Podle jednoho z etymologických slovníků má slovo sklo svůj původ ve staroněmeckém glasam, což znamená zářit. Dává to smysl v momentě, kdy na stole odloženou, vyleštěnou sklenici ladných tvarů protne paprsek vycházejícího slunce za bezmračného dne. Beton ani keramika nic takového nedovedou, pouze pohlcují. Sklo naopak šíří, rozdává na všechny strany a pokud už láme (ovšem pouze světelné paprsky), tak to provádí s grácií. Stačí se podívat na vinné nebo šampusové sklenice. Jako byste pozorovali labuť na vodní hladině. Ponořte se s námi do světa výjimečných skleněných a křišťálových výrobků, kterými můžete zkrášlit svou jídelnu.
Jak v sobě skloubit honosnou třpytivost a zároveň ladnou eleganci předvádí Vera Wang ve své kolekci Sequin navrženou pro tradiční anglickou značku Wedgwood. Její nápaditá variace na klasické výrobky z broušeného skla dosahuje výjimečnosti díky desítkám přes sebe položených osmihraných řezů, rozehrávajících galaxii perlivých odlesků přírodního lomu krystalu. Vázy a mísy jsou těmito ploškami pokryty zcela, ještě pozoruhodnější jsou však sklenice. U těch se textura nachází mezi stopkou a samotným tělem sklenice, což ještě zdůrazňuje jejich unikátnost. Ideální pro vychutnávání vybraných odrůd vín.
Dovést křišťálové sklenice na šampaňské k dokonalosti se povedlo Johnu Rochovi. Jeho kolekce Muse pro Waterford se vyznačuje zpodobněním čistého měsíčního světla prostřednictvím složitých křišťálových řezů. Pojmenovány podle vesmírných těles jako je měsíc Io nebo miniplaneta Eris, Muse vynikají propracovanou texturou a nadpozemskou elegancí a dají se pořídit jak v průhledné, tak černé variantě s různým zdobením. Zároveň jsou však vysoce praktické a poslouží tak jako ideální dárek pro někoho, kdo neohrnuje nos nad krásou.
S netradiční kombinací skla a hrubě prošívaného textilu přichází sada sklenic Tela. Pokrytím skleněného těla látkou dosáhli designéři ze Silo Studia dojmu určité nerovnoměrnosti, který vyvažuje jinak čistě zaoblené a precizní linie skla a dodává tak výrobkům osobitost. Zároveň jsou také sklenice příjemné na dotek, nestudí a nekloužou. V kombinaci s jejich lehkostí je jejich použití jedna radost. Set může mít čirou, kouřovou nebo narůžovělou barvu a v sadě najdete mísu, sklenice tří velikostí a karafu.
Tak trochu hravé jsou skleněné výrobky Spoutnik designéra Guillauma Bardeta pro Ligne Roset. Ručně foukaná, žáruvzdorná karafa a sklenice z borosilikátového skla se totiž dají zasadit jedna do druhé a vytvořit tak vizuálně něco na způsob shakeru. Ideální pro skladování a upoutání pozornosti. Výška sklenice je 13 centimetrů, karafa je ještě o deset centimetrů vyšší a dohromady tak vzniká pořádný dlouhán. „Rád zkoumám svět a každodenní život. Rád o něm sním. Mé výrobky jsou mé vlastní zhmotněné sny,“ říká o své tvorbě Bardet. Nezbývá, než mu jeho sny závidět.
Myslíte, že ty nejlepší sklenice na italské víno musí pocházet z Itálie? Rony Plesl vás vyvede z omylu. Jeho ručně vyráběné sklenice Bicchiere italiano vznikají ve sklárně ve Světlé nad Sázavou a jsou ukázkovým zástupcem tradice a kvality českého sklářství. Sklenice jsou navrženy podle přísných degustačních kritérií speciálně pro italská vína, která z nich chutnají skutečně tak, jak mají. Nejlépe si z nich tak vychutnáte prosecco, pinot grigio, sauvignon, chianti, pinot nero a barolo, doplňuje je však i sklenice digestivo, nejlépe uleželou grappu, a jedna univerzální pro všechny druhy vín. Na jejich vývoji se podíleli čeští i italští experti na vína, sommeliéři a vinaři.
V našem výběru je i jeden opravdový aristokrat. Návrh sady sklenic a karafy Royal 9000 pochází z roku 1907 a původně byl určen manželce britského krále Eduarda VII., královně Alexandře. Jednotlivé kusy jsou ručně foukané v přední české sklárně Moser z ekologicky šetrného, bezolovnatého skla a hodí se k popíjení stylových nápojů jako je whisky nebo kvalitní víno. Horní rám zdobený čtyřiadvacetikarátovým zlatem a ručně broušená stopka jim dodávají výlučný vzhled, který vás možná na chvíli v myšlenkách přenese do královského paláce za časů bezstarostné a optimismem nasáklé Belle Époque.
Designér Jiří Pelcl čerpal v návrhu kolekce skleněného nádobí Vicenza pro Crystalex ze svého pobytu v Itálii. A pobyt to byl zjevně hutný, protože za Vicenzu získal v roce 2006 cenu pro produktového designéra roku. Kolekce čítá karafu (ideální k provzdušnění mladého vína), sklenice na bílé i červené víno, likér a martini z bezolovnatého křišťálového skla krystalín. Poměrně široká základna poskytuje sklenicím stabilitu, Vicenza je důkazem toho, že i sériově vyráběné sklenice mohou mít šmrnc a vypadat k světu.
Mr. Egg, neboli Pan Vajíčko, už svým názvem tak trochu napovídá, jaký tvar je mu nejbližší. Kolekce je svého druhu designovou etudou na téma použití vejčitého tvaru u skleněného nádobí, taky byla inspirována starou televizní znělkou pana Vajíčka. Najdeme v ní sklenice na vysoké stopce i drobnější, zavalité kusy. Také pohárky na šampaňské i velkou karafu. Vše ručně foukané technologií mušelínového skla ve sklárně Květná podle návrhu předního českého studia Olgoj Chorchoj pro společnost Crystalite. O její proslulosti svědčí i fakt, že se jí, jako prvnímu českému sklu, podařilo získat prestižní německé ocenění za inovativní zpracování na veletrhu Ambiente - Design Plus. V načernalém, kouřovém provedení se dočkáme ještě i vázy, připomínající vejce naležato, a další karafy ve tvaru sněhuláka ze tří na sobě stojících vejčitých tvarů. Je libo tři vejce do skla?
Návrh nápojového setu z lesního skla ležel celých čtyřicet let zapomenut. Vratislav Šotola ho stvořil již v roce 1972, ale až do roku 2012 jej používala výhradně jeho rodina. Traduje se, že spolužačky se po spatření netradičního designu karafy a sklenic jeho dcer ptaly „Vy pijete doma z vázy?“ V dnešní době už však tato křehká sada nevzbuzuje podiv, ale spíše obdiv. Kombinace čirého skla a jemně zelené barvy dává kolekci skutečně „lesní“ nádech a všechny kusy jsou k dispozici ve třech velikostech, které lze libovolně kombinovat, u jejich výrobce - značky Křehký.
Jak skloubit praktičnost s nápaditostí? Ergonomie a orginalita zdánlivě nejdou ruku v ruce, výjimkou je však sada sklenic U od Jakuba Pollága ze Studia deFORM pro BOMMU. Propadlé vroubkování po obvodu jednotlivých kusů totiž nejenže plní pozoruhodnou estetickou funkci, ale slouží i k lepšímu uchopení. Vroubky vám navíc naznačují, kde přesně je nejvhodnější sklenici nebo vázu chytit. Výrobky kolekce U jsou vyráběny z ručně foukaného křišťálu ve Světlé nad Sázavou.
A na závěr něco skutečně neobvyklého. Pohárky Graphic Collection se na první pohled liší od většiny výrobků, které jsme vám na předcházejících řádcích představili. Inspiraci si berou z uměleckých směrů jako Op Art nebo hnutí „Mod“ z 60. let minulého století a jsou k dispozici v šesti ornamentálních variacích s názvy rybí kost, šestiúhelník, Mod, Saturn, tkanina a puntíky. Kontrastní barvy (černá a bílá nebo kombinace barev) ve spojení s divokými tvary jitří fantazii a hodí se k podávání čehokoli od ranního džusu po večerní koktejl s ledem. Avantgardní nádobí – inu, proč ne?
Honosný královský set, nebo "pan vajíčko"? Sklo je materiál tvárný a dává designérům spoustu prostoru k improvizaci a realizaci neotřelých nápadů, aniž by ztrácel na svém uhlazeném šarmu. Právě to ho činí tak výjimečným. Oslovil vás náš výběr? Tak jako tak nemusíte zůstávat jen u něj. Sklo má v Česku dlouhou tradici a proto se není čemu divit, že spoustu dalších výjimečných kusů najdete u našich předních dodavatelů Wedgwood, Stockist, Ligne Roset, Moser, BOMMA, Artěl, Křehký, Crystalex nebo Wine and Food.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu