Nad čím přemýšlíte, když si vybíráte osvětlení (nejen) do kuchyně? Berete v potaz tvar místnosti, velikost pracovních ploch nebo barevné nastavení? Víte, jaký minimální index barevného podání by mělo světlo mít, aby byl pomeranč skutečně oranžový? O tom, jak správně vybrat kuchyňské osvětlení, jsme se bavili s generálním manažerem Delta Light a zkušeným světelným technikem Eugenem Maletičem. Řekl nám mimo jiné, že špatné osvětlení může zkazit chuť z jídla, a prozradil nám, jaké je správné osvětlení pro práci a jaké např. pro odpočinek
Co všechno by měl člověk brát v potaz, když si chce zařídit světlo v kuchyni?
Hlavní je uvědomit si, že kuchyň je pracovní místo, kde se vykonávají relativně náročné zrakové činnosti. Osvětlení by tedy mělo být především kvalitní. Až poté přichází na řadu otázka vytváření atmosféry nebo světelných scén, které by třeba mohly zvýraznit nábytek nebo některé doplňky.
Lidské oko potřebuje určitou intenzitu osvětlení. Světla by tedy měl být dostatek, pro práci by ideálně mělo být difúzní a dopadat na pracovní plochu z více stran tak, aby vznikl stín a člověk mohl vnímat rozměr předmětu, ale zároveň aby stíny nebyly příliš ostré. Pak by nás totiž mohly výraznými kontrasty unavovat nebo vyvolávat falešné vjemy.
Světlo by nás také nemělo rušit zbytečnými odlesky. Zvláště pracovní deska by proto neměla mít lesklý povrch, například z leštěného kamene. Nad takovou by se totiž muselo zavěsit svítidlo velkých rozměrů s nízkým povrchovým jasem, aby odlesky nevznikaly. Vždy platí, že čím menší je plocha, ze které vychází světlo, tím více roste její jas. Až na hranici oslnění.
Světelný zdroj musí také splňovat některé základní požadavky na kvalitu. Musí mít třeba vysoký index barevného podání, bez něhož nejsme schopni vnímat například čerstvost potravin. Barva světla je otázkou vkusu. Pokud mi bude v kuchyni kromě neutrální bílé převažovat teplé barvy (například hnědá nebo oranžová), tak budu volit teple bílé světlo. Naopak pro hypermoderní kuchyně plné zelených, modrých nebo stříbrných ploch je vhodnější neutrální bílá barva, která odstíny barev nezkreslí.
Potom už jde o detaily. Je dobré například umístit osvětlení pracovní plochy pod skříňky. Dá se to zařídit i velmi malými světly, například LED pásek je dnes výkonnostně shodný se zářivkou, přitom profil s difuzorem pro LED pásek může mít v řezu třeba jenom dva krát dva centimetry. Pro volně stojící pulty doporučuji osvětlení stropní, ideálně s difuzorem pro rozptýlené světlo.
Někdy se do kuchyně volí i závěsné svítidlo. To může plnit i funkci psychologického oddělení kuchyně od okolního prostoru. Hodí se zejména pokud máte kuchyni spojenou s obývacím pokojem – i když nesvítí, působí jako určitý psychologický předěl, podvědomě nám vytváří hranici.
Hodí se do kuchyně dramatické, atmosférické osvětlení?
Kdo chce kuchyňský pult využívat i k občerstvování nebo jako barový pult pro večerní posezení se skleničkou, tomu nebude difúzní světlo stačit. Bude potřebovat dramatičtější světlo, které vytvoří akcenty a vyvolá emoce. Ideální je kombinace rozptýleného světla s difuzorem a bodového osvětlení pro atmosféru. Tyto pak můžeme střídat podle potřeby. Někdy se to kombinuje i orientačním osvětlením, například v soklu nábytku.
Dramatické osvětlení by nemělo sloužit zároveň jako funkční osvětlení pro práci. Jestliže někdo investuje do toho, aby měl opravdu hezkou kuchyň, a rád se na ten prostor dívá, tak by si nějaké efektové osvětlení pořídit měl. Ale měl by mít také možnost zvolit si, který typ použije pro jakou příležitost. Dva „boďáky“ nad pultem rozhodně nejsou vhodné pro práci.
Je nějaké obecné pravidlo, kterému typu světel se v kuchyni vyhnout?
Záleží na velikost prostoru. Je ale důležité zvolit si světlený zdroj, který optimálně splní požadavky na množství a kvalitu světla. A samozřejmě volba svítidla ovlivní rozložení světla v prostoru. Žárovky lze použít jakékoli, jejich světlo je pro lidské oko přirozené a obsahuje kompletní barevné spektrum. Problémem u nich je jejich výkon a spotřeba. Naopak u zářivek a LED zdrojů nemáme problém s hospodárností provozu a světleným výkonem, ale snadno můžeme použít zdroj, který zkresluje barvy. Když pod takovým světlem někomu předložíte jídlo, vůbec to v něm nevyvolá chuť ho sníst. Naopak, může vyvolat i nechuť. Tento problém je častý u levnějších produktů. Schopnost věrně reprodukovat barvy něco stojí.
Jak důležité jsou barevné vlastnosti světla?
My si možná okamžitě neuvědomíme, že sedíme v prostoru se špatně vykreslenými barvami, ale časem budeme mít pocit jakéhosi nepohodlí. Něco nám bude scházet nebo vadit. Ze zkušenosti víme, jakou mají věci barvu, a pak očekáváme, že ji takovou budou mít všude. A když najednou vidíme pomeranč, který není oranžový, ale třeba až do hněda, vyvolává to v nás negativní emoce. Zrak se s tím vypořádá, ale naše psychika to podvědomě řeší. Efekt špatného světla má často plíživý nástup.
Naopak správně zvolené světlo může navodit příjemnou atmosféru a umožnit psychologický přechod od krájení cibule k večerní pohodě. Dramatické osvětlení může vyvolávat pozitivní emoce: když se sklenice blýská, když se světlo ve víně správně láme, tak na něj okamžitě dostanete větší chuť. A pokud budete sedět kolem osvětleného stolku, a okolí bude v šeru, tak bude stolek plnit funkci ohýnku, u kterého se generace našich předků cítily příjemně a bezpečně. To jsou všechno emoce, které světlo dokáže vyvolat.
Index barevného podání se označuje absolutním číslem, přičemž ideální má hodnotu sto, což má právě žárovka. Pro běžný lidský zrak stačí osmdesát. Zdroje s menším indexem jsou vhodné třeba do skladu nebo na silnici. Dříve se světelné zdroje s nízkým indexem barevného podání používaly běžně, například v kancelářích. Člověk v pondělí ráno přišel do práce, podíval se na kolegu, který byl v obličeji zeleno-bílý, a pomyslel si: „ten zase flámoval.“ Přitom byl jen osvětlený nevhodným světleným zdrojem.
Jak je to s designovými svítidly v kuchyni? Nezaniknou tam, když jde převážně o pracovní prostor?
Většina designových svítidel nemá úplně optimální výkon. My to většinou řešíme kombinací. Musíme vymyslet, čím ho doplnit, abychom naplnili požadavky na kvalitní osvětlení. Máme třeba množství svítidel, která se dají schovat, takže je nakonec ani nevnímáte jako zdroje světla. Lze je například zabudovat do sádrokartonu a k nim přidat nějaký hezký designový kus. Vznikne nám tak kombinace funkčnosti a estetického dojmu.
Dovedl byste popsat vyloženě špatně osvětlenou kuchyň? Jaké chyby lidé nejčastěji dělají?
Viděl jsem spousty kuchyní, které nebyly dostatečně osvětleny. Běžným jevem je také to, že si lidé koupí svítidlo se dvěma nebo třemi reflektory, které si můžou libovolně natáčet, a tím považují osvětlení za vyřešené. Už jim ale nikdo neřekne, že tak vzniká několik rizik. Světlo na plochu dopadá jen z jednoho úhlu, takže vzniká ostrý stín. Hrozí také, že když si stoupnete mezi zdroj a plochu, na níž světlo dopadá, budete si stínit. Reflektor vám může svítit do očí. Navíc tyto reflektory často nemají dostatečný výkon, aby dovedly osvětlit celou kuchyň.
Jak se tedy obecně řečeno pozná správné osvětlení?
Správné pracovní osvětlení je takové, které nevnímáte. Pokud navštívíte nějaký prostor, já se vás zeptám „Jaké tam bylo osvětlení?“ a vy řeknete „Já nevím“, tak to bylo dobré pracovní osvětlení. Ale naopak: pokud půjdete do obchodu, na výstavu nebo do kavárny, tak potřebujete něco emotivnějšího, abyste se tam cítili příjemně. Světlo není jenom o tom, jestli vidím, nebo nevidím.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu