Přemýšlíte, zdali koupit stůl, kuchyňský pult či knihovnu ze sériové výroby, nebo raději investovat do nábytku na zakázku? Jaké jsou výhody doplňků ušitých na míru, jak vznikají a kam se hodí, nám přiblížili odborníci: Michal Peřina a Marek Kunášek z české firmy LUGI; ta se řadí mezi špičky na tuzemském trhu s atypickým nábytkem a interiérovými doplňky.
Po nábytku na zakázku je obecně dobré sáhnout, řešíte-li atypický prostor nebo máte konkrétní představu o produktu, na trhu ho ale nemůžete najít. Odborníky na řemeslnou výrobu byste měli navštívit i tehdy, sejde-li vám na detailu a životnosti nábytku. „Hodí se, i když má mít interiér jednotný rukopis. Jsou ale i věci, které se u nás na zakázku nehodí dělat: třeba klasický sedací čalouněný nábytek. Pokud klient hledá obyčejnou sedačku a nemá-li speciální přání, vyplatí se ji spíše koupit v obchodě,“ říká Michal Peřina, spoluzakladatel a majitel LUGI.
Výroba na zakázku vás také neomezuje v rozměrech, barevnosti a struktuře nábytku. Pokud toužíte po originalitě a chcete mít interiér či nábytek, který nikdo jiný nemá, je řemeslná práce na míru ideálním řešením.
PESTRÁ DŘEVĚNÁ ŠKÁLA
Oblíbeným materiálem je dřevěný masiv (neboli rostlé dřevo): ať už dubový, bukový, borový či javorový. Masiv vzniká z jediného obrovského kusu dřeva. „Masiv je velice živý materiál, neustále pracuje. Konstrukční spoje musí být přizpůsobeny roztažnosti dřeva, zejména v prostoru s proměnlivou vlhkostí,“ vysvětluje Marek Kunášek, vedoucí výroby LUGI.
Hojně se také vyrábí nábytek z dýhovaných desek – jde o MDF, či dřevotřískové desky pokryté dýhou. Platí, že jsou cenově přijatelnější než masiv. Další možností jsou laminované dřevotřískové desky, které jsou vůbec nejlevnější. „Téměř jakýkoliv nábytek jde vyrobit z masivu, dýhovaných desek či lamina. Vždy záleží na jeho funkci a vkusu klienta,“ dodává Kunášek. Přesto se masiv běžně nepoužívá na výrobu kuchyní, a to nejen kvůli jeho vlastnostem, ale i vysoké ceně.
Mnoho kladných vlastností má exotické dřevo. „Například teak či cedr jsou dřeva velice odolná vůči vlhkosti. Z tropického dřeva se dělá nábytek do koupelen či třeba obklady bazénu,“ říká Kunášek. Jedinou nevýhodou exotických dřevin v porovnání s tuzemskými je výrazně vyšší cena Výrazně lepší vlastnosti, při použití na běžném nábytku, oproti tuzemským dřevinám, které jsou také kvalitní, exotické dřevo nemá.
Nejčastěji se u nás nábytek vyrábí z evropského dubu. „Má příjemnou barvu, kresbu a vzhled. Používáme ale i americký dub, který má trochu odlišnou barvu a v poměru k ceně je velice kvalitní. Doporučit můžeme i jasan, jilm, americký ořech či javor,“ říká Kunášek. Dřevo se pak povrchově upravuje například olejem, voskem, či polyuretanovými laky. Vybírat můžete z různé intenzity lesku i matu.
Výroba na zakázku se od té sériové liší v mnoha aspektech. „Při sériové výrobě je mnohdy na produkt vytvořen cenový tlak, což se často podepíše na kvalitě materiálu. Prodávají se například ošizené dýhované desky,“ říká Peřina. Životnost takového nábytku je pak omezená, i když se o něj staráte sebelíp.
OBÁVANÁ ORIGINALITA
Na počátku by měl vždy stát klient, který přichází s představou o barevné a materiálové podstatě a má poměrně jasné představy o funkci požadovaného nábytku. Pokud výrobce spatří nějakou mezeru v přání či návrhu klienta, snaží se mu nevhodné řešení rozmluvit. Málokdo má natolik vyvinutou představivost, aby si produkt dovedl představit v reálném prostředí, je tedy dobré nechat si poradit. Většina zákazníků přichází s architektem. Pokud architekta nemají, firma jim může nějakého doporučit z vlastního portfolia.
„Lidé se často bojí přijít s vlastní myšlenkou a vytvořit originál. Mnohdy mají tendence kopírovat to, co už viděli jinde. To je škoda,“ míní Kunášek. Kopírování již existujících projektů a produktů se svým zákazníkům snaží vždy vymluvit a projekt přizpůsobit jejich individuálním potřebám.
V LUGI nejraději dřevo nechávají v přirozené barvě a pokud to není vyloženě jasné přání zákazníka, nijak ho nemoří a barevně neupravují. Obecně platí, že v interiéru by se měly střídat dvě, maximálně tři základní barvy nábytku, které drží jednotu a celek interiéru v rovnováze. Barevnost pak lze přidávat doplňky.
BEZ SUŠENÍ ANI RÁNU
Dřevo se kácí v době vegetačního klidu, který začíná na podzim. Po vykácení by se mělo nařezat na prkna, fošny či hranoly a správně nechat minimálně rok ležet, aby se přirozeně zbavilo vlhkosti. Poté by mělo být dodatečně vysušeno v sušárně. Podle toho, o jakou jde dřevinu a jakou má zbytkovou vlhkost, se určí její pobyt v sušárně: může tu zůstat měsíc, ale i tři. Další rok by dřevo mělo opět ležet, aby se před použitím stabilizovalo. Konečně se z něj pak může vyrábět nábytek.
Pokud se tento cyklus nedodrží, nedá se se dřevem dobře pracovat. Chyby v procesu se poznají poté, co se z dřeva udělá třeba stolová deska. „Po nařezání přes noc rozpraská, nebo se zkroutí. S takovým dřevem leda zatopíme,“ říká Peřina. Základní nedostatky materiálu lze ale odhalit už po prvním říznutí; objeví se mikrotrhliny či praskliny. „Jeden z našich truhlářů vždy říká, že na takovém dřevu ještě nedávno zpívali ptáci,“ doplňuje Kunášek.
Pokud se vytváří více jak jeden kus nábytku, dřevo či dýhu by dodavatel měl kupovat najednou, aby mělo podobnou kresbu a barevnost. Jeho vizuální vlastnosti závisí na tom, odkud strom pochází, z jaké půdy vyrůstá a jaké živiny přijímá.
Málokdo si uvědomuje složitý proces, který za vznikem dřevěného nábytku z kvalitního dřeva stojí. Proto je pro někoho relativně vysoká cena nábytku na zakázku nepochopitelná.
Jednoduché kusy nábytku vzniknou z připraveného dřeva v LUGI již za pár hodin. Kuchyně se realizují v rozmezí týdnů a jednoho měsíce, celý interiér pak 2 měsíce až půl roku. „Nejprve nábytek konzultujeme, poté přestoupíme k cenovým nabídkám. Následuje výrobní dokumentace se souhlasem klienta, architekta i naším a přechází se k výrobě,“ popisuje Peřina. V LUGI zažili i realizace, které se táhly přes 2 roky. Například když pro rodinnou vilu dodávali 3 kilometry čtvereční různých dřevěných ploch.
LUGI na českém trhu působí více jak 20 let. „Když jsme začínali, lidé měli tendence srovnávat ceny toho, co si mohou koupit, s tím, co jim vyrobíme. Naštěstí tento nešvar opadl a zákazníci už mají často své zkušenosti se špatně odvedenou prací jiných firem a uvědomují si, že nejdůležitější při výběru není vždy jen nízká cena, ale rozsah a kvalita služeb, která je v ceně obsažená. Z vlastních zkušeností ze zahraničí víme, že si tam lidé více uvědomují, co vše zakázková výroba obnáší. Nábytek, který vypadá zdánlivě stejně ze vzdálenosti pěti metrů, může mít často velmi rozdílnou kvalitu, detail a životnost. O způsobu komunikace, bezproblémové montáži, či řešení případných reklamací nemluvě. Pomalu se ale osvěta dostává i k nám,“ uzavírají Michal Peřina a Marek Kunášek.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu