Nenápadné dřevěné konstrukce z přírodního dřeva a na nich světový design. Tak vypadá retrospektivní výstava britského designéra Jaspera Morrisona (1959) v lipském Muzeu pro užité umění. Expozice se drží hlavního Morrisonova motta: kvalitní design nemusí za každou cenu okázale křičet do okolí. Kurátoři Morrisonův design řadí chronologicky, a tak má návštěvník jedinečnou možnost poznat vývoj designérovy tvorby. A také její rozmanitost. Čtyři různé sekce představují čtyři různé dekády Morrisonovy tvorby – od 80. let až po současnost.
Tramvaje i stolky z korku
Morrison má za sebou spolupráci s předními firmami na poli designu, od nábytkářských firem jako Vitra či Cappellini a Magis až po výrobce elektroniky a spotřebičů Rowenta, Sony nebo Samsung. Svou kariéru odstartoval v polovině 80. let. Tehdy se vymezil vůči postmoderní tvorbě italské umělecké skupiny Memphis a představil redukovaný design s řadou experimentů ve formě i materiálech.
Židle Low Pad pro Cappellini (1999). Foto: Walter Gumiero
V 90. letech se začal zabývat nedůležitostí formy a anonymním designem. „Zjistil, že se formě přikládá moc velká důležitost a příliš často ovlivňuje začátek návrhu,“ píší kurátoři výstavy. Právě tehdy vznikala svítidla Glo-Ball pro italského výrobce osvětlení Flos.
Světlo Glo-Ball pro Flos (1998). Foto: André Huber
Ve stejné době už má za sebou Morrison i několik projektů ve veřejném prostoru. Výstava představuje třeba jeho návrh autobusové zastávky v německém Hannoveru z roku 1992 – ve stejném městě navrhl o pět let později i tramvaje.
Zastávka autobusu v Hannoveru (1992). Foto: Thomas Deutschmann
K zastávce přibyla o pět let později i tramvaj (1998). Foto: Miro Zagnoli
V novém tisíciletí se pak Morrison zaměřil na existující formy a design. Návrh židle Basel Chair pro Vitru například vychází z židle Frankfurt, kterou navrhl německý designér Max Stoelcker už v roce 1934. Sada sklenic na víno pro značku Alessi zase byla inspirována anonymními návrhy. Později se Morrison zaměřuje i na udržitelnost a vyrábí stolky z recyklovaných korků od vín.
Basel Chair pro Vitru (2008).
Sada korkových stolků pro Vitru (2004). Foto: André Huber
A současnost? Jasper Morrison se pustil do módy a spolupracuje s výrobcem obuvi Camper či japonskou značku Issey Miyake. V roce 2015 navrhl také další svítidlo pro Flos. Tentokrát dostalo jméno Superloon a speciální technologii k tomu; ta zaručuje rovnoměrné osvětlení povrchu.
Svítidlo Superloon pro Flos (2015).
Supernormální Morrison
Většinu vystavených objektů spojuje střídmost a příjemná obyčejnost. V roce 2005 popsal sám Morrison své návrhy jako „supernormální“. Na mysli měl nadčasový design, který je uživatelsky příjemný a nechlubí se výstředními dekorativními prvky či přehnanými tvary. Morrison se tak ve své tvorbě nesoustředí na hledání nových forem a inovací, spíš redefinuje a přizpůsobuje osvědčené tvarosloví – ať už jde o židle, nádobí, nebo módní doplňky. Jeho rukopis zároveň vychází ze skandinávského a japonského designu.
Pro fajnšmekry si Jasper Morrison přichystal ještě jednu lahůdku: fotografie, které pořídil v různých koutech světa. Ukazuje na nich, jak smýšlí o designu a vysvětluje, proč ho zaujaly – ať už jde o přeplácanou výlohu s podprsenkami, nebo poetickou sestavu soch, jízdního kola a rostlin. Protože jak sám designér říká, skvělé věci někdy vznikají naprosto náhodně.
Jasper Morrison, retrospektivní výstava Thingness
23. listopadu 2017 až 6. května 2018
Grassi Museum für Angewandte Kunst
Johannisplatz 5-11, 04103 Leipzig
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu