V třicátých a čtyřicátých letech 20. století byli židovští architekti ve Výmarské republice a později v Hitlerově Třetí říši perzekuováni za svůj původ. Mnoho jich zastupovalo hnutí Bauhaus. Souběžně vznikal Izrael, jež se stal útočištěm mnoha z nich. Architekti zanechali výraznou stopu na podobě tamní architektury, obzvlášť v Tel Avivu.
Ateliér Pitsou Kedem Architects (PKA), vedeno stejnojmenným architektem, pokračuje v odkazu kvalitní architektury na území Izraele. Vedoucí ateliéru byl studentem prestižní Londýnské AA (Architectural Association) a jeho kvalita se společně s dalšími osmi zdatnými architekty odráží na množství ocenění. Pětkrát obdrželi Izraelské ocenění Ot Haizuv, a to jak za realizace pro soukromníky, tak za komerční projekty.
Jejich minimalistický design je založený na principech omezení formality a vytváří čistý a srozumitelný architektonický jazyk. Jak sami říkají, snaží se udržet svůj rukopis a architektonickou vizi u každého z projektů. Jejich styl se vám pokusíme ukázat u několika vybraných projektů.
První stavba, kterou vám představujeme, se nachází v izraelském Tel Avivu a můžeme si ihned povšimnout, čeho PSA využili: výhledu. Mimo dech beroucí výhled nad městem se architektům podařilo vytvořit mimořádný projekt, který kromě svého důrazu na jednoduchost a čitelnost klade velký důraz na detail.
Když přeneseme náš pohled z terasy a oslnivého venkovního bazénu, tak nám podobně jako u výhledu z terasy střešního bytu bere dech i interiér. Ten lemuje kombinace sladěných materiálů od betonu až po dřevo, které se navzájem komplimentují. Interiér působí nenásilně a vkusně opodstatňuje, proč je tato kancelář natolik ceněná.
Dále vás přesuneme do historické čtvrti Kasbah izraelského města Jaffa. Kamenná budova, o kterou se jedná, je původně ze 17. století a v umělecké čtvrti působí poměrně nenápadně. Železné dveře nenapovídají návštěvníkovi, že by proběhla jakákoliv intervence v 21. století, ale opak je pravdou.
Minimalistický přístup utvořil elegantní prostory, které se nebojí skrývat materialitu. Obyvatelé rodinného domu se mohou dotýkat původních kamenných zdí či odhaleného betonu.
Mimo úspěšné kombinace starého a nového je interiér okupován hezkým nábytkem, který utlumuje monumentální dojem kamenných zdí.
Mimo kocháním se kombinací starého a nového návštěvníkovo oko zachytí výhled na blízké moře. Modernita interiéru a intervencí neutváří dojem setkání moderní sterility a rustikální neohrabanosti, ale utváří dohromady harmonický celek.
Jeden z úspěšných projektů s komerční tematikou dočasně vyrostl v telavivské čtvrti Ramat ha-Šaron. Funkcí budovy byla prodejní kancelář, která vyrostla za účelem propagovat vznikající projekt.
Opět minimalistický přístup zapříčinil vznik budovy, která je spíše uměleckým dílem nežli formou marketingu. Jednoduchý interiér je výsledkem užitku budovy a zároveň identitou.
Budova byla otevřena tři měsíce od začátku navrhování tohoto pavilonu. Rychlost stavby je výsledkem prefabrikace ocelové konstrukce, která zároveň je velice lehkou konstrukcí. Lehkost a čistota konstrukce se odráží na atmosférických prostorech.
Už při příchodu si návštěvník může všimnout nápisu Umění dokonalosti, jenž poukazuje na marketingovou část této budovy. Zároveň tento nápis symbolicky odkazuje k této monochromatické budově, která nadchne návštěvníka svojí vzdušností a hrou se světlem.
PKA kolaborovala s dvojicí interiérových architektů Baranowitz-Amit, aby utvořila jedinečný prostor orientální restaurace, která se ovšem nachází v Tel Avivu. Zadáním bylo zakomponovat pět prvků čínské filosofie – oheň, vodu, kov, dřevo, zemi a zároveň propojit tuto tématiku se zaměřením jídelníčku na Thajsko, Vietnam, Kambodžu, Čínu a Indii.
Prostory jsou lemovány opakujícím se vzorem banánového listu. Výběr tohoto motivu je reakcí na užití banánového listu v kuchyních zemí, jimiž je šéfkuchař inspirován. Motiv je jak na dělících prvcích ze dřeva, tak zároveň vylisovaný na betonových zdech.
Jednotlivé sekce jsou také rozděleny do pěti prostorů. Od baru a zdí vytvořených z lednic s vínem až po intimní prostory či terasu. Tyto prostory jsou provázeny bambusem, železem a betonem. Pomocí těchto materiálů a jejich barev vytváří nezapomenutelný efekt toto atmosférické prostředí.
V telavivské přístavní oblasti byla přeměněna opuštěná a zchátralá budova na showroom jedné z nejkvalitnějších sbírek nábytku na světě. Architekti se rozhodli ponechat pouze sloupy, které drží budovu, a jednu silikátovou zeď.
Velký prostor je vzdušný a výběr industriálních materiálů pro interiér koresponduje s obalem budovy. Cílem bylo vytvořit prostor, který je jak působivý, tak mocný, ale zároveň prostor, který neodvádí pozornost od vystaveného nábytku.
I minimalistický přístup na budově ve městě s tak bohatým odkazem Bauhausu byl udržován u tohoto projektu. Zároveň jsou užity neupravené povrchy, které neodvádějí pozornost od vystaveného nábytku. Monumentálnost budovy ovšem není opomíjena, nýbrž zvýrazněna malým vstupem, který násobí přechod do tohoto prostoru.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu