Německý designér Konstantin Grcic se narodil v roce 1965 v Mnichově srbskému otci a německé obchodnici s uměním. V roce 1985 se odstěhoval do Anglie, aby se na škole Johna Makepeace vyučil nábytkovým truhlářem. To ho dle jeho slov naučilo především správně pracovat a zjistil, jak důležité je při práci dbát na kvalitu a preciznost. Díky studiu si ale také uvědomil, že spíše než samotné řemeslo ho láká design. Brzy tedy začal studovat design nábytku na londýnské Royal College of Art. Na škole tehdy vyučoval i významný designér Jasper Morrisson, kterého Grcic už tehdy tak zaujal, že ho zaměstnal jako svého asistenta. Mladý Grcic tehdy znamenal ve světě designu novou krev, která se odlišovala od okázalého postmoderního designu 80. let.
www.vitra.com
www.flos.com
Svítidlo pro značku Flos Noctambule Suspension 1 Low Cylinder and Cone
Po ukončení studia se Grcicovi podařilo získat první zakázky a jeho modernistický přístup, vyznávající masovou výrobu, jednoduchou estetiku a ekonomické využívání materiálů, začal slavit úspěch. Jeho kariéra v Londýně byla ale nakonec nedobrovolně ukončena, když při návratu z jedné z návštěv Německa zjistil, že mu propadlo vízum, a musel tak v zemi neplánovaně zůstat. Brzy ale získal první zakázky například pro německou firmu Authentics, zabývající se výrobou domácích doplňků, nebo nábytkářskou firmu ClassiCon. V roce 1991 založil v Mnichově vlastní studio.
www.bigsee.eu
www.designmilk.com
Později začal Grcic ve své tvorbě více experimentovat. Na řadu přišly neobvykle vyhlížející předměty, jejichž tvar a vzhled byl určován primárně funkcí, spíš než všeobecnou představou o tom, jak by takový kus měl vypadat. Z této doby pochází například křeslo Chaos nebo police ES. Oba kusy vypadají na první pohled neobvykle – police ES působí nestabilně a křeslo Chaos nepohodlně, jejich design je ale dokonale promyšlený a skvěle naplňuje jejich funkci.
www.classicon.com
S postupem času byly Grcicovy návrhy ještě podivnější, a ačkoli například barová židle Miura vypadá na pohled extrémně nepohodlně, už první posezení člověka přesvědčí o tom, že její proporce a tvary jsou dokonale promyšlené tak, aby se na ní člověku sedělo co nejpřirozeněji a nejpohodlněji. Perfektní výsledek ale není zásluhou pouze designérských softwarů. Aby vše dokonale fungovalo, pracuje Grcic nejčastěji s papírovými modely všech objektů, které může rozkládat, znovu skládat, a díky tomu každý návrh do detailů vyzkoušet.
www.moma.org
Židle Miura je součástí sbírky muzea MOMA.
Konstantin Grcic dlouhodobě spolupracuje například se značkou Magis, pro kterou navrhnul už celou řadu produktů. Asi nejznámější je židle Chair One se svým geometricky tvarovaným sedákem. Ten je dostupný ve více provedeních a židle se vyrábí také s betonovým podstavcem. Kromě ní Grcic ve spolupráci s Magisem představil také židli Tuffy, vycházející z jeho staršího designu stoličky Tom & Jerry. Sedák a nohy židle jsou vyráběny z bukového dřeva, zatímco její opěradlo ve tvaru T je z plastu, který při opírání zajišťuje pohodlí.
Pro Magis navrhnul Grcic i několik křesel – například extravagantní křeslo Sam Son, které ocení hlavně odvážní lidé. Křeslo je možné používat vevnitř i venku a díky tomu, že je vyrobené z měkkého polyetylenu, je nejen ohromně pohodlné, ale také se skvěle udržuje. Podobně výrazné křeslo je Traffic, které na první pohled zaujme svým luxusním vzezřením. Velké, měkké podsedáky, jsou upevněné v subtilní konstrukci vyrobené z ocelových prutů. Křeslo nebo sedačku z této kolekce lze doplnit i stolkem navrženým ve stejném stylu.
www.magis.com
www.designpropaganda.cz
Stůl 360° a policový systém Spike – The Wild Bunch jsou zajímavé svým technologickým vzhledem. U policového systému slouží k upevnění poličky jednoduchá, jakoby truhlářská svorka. Desky jsou k dispozici ze dřeva, oceli či mramoru.
www.magis.com
Vůbec jednou z prvních značek, se kterou Grcic navázal spolupráci, byl německý ClassicCon. Dodnes je populární například řada stolků Diana, vyráběná z kovových plátů. Jednotlivé varianty pojmenované písmeny A až F se dají libovolně kombinovat a nabízí tak celou řadu využití. Pro ClassiCon navrhnul designér také elegantní židli Venus z ohýbané dýhy.
www.designpropaganda.cz
Jedna z variant odkládacího stolku Diana
www.designpropaganda.cz
Práci s hliníkem si Grcic vyzkoušel při navrhování pro značku Emeco. Jeho kolekce Parrish byla původně navrhována pro newyorské Parrish Art Museum, nakonec se ale dočkala i sériové výroby.
www.emeco.net
Kromě klasického nábytku ale Grcic navrhnul i různé drobnější předměty. Například elegantní nůž na otevírání dopisů pro exklusivní německou porcelánku Nymphenburg nebo kovovou zarážku na dveře a knihy ve tvaru oslíka pro firmu Magis. Pro výrobce světel Flos navrhnul designér lampu May Day, která vyniká svou versatilitou. Díky háku a dlouhému kabelu je možné lampu dle potřeby zavěsit, zároveň ale stejně dobře poslouží jako netradiční stolní lampa. Lze ji také jednoduše přenášet, takže je její využití možné měnit dle potřeby.
www.nymphenburg.com
www.flos.com
Konstantin Grcic patří stále k velmi aktivním designérům. Kromě produktového designu se věnuje například i architektuře výstav nebo menších instalací i různým architektonickým zakázkám. V posledních letech rozšířil Grcic své pole působnosti i do oblasti módního průmyslu, když letos navrhnul kolekci pro módní značku AEANCE.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu