Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Knihkupectví Book Therapy: Prostor, který voní po papíru

Knihkupectví Book Therapy: Prostor, který voní po papíru

Knihy má ráda spousta lidí. Málokdo je ale zbožňuje natolik, aby si rovnou otevřel knihkupectví a pečlivě vybíral každou knížku, kterou nabídne – navíc v době, kdy spousta malých knihkupců končí. A ještě k tomu nevsadil na beletrii s kýčovitými přebaly, ale na umně zpracované publikace o umění, architektuře, designu a módě.

Jednou takovou vášnivou čtenářkou je Petra Caudr, která se svým manželem Jiřím nedávno založila knihkupectví Book Therapy v Římské ulici na Vinohradech. Vášeň pro literaturu je tu cítit v každém koutě.

Za japonskou kávou

„Ten nápad jsme nosili v hlavě dlouho,“ popisuje začátky knihkupectví usměvavá blondýnka Petra, která zároveň vede eventovou agenturu. Manželé ale nemohli narazit na místo, které by jim i specializovanému knihkupectví vyhovovalo. S hledáním nakonec pomohla káva.

Když šli jednou do své oblíbené japonské kafeterie Momoichi, všimli si, že hned vedle je prostor k pronájmu. „Majitel hledal projekt, který by celou čtvrť obohatil,“ vzpomíná Petra. A protože Caudrovi na Vinohradech navíc bydlí, rozhodli se jeho přání vyslyšet.

Pak už všechno utíkalo jako dobrá kniha. Vietnamskou večerku zanedlouho vystřídaly dlouhé černé police, sněhobílé zdi, surový betonový pult a dřevěné stoly. S renovací pomáhal sám pronajímatel, s řemeslnou výpomocí zase přispěchal ateliér Vobouch. Hotovo bylo za dva měsíce a otevíralo se v půlce listopadu minulého roku. Knihkupectví tak rovnou naskočilo do bláznivé předvánoční sezóny.

První zákazníci hned ocenili prezentaci jednotlivých knih, která není v jiných knihkupectvích běžná. „Chceme, aby byly všechny přebaly dobře vidět a zákazníci si zároveň mohli všechny knihy dobře prohlédnout,“ vysvětluje Petra. Žádné štosy a nepřehledné řady nečekejte, každá kniha tu má své místo. Tituly díky tomu mezi sebou nemusí bojovat o pozornost – majitelé se částečně inspirovali berlínským knihkupectvím Do you read me?!.

Book Therapy nabízí hlavně zahraniční knihy a časopisy – český trh s uměleckými a po designové stránce zajímavými tituly se už ale taky začíná hlásit o slovo. Mimo lifestylového magazínu SOFFA tu najdete třeba tituly od vydavatelství Take Take Take. Stojí za ním výtvarník Jindřich Janíček a grafická designérka Nikola Klímová, která dostala na starost i branding celého knihkupectví. S novinkou nedávno přišla také knihovna materiálů matériO, která začala vydávat magazín Material Times. Book Therapy je zároveň výhradním prodejcem severského časopisu Oak, londýnského magazínu Suitcase, který se zaměřuje na cestování, a barcelonského lifestylového časopisu Openhouse.

Knihkupectví teď nabízí kolem tří stovek titulů, včetně knih pro děti a kuchařek. A základní kritérium výběru? „Vždy jde o knížky, které bych si sama koupila,“ směje se Petra s tím, že mezi její srdcovky patří móda a skandinávské časopisy o bydlení – třeba třídílná biografie Grace Coddingtonové, dlouholeté kreativní ředitelky amerického Vogue, či magazín o interiérovém designu Modern Living od nakladatelství teNeues a kniha Scandinavia Dreaming. Při vaření zase sahá po The Nordic Cookbook. Ráda se začte i do publikace Project Japan: Metabolism Talks, která popisuje japonské poválečné avantgardní hnutí Metabolism. Inspiraci čerpá z knihy 100 Ideas That Changed Advertising. Zaujala ji i historie značky Dior jménem 60 Years of Style.

„Nabízíme knihy, které si zákazník musí vzít do ruky, prolistovat a užít,“ vysvětluje knihkupkyně. Prostě tituly, které sebelepší elektronická čtečka nenahradí. I proto se v Book Therapy rozhodli, že nebudou knížky prodávat online. Pokud ale nenajdete to, co hledáte, můžete si objednat dovoz knihy na zakázku.

Book Therapy však není jediný projekt, na kterém Caudrovi pracují. S již zmiňovanou Nikolou Klímovou navrhují také designové suvenýry, jež prodávají pod značkou Lípa. Doplňkům, dobrotám a dekorativním předmětům patří několik polic v knihkupectví. Lípu zakládali manželé  s tím, že chtějí český trh obohatit o vkusné suvenýry s českou tematikou. Vedle toho v Book Therapy koupíte nádobí a dekorativní předměty od několika zahraničních, převážně skandinávských značek.

Čtení v suterénu a terapie knihou

Do budoucna plánují Caudrovi otevření malé čítárny v suterénu. Přemýšlejí také o autorských čteních a workshopech. „A na tuhle stěnu by se vešla ještě jedna police na knihy,“ usmívá se šibalsky Petra a ukazuje na poslední volnou bílou stěnu v zadní části knihkupectví. Do dalších kroků motivuje tým Book Therapy jak zpětná vazba od zákazníků, tak nominace na cenu Czech Grand Design za nejlepší obchod roku – tu navíc dostaly i suvenýry Lípa, akorát v kategorii Výrobce roku.

„Všechno, co někdy potřebujete, je dobrá kniha,“ uzavírá Petra Caudr. Knihy vnímá jako terapii, která pomáhá zapomenout na starosti a zastavit se v uspěchaném dni – o inspiraci nemluvě. Pokud stejně jako Petra a Jiří věříte, že je kniha lék, Book Therapy vás potěší. Už u vstupních dveří poznáte, že jste tu správně. Ucítíte vůni papíru.


Book Therapy

www.booktherapy.cz

Římská 35, Praha 2

facebook

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Veronika Čáslavská Autor:
Veronika Čáslavská

Foto: archiv Book Therapy

Publikováno: 01.03.2017

Mohlo by Vás zajímat

Přidejte se k Insidecor komunitě...