Když se řekne české sklo, nebudeme určitě jediní, komu se vybaví značka BOMMA. Její produkty se vyvážejí do celého světa a slávu sklízejí nejen vně, ale i za hranicemi republiky. Pojďme se podívat, co je na BOMMĚ tak jedinečného. A odrazme se rovnou tam, kde to celé začalo: v nenápadném městě, které má necelých sedm tisíc obyvatel – Světlé nad Sázavou.
Ve Světlé bylo smutno. V roce 2008 se tu po více jak sto letech zavřela velká sklárna SKLO BOHEMIA. Spousta lidí tehdy přišla o práci – ale ne na dlouho. V roce 2012 se totiž firma Bohemia Machine rozhodla postavit a pustit do provozu novou sklárnu. A to na zelené louce a pod obchodní značkou BOMMA. Představitel firmy Jiří Trtík od začátku věděl, že chce klást důraz na moderní technologie a řemeslné i umělecké zpracování. Právě tento přístup firmu jak odlišil, tak proslavil.
BOMMĚ se postupně podařilo vyvinout několik technologicky vyspělých sklářských strojů, které umí brousit optické čočky i dekorativní a technické sklo. Vedle toho se tu ale stále fouká ručně – a jak BOMMA hrdě říká, její křišťál je díky moderní technologii nejčistší v celé republice. Pojďme si však know-how firmy ukázat na konkrétních příkladech.
BOMMA dlouhodobě spolupracuje s talentovanými designéry, ať už se zavedenými jmény, nebo začínajícími umělci. Ke špičce patří spolupráce se studiem Olgoj Chorchoj. To pro značku navrhlo například sadu skleněných svítidel TIM, která vznikla ve třech velikostech. Každý kus je volně foukaný z ruky bez použití formy. Ty největší tvary dosahují rozměrů až 750 mm a váhy 30 kilogramů. Báně TIM vznikly pro výstavu Tim Burton a jeho svět, kde sloužily k prezentaci křehkých postaviček z režisérových filmů. Postupně se staly absolutním bestsellerem. Svítidla se objevila i v bytě, který pro projekt SQUAT iD23 navrhla architekta Lenka Míková.
Později svítidla TIM doplnily i stejnojmenné poklopy, které jsou podložené mísou z mořeného dubového dřeva. Dříve se těmto poklopům říkalo šturcy a schovávaly se pod ně třeba svatební kytice či vzácné hodinky – prostě cokoliv, na co se nemělo prášit. Dnes se jejich funkce posunula a používají se zejména jako dekorativní obaly na jídlo. Kolekce TIM se však vrací k původní funkci šturců a chce, aby se používaly právě pro vystavování cenností. Pro Michala Froňka jsou to třeba jeho milované fotoaparáty, které sbírá.
Dalším zvučným jménem v portfoliu firmy je třeba sklářský designér Rony Plesl. Navrhl řadu mís a talířů, které na první pohled vypadají, že vznikly z plastu, nikoliv ze skla – věrně totiž napodobují dobře známou bublinkovou folii. Kolekce dostala příznačné jméno Bubbles a při výrobě byla použita speciální technologie lisování skla – k vidění byly misky také v rámci projektu SQUAT iD23.
BOMMA myslí i na milovníky vína a sektu. Známý designér Maxim Velčovský pro ni navrhl kolekci šesti skleniček Klasik – poznáte je jednak podle opravdu tenkých kalíšků, ale i podle geometrického vzorování v dýnkách. I v tomto případě dostali hlavní slovo brousící roboti. BOMMA přišla také s kolekcí skláře Františka Víznera, která se postupně stala ikonickou a velmi vyhledávanou. Vyzkoušejte sami, ze které vám bude víno chutnat lépe.
Jednou z nejnovějších kolekcí pro BOMMU vytvořilo studio DECHEM. Série světel dostala jméno Phenomena: Michaele Tomiškové a Jakubovi Janďourkovi byly inspirací základní geometrické tvary: kruh, trojúhelník, obdélník a ovál.
Kolekce Phenomena vznikla v rámci nové orientace značky BOMMA: ráda by se zaměřovala na svítidla, a tak přišla s novými produkty pod štítkem BOMMA Lighting. „Po několika letech produkce výhradně nápojového a dekorativního skla se BOMMA pustila do oblasti svítidel, kde okamžitě zaznamenala velký úspěch a rychle si vydobyla silnou pozici na domácím i zahraničním trhu," vysvětluje brand manažerka Eva Kozarová. Vloni BOMMA oslovila čtyři české tvůrce, aby pro ni navrhli kolekce. Mimo objektů od DECHEM tak vznikla třeba řada svítidel Lantern od dua Jan Plecháč a Henry Wielgus, inspirovaná klasickými lampiony.
Sklář Ota Svoboda, který stojí u vzniku všech nových kolekcí BOMMA, zase pro značku navrhl světla, jež vám důvěrně připomenou mýdlové bubliny. Není divu, že řada dostala jméno SOAP. Metalická svítidla mění v závislosti na světle svou barvu a každé z nich má jiný barevný efekt, který podtrhuje žárovka uvnitř.
A co takhle trochu netradičního vázání? V kolekci Shibari, pojmenované po technice svazování, ho přináší mladá absolventka UMPRUM Kateřina Handlová. „Jde o skrytý systém znaků a komunikace pomocí linií, smyček a uzlů. Japonci pro toto umění používají výraz Kinbaku, neboli krása těsného svázání,“ říká o kolekci BOMMA. Další série svítidel od Kateřiny zase pracuje s kůží a dostala jméno Tied-Up Romance.
Tím však projekty BOMMY nekončí. V Rámové ulici se otevřel showroom českého skla a porcelánu, který BOMMA vytvořila spolu s designovým obchodem QUBUS. Interiér showroomu navrhlo již zmiňované studio Olgoj Chorchoj ve spolupráci s designérem Jakubem Berdychem. Společně tak vytvořili prostor, kde se můžete seznámit se sklem a porcelánem tváří v tvář.
BOMMA se navíc letos poprvé zúčastnila veletrhu Euroluce v Miláně. Sama svou účast popsala jako velký úspěch, a zase tak o kousek posunula věhlas českého skla a tradičního řemesla.
Už víte, proč jsou produkty s charakteristickým červeným logem tak oblíbené? Recept značky BOMMA je jednoduchý: najít šikovné designéry, nechat je tvořit a návrh podpořit vyspělým technickým zázemím. A pak hurá ze Světlé nejen do celé republiky, ale i do světa.
Zámecká 1177
Světlá nad Sázavou
582 91
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu