Česká piva sází většinou na tradici a „staletími prověřené hodnoty“. Ať svoji značku prezentují přes televizní spoty, plakáty nebo promo akce, nejčastěji se odkazují k dlouholeté historii, spojení s českou (hospodskou) kulturou a jsou tak obsahově poměrně konzervativní. Heineken si zvolil cestu zcela odlišnou.
Nizozemský pivovar se v poslední době naplno vrhl do světa designu: Zapojuje se do různých projektů, podporuje talentované návrháře a originálním způsobem koncipuje své bary. Na letošním Designbloku se rozhodl prezentovat novým projektem Open your city, který je všechno, jen ne tradiční.
Open your city cílí na velká města, především metropole, a klade si za cíl aktivizovat městský život. Spadají sem různé menší akce jako např. newyorská „routine interruptions“, kdy komik Fred Armisen volal do pouliční telefonní budky a nabádal lidi, aby přešli na druhou stranu ulice. Ti, co tak učinili, se pak zcela nečekaně dostali do komediální show a stali se Armisenovými spoluúčinkujícími. V podobném duchu se nese celý projekt – ruch velkoměsta, neočekávanost, proměnlivost, svěžest, akce. Zapojilo se do něj několik světových metropolí, kromě New Yorku třeba Amsterdam, Londýn nebo právě Praha, která se stala 39. městem v pořadí se svou vlastní unikátní Heineken pivní lahví.
Výstavu bylo na Designbloku možné shlédnout hned ve dvou prostorech. V Superstudiu Hra se její autoři Jan Plecháč a Henry Wielgus rozhodli svým konceptem ctít a vnášet onu proměnlivost i do jinak poměrně statického formátu expozice. Bílé zdi minimalistické chodby daly vyniknout světelnému nápisu Heineken City Experience a vzdušnost i jistá sterilnost prostoru zase odpovídala dnešní době, která si v masivních a těžkých konstrukcích příliš nelibuje. Návštěvníci si zde mohli vzít zrcátka z nápisu "Take it!", jejichž pravý účel vyšel najevo až po průchodu samotným koridorem.
Ten totiž ústil do neosvětlené místnosti, jejíž temnotu protínaly pouze zelené paprsky šedesáti laserových hlavic a tlumená heinekenovská hvězda na stěně. Paprsky se od zrcátek odrážely a návštěvníci díky tomu mohli "kreslit" po stěnách nebo na sebe paprsky škodolibě směřovat. Po přerušení kteréhokoli z paprsků se navíc ozval zvuk (pokaždé jiný) a výsledkem tak byla neustále se proměňující hudební kompozice – s touto ideou pracovali designéři i v dalších částech výstavy. Konstrukce šedesáti laserů se speciální responzivní optikou napojenou na síť ve výšce čtyř metrů a pro tyto účely speciálně navržený software, měla na starosti společnost CIANT, která takto proměnila někdejší školní jídelnu v les laserových světel.
V Openstudiu U Minuty jste se mohli setkat hned se dvěma rozdílnými instalacemi značky Heineken. Zajímavé zákoutí, hned při vstupu do expozic, skýtala Mini galerie - designéři, studenti uměleckých škol nebo i známější autoři jako Vladimír 518, dostali za úkol vytvořit plakát, který by vyjadřoval jejich pohled na život ve velkoměstě. Ruch, zvuk, chuť, móda a noční život - tak znělo ve zkratce otevřené zadání, jehož výsledky byly k vidění na zdech galerie. I zde se pracovalo se zvukem, neboť ke každému z plakátů náležela i zhruba minutová audiokulisa – ať už vysvětlení záměru, nebo jiný zvukový zážitek pro návštěvníka. Vladimír 518 navíc nahrál i rapový klip, který sloužil jako upoutávka na celou expozici Heinekenu.
Za galerií jste se mohli občerstvit v minimalisticky provedeném Heineken City Refreshment baru a alespoň na chvíli si odpočinout od ruchu početných návštěvníků designové přehlídky nebo si dalekohledem v přilehlé věžičce přiblížit shon, který se mezitím odehrával na Staroměstském náměstí.
V prostoru baru od totožného designérské dua - Jan Plecháč a Henry Wielgus, bylo možné shlédnout abstrahované panorama Prahy vyskládané z 3000 pivních lahví Heineken a každý večer si v místní chill-out zóně poslechnout mladé talenty pražské DJ scény. Jejich hudba se pak přenášela v podobě světla do pozadí panoramatické instalace a reagovala tak jako equalizer. V instalaci pak převládala heinekenovsky zelená s čistou bílou barvou a vytvářela tak s pomocí minimalistického sezení, DJ boxu a samotného baru, tolik potřebnou oázu pro odpočinek zahlcených očí diváků Designbloku.
Letošní pozoruhodnou prezentaci pivního gigantu uzavírá aplikace Heineken City Symphony. Jedná se o první audiovizuální mapu na světě, která zobrazuje dění ve městě v reálném čase. Při vstupu do aplikace se uživatel může po vzoru Google Earth procházet 3D modelem Prahy, sledovat aktuální Tweety, Instagram posty nebo Foursquare check-iny a mít tak přehled o tom, co se zrovna kde děje. Každý post má na sebe navázaný vizuální efekt a opět i zvuk. Vzniká tak symfonie velkoměsta, která se stejně jako město samotné neustále proměňuje. Do aplikace je možné vstoupit přes stránky Heinekenu.
Lasery, mapování i audiovizuální symfonie, i tak může vypadat prezentace pivní značky 21. století. Heineken se nebojí oslovovat mladé publikum a letošní Designblok toho byl důkazem. Není proto překvapením, že získal cenu poroty šéfredaktorů za nejlepší instalaci výrobce.
Jaký je Váš názor?
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu