Pozor, vyplouváme! Dnes se na interiéry podíváme z trochu jiného pohledu, a sice z řeky. Sešli jsme se s původem brazilskou architektkou Verou Hampl, která mimo jiné tvoří projekty pro firmu Prague Boats. Ta se svými plavidly dominuje dopravě po Vltavě.
Letos v květnu svou flotilu společnost Prague Boats rozšířila o novou loď. Do Prahy z Německa připlula Bohemia Rhapsody, mladší a větší sestra lodi Grand Bohemia, kterou Prague Boats pořídili před rokem. Obě lodi svým vzhledem nápadně připomínají jachty. A Bohemia Rhapsody je navíc výjimečná svým technologickým zpracováním: má totiž hybridní pohon a může plout jen na baterie.
„Jde o vůbec nejvyspělejší možnost, jak provozovat loď, a zároveň první takový pokus v České republice. S touto technologií nemá zkušenosti ani žádná tuzemská stavební firma, a proto loď vznikala v Německu,“ říká Vera Hampl, která měla hlavní podíl na vzhledu interiéru obou plavidel. Velkou předností provozu na baterie je šetrnost k životnímu prostředí. Z Německa loď Bohemia Rhapsody do Prahy plula čtyři dny. Při plavbě si posádka mohla vyzkoušet ovládání a vlastnosti nejmodernějšího plavidla firmy Prague Boats.
Prague Boats letos v květnu představila inovativní provoz lodí: Bohemia Rhapsody disponuje hybridním pohonem.
Co se interiéru týče, hlavním cílem architektky bylo vytvořit naprosto vzdušný a volný prostor. „Vzhled lodi přizpůsobíme přání klienta. Do prostoru lze nainstalovat sezení, stoly i bary. Nebo ho také ponechat naprosto bez nábytku,“ vysvětluje Vera Hampl, jak vznikal návrh interiéru nejmodernější lodi ve flotile Prague Boats.
Nábytek, který architektka do prostoru na přání klienta rozestaví, pochází od italské firmy Kristalia. „Interiér je jednoduchý, aby si ho každý mohl dotvořit dle svého přání a například do něj přinést vlastní květiny,“ říká architektka.
Navrhnout interiér lodi je často velmi složité. „Musíte myslet především na použité materiály. Nesmí být hořlavé a navíc musíte brát v úvahu nárazy, hlavně při přistávání. Specifický je hlavně návrh kuchyně: u baru třeba nesmí být polička bez zarážky pro skleničky,“ popisuje Vera Hampl. Židle navíc musí být naprosto stabilní a bezpečné. Problematická také bývá vlhkost; v návrhu se musí mimo jiné zamezit zamlžování oken. Celková doba návrhu a stavby lodě je přitom relativně krátká, Bohemia Rhapsody vznikala přibližně rok.
A co říká Vera Hampl na názor, že je na Vltavě již příliš lodí? „Když se podíváte do zahraničí, třeba do Paříže, na Seině je mnohem více lodí než u nás. Mně se to líbí, je úžasné se mezi loďmi projít. Navíc u nás je řeka a náplavka daleko lépe spojena s pevninou; v Paříži ji od města odděluje vysoká zeď. Myslím, že problém spíš spočívá v tom, že mnoho lodí není esteticky povedených.“
Vera Hampl pochází z Brazílie, kde lodě slouží spíše jako dopravní prostředek, zážitkových plaveb se tam moc nenabízí. „Je to veliká škoda, přitom v Rio de Janeiru je nádherná laguna a zátoky,“ říká.
STO PADESÁT LET PLAVENÍ
Projekty Prague Boats se však nevěnují jen samotné plavbě na řece. Vera Hampl pro firmu například zorganizovala výstavu, která se koná u příležitosti 150 let existence osobní lodní dopravy na Vltavě.
I u výstavy myslela Vera Hampl na certifikované recyklované materiály. Právě na ekologii chce firma Prague Boats založit své budoucí směřování.
Expozice ukazuje, jak lodě pražské paroplavby zachytili nejvýznamnější čeští malíři, a zároveň technický vývoj paroplavby za 150 let její historie v české metropoli. Na videích si zase můžete prohlédnout například rekonstrukci historické památky, parníku Vltava. Pokud máte rádi lodě a vše kolem nich, nezapomeňte tedy do 1. listopadu zavítat do Národního technického muzea.
Architektka v nejbližší době také navrhne pro Prague Boats zázemí u jednotlivých kotvišť na břehu; půjde o budky z recyklovaného materiálu, které mají být v souladu se zastavěným okolím.
Loď Bohemia Rhapsody lze spolu s plánovaným důrazem na na šetrnost k životnímu prostředí lze chápat jako odrazový můstek pro další směřování společnosti Prague Boats. „Celou flotilu bychom rádi modernizovali a používali nejvyspělejší a ekologické technologie,“ plánuje Vera Hampl.
Uměleckou část dostal na starost doktor Nikolaj Savický, který na výstavě představil mimo jiné dosud nevystavované dílo Jakuba Schikanedera.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu