Severské země daly světu nejednoho významného designéra. Mezi ty nejznámější patří Eero Saarinen, muž, jehož tvorba se pohybovala na pomezí architektury, designu a sochařství. Saarinenovy stavby jsou i v dnešní době nadmíru působivé a jeho návrhy patří dodnes k obdivovaným a sériově vyráběným kusům.
Působivý památník Gateway Arch
www.dezeen.com
Eero Saarinen měl pro svou budoucí profesi snad to nejlepší zázemí, jaké si mohl představit. Jeho otec, Eliel Saarinen, byl uznávaný architekt. Matka Lola zase sochařka a fotografka, která svému manželovi často pomáhala v jeho ateliéru s výrobou modelů. Oba rodiče měli na formování Saarinenovy osobnosti obrovský vliv a v jeho cestě ho podporovali. Mladý Saarinen se od nich také mohl leccos přiučit.
Záběry technického centra společnosti General Motors
Knoll Archive, via. www.knoll.com
Saarinenovi v roce 1923 emigrovali do Spojených států a Eliel Saarinen začal vyučovat na Institutu architektury a designu v Cranbrooku, kde jeho hodiny navštěvoval i mladý Eero. V roce 1929 Eero odešel do Paříže a začal studovat sochařství, ke kterému měl blíž, později se ale v Americe vrátil ke studiu architektury. Po studiu pak několik let cestoval po světě a sbíral zkušenosti, které pak mohl uplatnit ve firmě svého otce, kde byl po svém návratu zaměstnán a kde začal pracovat na svých prvních vlastních návrzích.
Mezinárodní letiště Washington Dulles ve Virginii.
Library of Congress/Balthazar Korab, via www.theatlantic.com
www.knoll.com
Prvním Saarinenovým významnějším počinem byl návrh rozšíření Jeffersonova památníku, se kterým vyhrál veřejnou soutěž, ve které porazil dokonce vlastního otce. Když po jeho smrti založil Eero vlastní architektonickou firmu, věhlas jeho památníku mu zajistil mnoho dalších zakázek. Všechna jeho architektonická díla se vyznačují precizní prací s formou a tvarem, která je snad Saarinenovým pozůstatkem z jeho zkušenosti se sochařstvím, stejně jako jeho záliba ve vytváření dokonalých modelů všech svých návrhů. Většina jeho nejznámějších děl vznikla v relativně krátkém období, a to mezi lety 1948 a 1961. V roce 1961 totiž Eero Saarinen zemřel na následky operace mozkového nádoru.
Saarinen s modelem památníku Gateway Arch
Library of Congress/Balthazar Korab, via. www.theatlantic.com
Kromě slavného památníku, známého také jako Gateway Arch, Saarinen navrhnul celou řadu dalších působivých a mnohdy až futuristicky působících budov. Patří mezi ně například terminál TWA na letišti JFK, který tvarem připomíná ptáka, nebo kaple MIT. Ta zvenku možná nepůsobí příliš výstředně, uvnitř ale Saarinen rozehrál působivou hru světel.
Dezeen.com, Jim Stepheson
Práce na modelu terminálu TWA.
Library of Congress/Balthazar Korab, via. www.theatlantic.com
Interiér terminálu TWA kolem roku 1962.
Library of Congress, Balthazar Korab, via. www.theatlantic.com
Kromě architektury se ale Saarinen věnoval i designu a během své krátké kariéry zvládnul vytvořit hned několik kusů, které se během několika let zařadily mezi ikony světového designu. Většinu návrhů Saarinen vyvinul pro legendární značku Knoll, neodmyslitelně spojenou s modernismem. Snad nejznámější je jeho kolekce Pedestal. Její hlavní myšlenkou byla Saarinenova snaha pročistit nevzhlednou změť nohou, které si člověk všimne, podívá-li se někdy pod stůl. Čtyři nohy stolu a každé jednotlivé židle vytváří chaotický a zahlcený prostor, který Saarinen vyřešil tím, že navrhnul nábytek stojící pouze na jedné elegantní noze. Tato nadčasová kolekce patří k symbolům moderního designu. Křesla a židle Tulip se vyrábí s různě barevným polstrováním a Saarinenovy stoly jsou k dispozici v několika velikostech a mnoha různých materiálech.
www.knoll.de
Pro Knoll Saarinen navrhnul ještě kolekci Womb – lůno. Tato kolekce původně vznikla na přání Florence Knollové, zakladatelky značky, která Saarinena požádala o navrhnutí toho nejpohodlnějšího křesla, ve kterém jako by se mohla stočit i do klubíčka. Neméně pohodlné jsou ale kousky z kolekce Executive, původně jednoduchá jídelní židle je dnes k dispozici i ve variantě na kolečkách či jako barová židle. Oproti tomu Saarinenovo křeslo Grasshopper nepatří mezi jeho nejznámější díla a nedočkalo se rozšíření na další modely, přesto bychom ho ale neměli v článku opomenout.
Křeslo a podnožka z kolekce Womb
www.knoll.com
Křeslo Grasshopper
www.cooperhevitt.org
Křeslo z kolekce Executive
www.knoll.com
Eero Saarinenovi bylo často vytýkáno, že se jeho tvorba nevyznačuje žádným znatelným rukopisem. Rozhodně se ale jí ale nedá upřít elegance, čistota a nadčasovost. Škoda jen, že jeho kariéra byla tak krátká a nemohl světu designu přispět o něco víc.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu