Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Ateliér Formafatal promítnul do pražského bytu svůj jedinečný rukopis

Ateliér Formafatal promítnul do pražského bytu svůj jedinečný rukopis

Na první pohled obyčejná pražská rezidence Hřebenky skrývá poklad v podobě bytu, který navrhl ateliér Formafatal v čele s architektkou Dagmar Štěpánovou. Investor dal architektce skvělé zadání: vytvořit prostor tak, jako by ho navrhovala sama pro sebe. Tím pádem měla absolutní svobodu, díky které se v bytě promítnul její jedinečný rukopis plný kreativních detailů a neotřelých řešení.

Součástí bytu určeného pro jednu až dvě osoby jsou různé výklenky, které bylo třeba využít. Architektka do nich umístila mimo jiné knihovnu či bar. Specifické prostory vyžadovaly specifický nábytek: v bytě najdete celkem 44 prvků vyrobených na míru. Truhlářské práce zastala firma Dyzyk a práci s kovem zase společnost Kurel. S oběma firmami spolupracuje ateliér Formafatal dlouhodobě.

Praktickým využitím výklenků mohla architektka alespoň částečně řešit špatné dispoziční uspořádání prostoru, který má přibližně 85 metrů čtverečních a velkou terasu. Investor si totiž nepřál, aby v bytě probíhaly větší stavební úpravy. „Snažila jsem se tedy spíše dělat z nedostatků bytu přednosti,“ vysvětluje Dagmar pro televizi RTV+.

KOUZLO DETAILU

Byt je plný industriálních detailů, se kterými si architektka pohrála již při návrhu restaurace Gran Fierro. Železné konstrukce jsou tu doplněny zemitými barvami omítek i doplňků. Architektka použila i věci z druhé ruky: na gauči v jednom ze zákoutí najdete například starou žíněnku z tělocvičny, kterou koupila v Industrial antiku. Nad gaučem visí malba akademického malíře Zbyňka Novotného ze soukromé sbírky majitele a vtipným detailem jsou malé posuvné stolky, na které si při odpočinku může majitel odložit knihu či kávu.

Ateliér rovněž pracoval s pohledovým betonem – nechal ze stěn i stropů sundat sádrovou omítku. Plochy pak ještě řemeslníci brousili, jelikož pod omítkou zůstaly stopy po původním růžovém nátěru. Hlazený beton od firmy Ideal Work pokrývá i podlahy – práce realizovala firma Boca Praha. V celém bytě je použitý šedivý odstín, pouze v dětském pokoji architektka volila antracitovou barvu. Konferenční stolek jménem My Moon My Mirror vyrábí firma Moroso ve spolupráci se značkou Diesel.

Obývací prostor zdobí černé křesílko The Hunting Chair od firmy Fredericia, který navrhl dánský designér Børge Mogensen v 50. letech minulého století. Ze stejné doby pochází i další křesílko z kožených pásků. Jmenuje se FDC1, pochází od francouzské firmy Objecto a navrhl ho Flavio del Carvalho. U nás jsou křesla k dostání v obchodě Designpropaganda

Trofej býčí hlavy je k sehnání na Amazonu. Autorkou obrazu nad sofa je německá umělkyně Jana Bergemann. Stolky na tenkých nohách prodává Stockist a vyrábí je dánská firma Mater. Květináče dodává obchod LOOOOX a černou závěsnou lampičku Les Acrobates od firmy DCW Éditions objednala architektka ve Francii. V měděném provedení je najdeme také nad jídelním stolem.

V jednom z výklenků se nachází kuchyň. Její dominantou je digestoř, která byla původně nerezová, architektka ji však nechala pokrýt rezavým plechem. Nad kuchyňskou linkou je umístěné svítidlo Polaboy od firmy Lightboys, které bylo velmi problematické sehnat. Na trhu se totiž prodává jen ve větší velikosti, jež nebyla vhodná, a tak musela architektka dlouze shánět menší rozměr. Místo úchytek slouží v bytě vrtulky z hydrantu; ty sehnala Dagmar na hasičském webu. Najdete je třeba na myčce. Zářivky na stropě vyrobené na zakázku brzy nahradí světla Tubes opět od firmy DCW Éditions.

Na kuchyni navazuje jídelní prostor a bar. U jídelního stolu vyrobeného na míru stojí židle CH88 od ikony dánského designu Hanse J. Wegnera.

UMĚNÍ JAKO SOUČÁST IDENTITY BYTU

Pozornost v ložnici přitahuje červený obraz opět od akademického malíře Zbyňka Novotného. Od této malby a její barevnosti se v podstatě odvíjelo celé řešení ložnice.

V ložnici stojí drátěné křesílko Diamond Chair v designu Harryho Bertoia a nad postelí visí LED svítidla navržená ateliérem 1to1 Design, která připomínají vesmírné lodě a jejichž barvu i intenzitu světla lze regulovat. Vyrábí je firma PanSlavista. U této firmy vznikly podle návrhu 1to1 Design také noční stolky. Obchod se rozhodl, že je bude prodávat i nadále, a jelikož vznikly speciálně pro tuto realizaci, dostaly jméno po autorce návrhu: a tak se zrodily stolečky Dagmar.

Jelikož má majitel ještě jeden byt ve Slovinsku, zapátrala architekta po tamním designu a nechala z Ljubljany do Prahy dovézt kruhové svítidlo Eclipse, jehož jas lze rovněž libovolně nastavovat a které navrhl designér Tilen Sepič. V ložnici i dětském pokoji najdeme židle Marko Chair z 50. let minulého století; jde o originální kousky objednané z antiku z Holandska.

V dětském pokoji stojí na míru vyrobená palanda. Vizuálně ji se zbytkem bytu opět propojují kovové tyče i zemité barvy. Děti jsou již dospělé, do bytu jezdí jen na návštěvy a pokoj tedy funguje spíše jako zázemí pro hosty.  Neonový nápis „dream“ vyrobila firma Neon Lux z Plzně.

I když je koupelna svou plochou velkorysá, při vzniku domu nebylo zamýšleno, že by se tu mohl nacházet sprchový kout. Při renovaci ho však architektka do prostoru zakomponovala. Původně tu místo něj byla byla sušička a pračka. Prostor Dagmar opticky zvětšila použitím zrcadla, které pokrývá celou zeď. Vana pochází od firmy Perfecto Design, svítidla od holandské firmy Zangra a stoličku objednala autorka návrhu přes Amazon z Ameriky. Šedo-zelený keramický glazovaný obklad Altair pochází ze Španělska a obstarala ho firma Archtiles.

V předsíni najdeme věšákovou stěnu, kterou možná poznáváte ze showroomu obchodu Luciela Taschen. Klientovi se tak líbila, že ji chtěl mít i doma. Visí na patinované výmalbě, kterou vytvořila firma Film Dekor – ta se ostatně postarala o veškerou patinu stěn v bytě. Dřevěné obklady a nábytek zase patinoval výtvarník Aleš Poláček. Věšákovou zeď doplňuje pštrosí torzo sloužící jako stolek od firmy Ibride. Pochází z limitované edice, kterou firma navrhla pro značku Fleux.

Na Hřebenkách se architektce Dagmar Štěpánové a jejímu ateliéru Formafatal podařilo vytvořit v tuctovém domě byt, který má šmrnc. A to nejen díky bezvadné spolupráci a otevřenosti investora, ale také díky kreativním řešením, která opět dokazují, že investice do práce profesionála má smysl.

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Veronika Čáslavská Autor:
Veronika Čáslavská

Foto: BoysPlayNice

Zdroj: RTV+, ateliér Formafatal

Publikováno: 09.06.2016

Mohlo by Vás zajímat

Přidejte se k Insidecor komunitě...