Naši čtenáři vědí, že designérské duo Gastarbeiter máme v hledáčku už dlouho – s oběma tvůrci vás tým insidecoru již důkladně seznámil. O designérovi Peterovi Olahovi, který je původem ze Slovenska, jste si mohli přečíst v jednom z našich nejdelších článků. S německou polovinou dvojice, designérem Larsem Kemperem, jsme vás seznámili v neméně rozsáhlém textu. Oba designéři tvoří mimo svou vlast a společně se setkávají na polovině cesty – v České republice. Proto sami sebe nazývají s nadsázkou Gastarbeiter, což v překladu znamená hostující dělník.
Interiérový designér a architekt z Německa, automobilový designér ze Slovenska. Jak došlo ke spojení dvou lidí, které dělily hranice geografické a částečně i kulturní? Jednoduše: V roce 2004 pracoval Lars Kemper pro automobilku Škoda na výstavě CzechMania, která tehdy probíhala v Birminghamu a postupně putovala po Evropě. A právě na zahájení výstavy potkal Petera Olaha, který rovněž pro koncern pracoval jako designér.
Peter se tehdy mimo jiné dozvěděl, že Lars rád pracuje se sklem. Tento materiál ho vždy zajímal, ale neměl s ním moc zkušeností. V té době zrovna chystal pro automobilku projekt, kde mělo sklo hrát prim: set skleniček. Proto Larse oslovil s nabídkou spolupráce. „Sedli jsme si spolu a zkoušeli něco načrtnout. Po hodině do místnosti přišel majitel sklárny Květná pan Šedivý, podíval se na návrhy a řekl: To se mi líbí, to chci,“ popisuje Lars Kemper první hodiny spolupráce. A tak vznikl set s názvem Sommeliere, navržený pro milovníky dobrého vína a kvalitní whisky. Květná ho zařadila do své designové série a stal se druhou nejprodávanější kolekcí.Výsledkem jejich první spolupráce byl nápojový set s názvem Sommeliere, navržený pro milovníky dobrého vína a kvalitní whiskey.
OSUDOVÉ SKLO
Po prvním společném projektu Lars a Peter zjistili, že je spolupráce baví. „Jsme každý jiný, zároveň jsme si ale vlastně velmi podobní. Oba jsme vystudovali interiérový design. Lars je velice precizní, mě zase automobilový průmysl vede k exaktnosti,“ říká Peter. Na mnoho věcí mají navíc oba designéři stejný názor: baví je minimalistické, ostré a někdy až technické tvary. Proto se pustili do dalších společných počinů, zároveň však ale každý z nich pracuje samostatně na vlastních realizacích mimo jiné pro globální firmy, které je zároveň živí.
„Práce pro velké společnosti je oproti nezávislé tvorbě komplikovaná zejména v rozhodování o podobě projektu a často i technických provedeních. V automobilovém průmyslu totiž vše řešíme na setiny milimetru,“ vysvětluje Peter. O realizaci navíc rozhoduje mimo designéra mnoho dalších lidí a projekt vychází z očekávání zadavatele.
VOLNOST V TVORBĚ
Ateliér Gastarbeiter tak představuje pro dvojici spíše prostor pro experimenty a kreativní ventil, kde mohou vytvářet věci přesně tak, jak chtějí. Volnost se promítá i do volby materiálu, se kterým ateliér převážně pracuje: skla, které je velice tvárné a někdy nepředvídatelné. „Snažíme se sklo usměrnit, aby vytvářelo ostré linie, které pro něj nejsou na rozdíl od oblých tvarů tak typické,“ říkají designéři.
Produkty ateliéru Gastarbeiter se většinou nevyrábí sériově, vždy jde o limitovanou kolekci, která často putuje do galerií anebo někdy vzniká na objednávku.
Designéři zároveň testují možné hranice materiálu, ať už se velikosti, struktury či linií týče. Zároveň však nechtějí tvořit samoúčelná umělecká díla bez funkce. Průchod nezávislému tvůrčímu procesu dávají například na různých sklářských sympoziích: naposledy na přelomu letošního září a října na Mezinárodním sklářského sympozia (IGS) v Novém Boru, pro které vytvořili veliké dózy s krystalickým brusem.
Spojení funkce a ostrých hran představují například sklenice Kubistic. Jak už název napovídá, vzdávají hold kubismu, který má v české architektuře významné místo. Při jejich tvorbě byl opět kladen důraz na jednoduchost, kvalitu a funkčnost, stávají se tak cílem všech příznivců moderního stolování.
Řada Kubistic s ostrými hranami, sklenice X-Glasses a vázy Ještěd.
VARIABILNÍ BUBLINKY
Významným počinem dua Gastarbeiter je spolupráce s firmou Lasvit, ze které vzešel mimo jiné projekt Hydrogene. Původně šlo o kolekci svítidel z plochého skla s vybroušenými detaily, kde pomocí zrcadla a nasvícení vzniká efekt nekonečných bublinek. Sérii představili Gastarbeiter na veletrhu v Miláně, kde sklidila obrovský úspěch, a proto designéři vymysleli rozšíření projektu.
Bublinkové osvětlení v různých barvách i velikostech.
Vymysleli unikátní architektonický systém 4Arch složený ze skleněných částí, jež vytvářejí širokou škálu barevných možností a kombinací pro výzdobu interiéru. Například elementy dekoru Hydrogene symbolicky znázorňují bubliny ve vodě, ale i pohyb samotné tekutiny. Jsou osvětleny LED diodami, které zdůrazňují jedinečnou hru se světlem. Celá kolekce obsahuje stropní svítidla, ale i panely, které se dají použít na zdi, stropy nebo podlahy.
„Vytvořili jsme vlastně něco jako lego pro architekty. Uvědomili jsme si totiž následující: čím větší mají architekti možnost udělat práci po svém, tím lepší je výsledek. Prvky systému 4Arch se dají snadno kombinovat a zároveň v nich zanechat svůj jedinečný otisk. Díky LED zářivkám se dá celá instalace osvětlit, čímž dostává nový rozměr,“ dodává duo.
Díky barevnému nasvícení získává místnost zcela nový rozměr.
Zde posloužily Hydrogene panely k obložení baru i stěny.
S firmou Lasvit spolupracovali Gastarbeiter i u příležitosti Olympijských her v Londýně. V roce 2012 se Lasvit stal oficiálním partnerem Českého olympijského týmu a oslovil designéry s nabídkou spolupráce. V Českém domě se tak objevil krystalový Hydrogene bar, který pocházel z výše zmíněné kolekce Hydrogene.
Hydrogene bar s červeným nasvícením.
STOLKY NA HRANICI
Jednu z novinek představují stolky ZigZag, které Gastarbeiter představili vloni v rámci loňského novoborského sympozia a akce Meet Czech Design. Tehdy oslovili sklárnu Ajeto, jež vyniká ve výrobě velkých skleněných objektů a se kterou dlouhodobě spolupracují. Položili si za úkol ukázat, jak velký předmět lze vyrobit z jediného kusu skla. Vznikla tak sada kávových a konferenčních stolků z dvojvrstvého opálového a krystalového skla, z nichž největší má průměr cca. 80 cm. „Skláři nás už znají a jakmile nás vidí, ptají se, co jsme si pro ně připravili tentokrát. Pokaždé trochu trpí, ale když je produkt dokončený, jsou nadšení,“ říká Peter. Materiálově se však dvojice již posunula a dnes v projektech používá například i porcelán, kov, nebo dřevo.
Jak je patrné z výše uvedených projektů, dvojice Gastarbeiter je jedinečná nejen propojením tří různých zemí, ale i výbornou znalostí výroby skla a jeho vlastností. Kombinace moderních technologií a klasické řemeslné výroby umožňuje designérům posouvat hranice designu a tvořit funkční produkty, zatímco kvalita si stále drží tu nejdůležitější pozici.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu