Architektka Gabriela Kaprálová z ateliéru ASGK Design postavila za Prahou nízkoenergetický rekreační objekt, kam jezdí odpočívat se svou rodinou: manželem Martinem Pechancem, jenž pracuje v oblasti marketingu, a malým synem. Se vznikem domu, který v roce 2014 dostal čestné uznání v kategorii rodinný dům v architektonické soutěži Grand Prix architektů, se pojí několik zajímavostí.
Manželé kdysi koupili zarostlou zahradu v osadě za Hradcem Králové, kam řadu let jezdili na víkendy. Časem v chátrající chatce nebylo možné dál bydlet, a tak se chatu rozhodli zbourat. Přemýšleli, že pozemek prodají, nakonec se však odhodlali místo zkultivovat a vytvořit naprosto nový objekt.
Nový dům vznikl na místě původní chalupy. „Řešili jsme, zdali udělat repliku staré stavby a držet se vzoru okolní zástavby, nebo vytvořit experimentální objekt. Tehdy čtyřletý syn si přál, aby dům připomínal prehistorického členovce,“ říká architektka. V rámci ateliéru vypsala soutěž a vzniklo několik různých návrhů, například dům inspirovaný Origami.
Vyhrál však právě Zilvar od architektky Kaprálové, mimo jiné i proto, že nejlépe komunikoval se starým dubem, který se nad pozemkem tyčí. Nové stavení vznikalo od roku 2011 do roku 2013.
„Celou stavbu jsme pojali jako experiment. Sami na sobě jsme zkoušeli mimo jiné několik pokusů s materiály,“ vypráví architektka.
Dům ateliér vytvořil z modřínových prken, která nejprve opaloval, jako se to dělá v Japonsku. Vzniklé uhlíky se částečně vykartáčovaly a díky tomu vystoupila trojrozměrná kresba dřeva. Protože bylo dřevo ale stále příliš tmavé a hnědé, došlo ještě na lazurování transparentním olejem s příměsí barvy.
Pomocí slunečního záření a deště chytlo dřevo dodatečně zvláštní patinu, která ale rozhodně není na škodu. Díky ní Zilvar ještě víc splývá s přírodou. Techniku by prý ateliér v budoucnu rád použil také v jiných realizacích, a to na menších plochách v interiéru. „Opalování a následné povrchové úpravy prken byly poměrně náročné, proto není vhodné tuto techniku vhodné používat na velké plochy. Vždy je potřeba naprostá souhra mezi stavebním týmem a architektem,“ říkají majitelé chaty. Řemeslníci byli nicméně nadšení, že si mohli vyzkoušet jinačí práci se dřevem.
„Když jsem pozoroval práci Gabriely s řemeslníky, zjistil jsem, jak je důležitá přítomnost architekta. Musí znát od každé profese něco a tak, jako dirigent vede orchestr, musí vést práce na stavbě. Laik práce neuřídí,“ říká manžel architektky, který proces pozoroval od začátku do konce.
Díky šikmé střeše se dům vyhýbá koruně stromu. Ta vrhá do interiéru zajímavé stíny a filtruje světlo. Neotřele jsou řešeny i dispozice domu, který dostal jméno po původním majiteli pozemku, na kterém stojí.
Interiér je v podstatě jeden velký propojený a otevřený prostor. Centrem domu je kuchyně, spí se na dvou galeriích a přenocuje tu až šest lidí. Velké prosklené plochy spojují interiér s exteriérem. Palubková podlaha rovněž plynule navazuje na terasu. Vzniká tak symbióza okolní přírody a moderní stavby.
Podlaha se dá otevřít a může sloužit jako originální posezení. I tady se architekti inspirovali Japonskem.
Pro nábytek pak zamířili k ikonickým i lokálním dodavatelům. Židle ve třicátých letech navrhl Jean Prouvé, industriální lampu zrenovoval ateliér Nanovo a křesla vznikla ze spolupráce legendárních značek Moroso a Diesel. Kamna pak dodala norská firma Aduro a sedací pytle firma Wegett.
Dům se vytápí krbovými kamny, doplňkové teplo poskytují sálavé infrapanely. Jde o třetí dřevostavbu ateliéru ASGK Design. „Rádi bychom se jim ve studiu i nadále věnovali a nyní připravujeme již další projekty,“ vysvětluje Gabriela Kaprálová. Na exteriérové použití je nejvhodnější právě modřínové dřevo, ze kterého je dům vyroben, protože má velký obsah pryskyřice, a tím pádem větší odolnost.
V nejbližší budoucnosti se Zilvar dočká nové zahrady. Měla by být přírodní, divoká a praktická. „Chceme sbírat hrušky a dělat šípkový čaj,“ těší se Martin.
Jaký je Váš názor?
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu