Minulý týden žil Frankfurt látkami – a to díky veletrhu Heimtextil. Letošní ročník se zaměřil nejen na prodej látek, ale zejména na prožívání, pocity a vjemy, kterým dal přednost před komercí – a v tomto směru by mohl sloužit jako vzor, jak zábavně a zodpovědně může být pojatý veletrh. V našem textu vám představujeme filozofii budoucnosti, kterou letos za Heimtextil představil.
BÝT OFFLINE
Veletrh každoročně organizují profesionálové ze šesti různým zemí (Japonska, USA, Velké Británie, Nizozemí, Německa a Francie), kteří se pohybují v oblasti designu a dovedou odhadnout trendy pro následující sezónu. Všichni členové tohoto tzv. Trend Table mají v rámci veletrhu přednášku a zároveň tvoří tzv. Trend Book, kde přehledně zpracovávají vize i témata ročníku. Letošní hlavní slovo v oblasti trendů dostala britská a americká skupina WGSN.
„V dnešním světe je prakticky nemožné být offline. Současnost nás drží pod tlakem a vyžaduje, abychom byli kdykoliv a kdekoliv k zastižení,“ uvedli organizátoři letošní ročník. O to více se snažili hledat způsoby, jak relaxovat a navozovat pocity klidu, pohody a odpočinku. Budoucí směřování textilií se podle viceprezidenta Heimtextilu Olafa Schmidta bude točit kolem toho, jak v hektické době najít únik: a proto tuto budoucnost organizátoři nazývají „Well-Being 4.0“.
Jako důkaz, že nám čím dál tím více bude záležet na odpočinku, používá Schmidt fakta: trh s wellness a zdravím rozkvétá jako nikdy dříve a překonává i farmaceutický průmysl. Vše se promítá také do životního stylu, na kterém nám víc a víc záleží. Vzniká čím dál tím více restaurací, které se zaměřují na poctivou a čerstvou kuchyni i suroviny.
ŘEMESLO VPŘED
Stejně tak se bude klást více důrazu i na kvalitní řemeslo, nejen co se textilií týče. Budeme čím dál tím více cenit dlouholeté zkušenosti a dovednosti, to vše za použití digitálních technologií. „Technologie nabízí řemeslu budoucnost,“ vysvětlují organizátoři Heimtextilu, „lidé kladou na produkty stále větší nároky: chtějí za nimi vidět příběh, um i autentičnost.“
Dalším trendem je podle týmu Heimtextilu snaha designérů přetvářet přírodní textury v umělecká díla: například minerály jako ametyst, které kombinují se syntetickými látkami. Důraz se také bude klást na smysly, a to zejména hmat – ten je totiž díky kůži dostupný po celé délce těla. Kombinovat se bude s čichem, který nám může asociovat vzpomínky i zážitky. Designéři se budou snažit přijít s takovými vůněmi, které jsme nikdy dříve nepoznali. Na toto téma ostatně promluvila ve své přednášce i norská umělkyně Sissel Tolaas, která už řadu let sbírá nejrůznější pachy.
SPÁSNÁ PŘÍRODA
Čeká nás také návrat k bylinkám, rostlinám a jejich přínosům nejen v kosmetickém a medicínském, ale i textilním průmyslu, který může čerpat například z antibakteriálních vlastností rostlin. Pozornosti neunikne ani spojení mezi lidmi a rostlinami: máme s nimi totiž prý společného více, než si myslíme. „Lidé stejně jako rostliny reagují pomocí receptorů na různé vůně. Dalo by se tedy říct, že mají stejně jako lidé čich,“ rozvádí tým Heimtextilu. Ztrácející se symbiózu s přírodou bude společnost hledat v přírodních materiálech jako je půda či prach. Čím dál tím důležitější pro nás rovněž bude spánek.
Technologie se promítne i do složení textilií. „Do oblečení i interiérových textilií budou zabudovány senzory kontrolující držení těla,“ předvídají autoři. Své slovo dostane i světlo – zkoumat se bude například to, jaký má vliv na podvědomí člověka. A brzy prý také přičichneme více k virtuální realitě; z obyčejného obrázku k nám budou vstupovat živé pocity z textur i materiálů.
Od všech těchto vizí se odráželo i pojetí tzv. Theme Parku, který nás na celém veletrhu zaujal ze všeho nejvíc. Nešlo tu totiž o propagaci jednotlivých značek, ale textur, materiálů i barev jako celku. Co všechno bylo v této jedinečné instalaci k vidění? Dozvíte se v dalším textu, který pro vás připravujeme.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu