Obývací pokoj, to je srdce celého domu (samozřejmě také bytu) jak v praktické, tak obrazné rovině. Každý má domov zařízený jinak, ale právě tento prostor je téměř vždy místem setkávání, neplánovaných hovorů, delších či kratších zastavení a obecně se tak stává úběžníkem tras všech, kteří v domě žijí. A nejen to. Kam si pozvete kamarády nebo příbuzné, kteří se o víkendu staví na odpolední kávu? Kterou místností se pochlubíte, když chcete udělat na své hosty dojem?
Ať už věříte ve Feng-šuej nebo jste tvrdí pragmatici, musíte uznat, že nábytek dokáže divy. Především správný výběr toho sedacího pak může každý hovor, každou nedělní kávu o něco zpříjemnit. Dnešní doba přitom nabízí nepřeberné možnosti výběru nábytku a dalších doplňků. Na českém trhu existuje množství obchodů a výstavních prostor, kde naleznete inspirativní a originální kusy, precizně navržené sestavy nebo rovnou návrhy celých místností od předních výrobců. Přinášíme vám výběr několika zajímavých značek a designérů, které byste při výběru (nejen) sedacího nábytku neměli minout.
Skandinávie: Meditace čistých linií
Začneme na severu Evropy, s dánskou značkou Fritz Hansen. Ta si svých výrobků cení natolik, že jako první na světě zavedla jejich GSM sledování, které je má ochránit před krádežemi. Aby ne, když letos slaví už 130 let své úspěšné existence. Celý název značky zní The Republic of Fritz Hansen a má vyjadřovat fakt, že mnoho společností či úspěšných jedinců považuje vlastnictví výrobků této značky za výraz prestiže. Její výrobky měly v minulosti tak rozmanité tvary, jak je to jen možné. Od minimalistických hranatých židlí v klasických barvách po futuristické, červeno-černé mřížkové sedáky, Fritz Hansen si za svou dlouhou historii vyzkoušel skutečně rozmanité přístupy a i v současnosti oslovuje jak tradičně smýšlející zákazníky, tak milovníky modernity.
Druhá dánská značka nese shodou okolností také jméno Hansen, avšak nejde už o „republiku“, jako spíše rodinný podnik. Carl Hansen & Søn je na trhu jen o pár let kratší dobu než výše zmíněný jmenovec a od začátku je spjata s vedoucí postavou dánského modernismu, designérem Hansem J. Wegnerem. Nábytek Carl Hansen je přes své místy neotřelé tvary skoro až intimního, tichého rázu. Zakládá si na funkčnosti a kráse ve svém klasickém slova smyslu, je vždy elegantní a symetrický a ve správné kombinaci si ho lze představit téměř v každém prostoru.
Třetím zástupcem Dánska je Hay, mladá značka plná originální nápaditosti i nadčasových linií. Na rozdíl od mnoha výše popsaných matadorů jde o společnost založenou před třinácti lety, jejím cílem je však navázat na slávu dánského nábytku z 50. a 60. let, takže historii tak jako tak neunikne. Hay se prezentuje jako moderní, svěží značka, která dává prostor mladým talentům a u těch zavedených se snaží rozvíjet dosud neobjevená zákoutí jejich kreativních myslí. Jejím krédem je provázanost designu, módy i architektury, a to vše za dostupné ceny. Čisté linie a geometrické tvary, minimum manýrismu, tak by se výrobky Hay daly shrnout. Patrná je snaha vyhnout se spojům a přechodům mezi jednotlivými částmi výrobku, nábytek tak působí jako cosi organického, jako by byl odlit neporušeně přímo z formy.
Ze Skandinávie pochází také Muuto. I tato značka navazuje na tradici severského nábytkářství, ale snaží se ji posunout do nových podmínek moderního designu. Vybírá si mladé a talentované designéry, kterým pak dává příležitost naplno rozvinout svůj potenciál a vložit do každého návrhu svůj vlastní příběh a osobní zkušenost. Originalita a osobitý pohled na věc, toho si u Muuto cení nejvíce. Jedním z rysů jejich výrobků je vzdušnost, někdy doslova průhlednost a hravost. Ladné a elegantní tvary pohovek, stolků a židlí ocení každý, kdo si libuje ve stylové severské střídmosti.
Naši pouť po severském nábytkovém designu zakončíme v Kodani u nejmladší společnosti tohoto výběru, &tradition. Ta sice letos oslaví teprve pátý rok, jak už však její název napovídá, silně čerpá ze skandinávské nábytkářské historie a některé její modely pocházejí již z 20. a 30. let minulého století. V sortimentu &tradition se tak nachází spolupráce s ikonickými jmény, a to nejen severského designu - např. pohovka či svítidla od Arne Jacobsena, lampy od Jorna Utzona nebo Vernera Pantona. &tradition chce redefinovat a přicházet s novými nápady, využívat moderní materiály, rozbíjet hranice ve výrobě a posouvat limity funkce, formy a materiálu.
Francie a Velká Británie: Přiznaná tradice
Ze Skandinávie se přesouváme do další země zaslíbené estetice. Pod hlavičkou francouzské Ligne Roset tvoří či tvořilo mnoho světoznámých designérů a od první vyrobené čalouněné pohovky této značky v roce 1936 spatřilo světlo světa množství nadčasových produktů, které se postupem času staly ikonickými.
A nadčasovost, to nejsou jen prázdná slova. Například sedací souprava Togo od Michela Ducaroye je stále prodejním bestsellerem a to přesto, že je na trhu již 42 let. Michel Ducaroy, absolvent prestižní Ecole Nationale des Beaux Arts v Lyonu, toho má na svém kontě víc, právě zvrásněné Togo se však stalo jeho mistrovským dílem. Designérské duo Ronan a Erwan Bouroullecovi zase pro Ligne Roset navrhli digitálním strojem šitou kolekci sedaček nebo pěnovou sedací soupravu Ploum. Jejich návrhy se vyznačují umírněností, úsporností a funkčností. Na podobném principu je založená i „puzzle“ sedačka Philippa Nigra, jejíž díly se dají porůznu kombinovat a skládat tak, aby zapadly do každého prostoru.
Přes La Manche si odskočíme na krátkou exkurzi do Velké Británie. Design společnosti Beaumont and Fletcher je tak anglický, že musí být jeho původ každému jasný na první pohled. Kvalitní bukové a jasanové dřevo s pevnými spoji je ručně pošito tkaninou, sedací pera jsou pro věčnou výdrž osmkrát upevněna a kombinace jehněčí vlny, bavlny, koňských žíní a plátna dotváří obraz výjimečného sedacího nábytku, který bude vyhovovat tomu nejjemnějšímu vkusu potomků anglické aristokracie stejně jako běžných smrtelníků, kteří si potrpí na elegantní nábytek s nádechem historie. Beaumont and Fletcher se nebojí přiznat barvu a sázet na tradici. Jejich design sestává ze stovky let prověřených tvarů přizpůsobených 21. století.
Itálie: Opulentnost a extravagance
Naši cestu po designové Evropě zakončíme v horkokrevné Itálii. Značka B&B již od roku 1966 zásobuje svět kvalitním nábytkem, který jde s dobou a reflektuje lifestylové změny. Vyhrála čtyři Zlaté kompasy (jedno z nejprestižnějších designových ocenění v Itálii) a od svého založení má na kontě více než tisícovku designových počinů. I přes proměny, kterými si svět designu od 60. let prošel, sdílejí její výrobky sadu kvalit, která je odlišuje od konkurence.
Především se v portfoliu tohoto italského matadora designu téměř nedočkáte geometricky přesných tvarů či ostrých hran, B&B je značka hravá a její výrobky vystřelují do prostoru vlnami, záhyby či vypouklinami. Křesla a pohovky jsou nadýchané jako dobře natřepaný polštář a už z povzdálí je jasné, že se z nich pro jejich pohodlnost nevstává lehce. I minimalističtější produkty této značky jsou většinou založeny na křivkách a živém dynamismu, číší z nich barokní pohyb. Fakt, že baroko vzniklo právě v Itálii, tedy rozhodně nepopírá, ba naopak.
Pokud hledáte značku, která je pro italský nábytek typická jako přírodní materiály a minimalismus pro severské země, je to Cassina. Zrodila se v roce 1927 na severu Itálie a jako jeden z prvních výrobců nábytku přešla od ruční výroby ke spolupráci s designéry a sériové výrobě. Je známá svým progresivním přístupem a otevřeností k různým přístupům a pohledům na design, stejně jako spoluprácí s těmi nejtalentovanějšími designéry světa – ať už to byly koncepčně okázalé kusy Philippa Starcka, sošné tvary Vica Magistrettiho nebo humanisticko-industriální styl Maria Belliniho.
Už při zběžném pohledu je jasné, že tady máme co do činění s nábytkem, který se bude vyjímat v moderních, svěže zařízených obývacích prostorech a v těch tradičních a rustikálních by naopak připomínal vesmírnou loď. Ikonická řada LC a především křeslo LC4 – z hlavy světoznámého designéra a průkopníka moderní architektury Le Corbusiera – na něž má Cassina výhradní výrobní právo, patří k tomu nejlepšímu na trhu, svými tvary však zaujmou i ostatní produktové řady. Výrobky Cassina vyjadřují touhu po něčem neotřelém, ale zároveň kvalitním a lety prověřeném. Dalo by se říci, že je to experiment, na jehož výsledky se dá spolehnout.
Italský výběr uzavírá firma Arflex. Původně skupinka několika techniků a inženýrů, kteří začali v roce 1947 experimentovat s pěnovou výplní, pružnými pásy a avantgardním designem, je nyní zavedenou značkou moderního designu, svým divokým počátkům však zůstává věrná. Stačí se podívat na téměř kteroukoli z jejich sedacích kolekcí, stolů nebo venkovního nábytku a je jasné, že extravagantní duše zaplesá.
Stůl na zhruba dvaceti tenkých nohou, sedací křesílko ve tvaru černého muffinu, případně jehlanu (ano, ostrým koncem navrch) nebo „chlupaté“ židle, u kterých není jisté, že jednoho dne neožijí a nevrátí se do otevřené přírody, to je jen pár příkladů skutečně neotřelého, vtipného a zcela nepochybně moderního designu. Značka, která se zrodila v době, kdy tradiční výroba i tvary dostaly konkurenta v podobě postmoderního designu a industriálního zpracování, nepřestává překvapovat.
Je vám bližší skandinávská úhlednost, francouzská nadýchanost, anglická tradice nebo italská vášeň? Ať už dáváte přednost čemukoliv z našeho výběru, všechny zmíněné značky naleznete na českém trhu u Stockist, Bulthaup, DesignVille, Ligne Roset, Silkwood nebo Konsepti.
Pokud si stále nejste jistí, jakým směrem se vydat, máme pro vás připravených několik specializovaných článků o konkrétních kategoriích, mimo jiné také o sedacím nábytku, které vám orientaci v džungli moderního a současného designu ještě více usnadní.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu