrelliho z roku 1850 mohl pojmout. 

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Kdy jste se o projekt Negrelliho viaduktu začali zajímat?

Někdy v roce 2012, kdy to konečně vypadalo, že se začne s rekonstrukcí. Zjistili jsme, že architektonická studie řeší pouze samotný most, nikoliv prostory pod oblouky a okolí, a už vůbec ne osvětlení. Chtěli jsme ukázat, že by s objektem mělo být naloženo jinak.Veřejně jsme téma otevřeli třídenní instalací spolu s pražskými galeriemi, abychom upozornili na potenciál místa. Projekt se týká převážně karlínské části viaduktu, kde se nachází padesát využitelných oblouků. V daleké budoucnosti se možná přistoupí i k návrhu zhruba dvaceti oblouků u ostrova Štvanice.

 Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Negrelliho viadukt stále čeká na svůj okamžik.

Kdyby vše běželo podle plánu, již dva roky by probíhaly práce na viaduktu. Na čem se projekt zasekl?

Smysluplná renovace je složitá hlavně proto, že most patří jinému vlastníkovi než pozemky pod ním, kde je ještě k tomu majitelů více. Na most je také přidělena dotace z ministerstva dopravy a Evropské unie, která se však může využít pouze na řešení dopravy jako takové. Magistrát se navíc zabývá projekty, které ho daleko víc tíží. Na periferii se tak dostávají návrhy, které by se měly opravdu rozvíjet.

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem 

V současnosti probíhá výkup pozemků.

Jak se konkrétně podílíte na chodu renovace?

Roky 2013 a 2014 jsme strávili se zástupci města a Správy železničních dopravních cest, které most patří. Vloni se nám podařilo přesvědčit město, aby jednotlivé pozemky roztroušené po různých vlastnících vykoupilo. Letos v lednu jsme uspořádali sympozium, kde se setkali projektanti rekonstrukce, vlastníci, památkáři i zástupci města a karlínští podnikatelé. Společně se všichni shodli na vizi vytvořit z Negrelliho viaduktu kreativní inkubátor, takové využití vnímáme jako skvělé entrée do Karlína. Měly by zde vzniknout prostory několika cenových kategorií tak, aby si je mohli dovolit jak začínající umělci, designové obchody a galerie, tak různé startupy, ateliéry, kavárny či bistra a hlavně je třeba dbát na specifickou kreativní identitu. V tuto chvíli tedy probíhá směna pozemků pod viaduktem na město a po této transakci se doufejme pustíme do příprav.

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Pod viaduktem zatím stojí jen auta. 

Na zmíněném sympoziu vystoupili architekti, kteří se podíleli na proměnách viaduktů mimo jiné v Berlíně, Vídni či Curychu. Jak se liší tamní postupy? 

Podmínky pro přeměnu viaduktů jsou samozřejmě všude jiné. Například v Curychu i Berlíně patří celý viadukt včetně pozemků železnicím, které se ve Švýcarsku a Německu chovají jinak než u nás. Stavby, které již nevyužívají, společně s městem rozvíjejí a stávají se v podstatě developery. U nás tato praxe nefunguje – České dráhy mnoho pozemků prodaly, aniž by jejich budoucí využití komplexně konzultovaly s městem. Ve Vídni byly podmínky podobné jako u nás: pozemky patřily městu a stavba městské hromadné dopravě, po viaduktech totiž jezdí metro. Měli problém najít identitu místa a s proměnou politické reprezentace se změnila i politika nájmů: město chtělo přijímat co nejvíce peněz, což se samozřejmě podepsalo na kulturní náplni oblouků. Toto u nás nechceme připustit a budeme za každou cenu držet koncepci kreativního inkubátoru a úrovně nájmu pro rozdílné skupiny.

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Pro příklad, jak naložit s viadukty, nemusíme chodit daleko: stačí zavítat například do Vídně.

Vypadá to tedy, že výkup pozemků je největší překážkou, která snad brzy zmizí. Je přesto možné, že město z projektu vycouvá? 

Ano, je. My jsme však k zástupcům Prahy pojali důvěru a věříme, že se to nestane. Další metou budou investice. Je nám jasné, že město pravděpodobně nebude ochotné poskytnout mohutné finanční injekce, které by se měly rovnat přibližně dvěma stům milionů korun. Proto připravujeme ekonomický koncept a přemýšlíme, že nabídneme zajištění financování prostorů pod viaduktem, kde bychom fungovali jako správci a kurátoři. Hovory na toto téma s námi město otevře, až skončí směna pozemků, což by mělo být koncem tohoto roku. Pokud se vše podaří, s rekonstrukcí by se mělo začít v roce 2016. Trvat by měla asi čtyři roky. Je však možné, že se termín opět posune.

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Co bude dál?

Zároveň vedete architektonický ateliér MOBA. Jak je spojený s CCEA?

Tým je prakticky stejný, ale máme dva různé druhy projektů: kulturní, kde sháníme granty a jde v podstatě o iniciační činnosti. Druhý typ projektů je ryze architektonický a urbanistický, v tomto případě klasicky pracujeme jako projektanti a architekti.

Komerční projekty - Negrelliho viadukt: Stavba s jasným potenciálem a nejasným osudem

Negrelliho viadukt ožil i v rámci festivalu Open House Praha. V prostoru, kde se kdysi nacházely sběrné suroviny, vytvořilo CCEA zajímavou instalaci. Návštěvníci si mohli odnést domů jednu z osmnácti pohlednic, které zobrazovaly historii viaduktu. 

Přesto: kdyby se přistoupilo k renovaci Negrelliho viaduktu dle vašeho návrhu, měli byste o ni jako ateliér zájem? 

Zatím jsme takto neuvažovali. V tomto případě nejsme v roli projektanta, nýbrž iniciátora. Teď je mnohem důležitější koordinovat celý proces a program, aby k něčemu podobnému mohlo dojít. Stojíme tedy spíše na druhé straně a řešíme, jak by k realizaci mělo být přistoupeno: zdali vypsat soutěž, nebo skloubit dohromady více ateliérů, které by se na realizaci podílely. V tuto chvíli pro nás není prioritou, abychom viadukt přetvořili my.

 

 

 

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Veronika Čáslavská Autor:
Veronika Čáslavská

Foto: Lukáš Cetera, www.praha8.cz, insidecor, archiv CCEA, Wikipedia www.voony.wordpress.com

Publikováno: 21.11.2015


Přidejte se k Insidecor komunitě...