Začínali v roce 2015, tehdy ve dvou. Teď už jich je 23 a nedávno založili novou větev, zaměřenou na bydlení. Architekt Ján Antal a Martin Stára už šest let vedou studio Perspektiv, které je sebevědomé v návrzích i vystupování: nebojí se říct, že za kvalitní design si musíte připlatit. Pak se ale můžete spolehnout, že vydrží desítky let. S Jánem jsme si povídali mimo jiné o tom, jestli jsou Češi připraveni investovat do architektury a jak se architektům pracuje v době pandemie.
Proslavily vás hlavně návrhy kanceláří a komerční projekty. Nedávno jste ale založili větev Perspektiv Living, která se zaměří na rezidenční zakázky. Proč jste se rozhodli rozšířit působnost?
Vyplynulo to docela přirozeně. Klienti, pro které jsme dělali komerční projekty, najednou začali poptávat i řešení svých domovů či chat. Čím dál tím častěji se na nás obraceli třeba šéfové a vyšší management firem, kterým jsme navrhli kanceláře. Velké komerční projekty o tisících metrů čtverečních nám daly skvělou výbavu a zkušenosti, postupně ale přišel čas posunout se dál.
Znamená to, že se teď budete workplacům věnovat méně?
Spíš v širším kontextu. Pořád máme specializovanou větev, která bude řešit komerční zakázky včetně kanceláří, ale zaměříme se taky na veřejné prostory, jako jsou náměstí. Chceme se zkrátka rozkročit do více stran.
Ostatně, se svým pojetí kancelářských projektů jste tak trochu předběhli dobu. Vždy jste navrhovali prostor tak, aby byl flexibilní, dal se jednoduše přizpůsobit účelu i počtu zaměstnanců. To se teď, v koronavirové krizi, musí hodit.
Klienti nám teď často říkají, jak jsou rádi, že se prostor dá přizpůsobit. Aktuální poptávka přesně pasuje na filozofii, kterou razíme už několik let. Všichni chtějí flexibilní kancelář, která se může lehko proměnit v čase. Zaměstnavatelé už v zadání uvádějí, že třeba 30 % zaměstnanců bude pracovat z domova, v kanceláři tedy nemusí mít každý své místo. Koronavirová krize tenhle trend rozhodně akcelerovala.
Butikový coworking Base4Work je jednou z nejnovějších realizací ateliéru.
Vraťme se k bydlení. Co vás na rezidenčních interiérech baví?
Určitě větší důraz na kvalitu, detail a vůbec provedení. Naši klienti jsou často movitější a nebojí se investovat do sofistikovaných řešení. A zároveň cení, že dokážeme navrhnout zakázku v podstatě na klíč: přijdou za námi s představou, my ji dokážeme kvalitně zhmotnit a zároveň zajistíme kompletní realizaci skrze naši dodavatelskou síť, která se nám osvědčila při velkých komerčních realizacích. Klient tak nemá žádné starosti se zařizováním. Rezidenčním projektům se u nás navíc vždy věnují architekti, kteří se na bydlení specializují.
Kvůli koronavirové krizi trávíme víc času doma než kdy jindy. Zajímají se teď lidi víc o prostor, kde žijí?
Rozhodně, i my jsme zaznamenali zvýšenou poptávku po bytech, domech a víkendovém bydlení. Chatařina je teď na vzestupu, lidi chtějí navzdory pandemii jezdit na dovolenou a chata je skvělým řešením, jak opustit město. My se díky tomu konečně dostáváme mimo metropole a začínáme stavět v přírodě. Zatímco kancelářské projekty byly vázané na byznys, a tedy i velká města, rezidenční projekt jsou často regionální záležitostí.
Ateliér Perspektiv nedávno navrhl i projekt rekonstrukce chaty v rakouských Alpách. Podmínkou bylo navázat na původní hrázděnou fasádu, ale zároveň do ní dostat trochu současnosti.
V návrzích tedy musíte zohledňovat zcela nový druh prostředí.
Rozhodně, stavět v přírodě je výzva. Vždy se ale snažíme pracovat s kontextem místa, do kterého vstupujeme. Nechceme, aby budovy vynikaly, pokud pro to není jasný důvod. Spíš navazujeme na historii a hledáme kvalitu, kterou chceme vyzdvihnout. To je přístup, ze kterého vycházíme v případě komerčních i rezidenčních projektů.
Dalším rekreačním objektem z portfolia studia Perspektiv je glampingový objekt, dřevostavba s jednoduchou geometrií a sedlovou střechou.
Ateliérů, které řeší bydlení, jsou mraky. V čem je váš přístup jiný?
Vytváříme prostor na míru. Může to znít jako klišé, ale začínáme už výběrem týmu, který bude na projekt přiřazen. Podle toho, co si klient přeje, vybereme odborníky, kteří mají k danému stylu nebo požadavku nejblíž. Umíme nabídnout kvalitní řešení pro milovníky barev, dekorativnosti, ale i minimalismu.
To ale znamená, že Perspektiv Living nemá žádný rozpoznatelný rukopis.
Nemá, ale o to víc se snažíme komunikovat, proč jsme zvolili právě tento přístup. Každý náš projekt je jiný, dokážeme uspokojit širokou škálu přání. Taková práce nás i víc baví, posouváme dál hranice kreativity. Nechceme být tuctový ateliér a navrhovat třicet bytů ročně. Radši uděláme pár opravdu kvalitních projektů.
Perspektiv Living se nebojí ani dekorativnosti. Důkazem je byt v srdci Bratislavy.
Ve spojení se svými projekty mluvíte o výjimečnosti, prémiovosti. Máte pro ni konkrétní příklad?
V poslední době například hodně pracujeme s kvalitními přírodními kameny. Nejenže krásně vypadají, ale navíc neztrácejí hodnotu v čase. Jsou jako obrazy – nestárnou. I za deset nebo dvacet let se na ně můžete pyšně dívat. Jde o nákladnější řešení, ale zase ne tak moc přemrštěné, aby si ho nikdo nemohl dovolit. Investici je dobré rozumně rozložit v rámci celého projektu, a naopak třeba zase ušetřit jinde.
Prosvětlený penthouse dává vyniknout přírodnímu dřevu.
Tady se dostáváme k vašemu dalšímu velkému tématu: udržitelnosti.
Pro nás je její největší hodnota udržitelnosti v kvalitě materiálů. Když interiér vydrží a nemusíte neustále něco měnit nebo dokupovat, nevytváříte odpad a nedáváte podnět k produkci nových věcí. Stačí si vzpomenout na parkety, štuky nebo špaletová okna, která už desítky let obdivujeme ve starých vinohradských bytech. Pracujeme ale i s udržitelným nábytkem, který má třeba čalounění z recyklovaných PET lahví. A taky podporujeme lokální výrobce, ideálně chceme, aby byli z Česka.
Jsou už Češi připraveni na velké investice do designu a architektury? A na váš přístup?
Lepší se to každým rokem. Klientela postupně roste, stejně jako my. Už teď je dostatečně velká na to, aby nás uživila. Zatím si sice moc vybírat nemůžeme, ale stále častěji nás oslovují lidé, se kterými je radost pracovat. Vědí, proč si platí architekta a umí ocenit autorský přístup.
Dá se techno promítnout do interiéru? Dá. Byt pro milovníka elektronické hudby má i dýdžejský pult.
V tiskové zprávě, kterou jste vydali k dřevostavbě pro GoPay, zmiňujete, že člověk nesmí být otrokem technologií. Kdy se jím stává?
Ve chvíli, kdy technologie omezují jeho svobodu. Příkladem můžou být třeba skleněné kancelářské budovy, kde ani nemůžete otevřít okna nebo stáhnout žaluzie. V té chvíli se stáváte otrokem budovy. Technologie je potřeba využívat chytře: měli bychom mít možnost otevřít okno, když to potřebujeme, ale senzory třeba můžou vzápětí vypnout klimatizaci, aby se šetřily energie. Šikovný je i vzdálený přístup přes telefon, kdy můžete na dálku regulovat třeba teplotu v místnosti.
Studio Perspektiv navrhlo i novou centrálu pro společnost GoPay. Dokončena by měla být na podzim roku 2021 a půjde o nejvyšších dřevostavbu v Česku.
Studio Perspektiv roste. Máte vy sám prostor na navrhování? Nestává se z vás spíš manažer?
Zatím mám, pořád skicuji, chodím za klienty a jsem u vzniku projektů. Technickou dokumentaci přenechávám jiným, ale architekt jsem pořád. Management řeším spíš po večerech. I proto jsme se rozhodli nabrat lidi na marketing, operativu a obchod – tak, aby se mohli architekti věnovat jádru své práce a nebyli zatíženi zbytečnou administrativou.
Je pravda, že máte propracovanou marketingovou komunikaci, to se u architektů zas tak nevidí.
Ale taky trvalo, než jsme na to přišli! Postupně jsme zjistili, že pokud chceme, aby se o nás psalo, musíme taky připravovat PR podklady. Ukázalo se, že čím kvalitněji se v komunikaci profilujeme, k tím kvalitnějším zakázkám se dostáváme. Lépe nastavujeme strategické cíle a lépe jich i dosahujeme. Nemůžeme jen čekat s otevřenou náručí a myslet si, že do ní spadne to, co chceme.
Městský byt na břehu Vltavy je bydlení pro náročné. Najdete tu skvělý výhled i luxusní materiály.
Prezentujete se i na sociálních sítích, nedávno jste třeba na Instagramu ukazovali, jak vypadají vaše domácí pracovní koutky.
A chystáme pokračování! V první vlně jsme se zkoušeli kompletně přesunout na Zoom a další platformy, ale bylo to peklo. Kreativní činnost musíte dělat nad papírem, online toho tolik nevymyslíte. Ve druhé vlně se každý mohl rozhodnout, kde bude pracovat, teď chodíme do ateliéru čím dál tím víc. Máme před sebou totiž několik soutěží a osobní setkání je pro brainstorming nejlepší. Také projekty se pořád snažíme prezentovat osobně, vnímat řeč těla a odezvu klienta, budovat důvěru face to face. Zároveň jsme ale zjistili, kolik zbytečných setkání jsme dřív absolvovali, když se dá řada věcí odbavit online. Toho se budeme držet, i když pandemie odezní.
Belgická 32, Praha 2
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu