Jsou dost často špinavé, táhne z nich ostrá vůně oleje a málokdy si v nich příjemně posedíte a nerušeně najíte. Tak nějak má většina z nás zafixované řetězce rychlého občerstvení. Na Smíchově však najdete podnik, který se všem stereotypům o fast foodech vymyká: jmenuje se Modrý Zub a jedinečnou atmosféru má především díky architektovi Kryštofu Blažkovi z ateliéru minio, který dostal na starost jeho interiér.
Majitel sítě restaurací s asijskou kuchyní Modrý Zub oslovil architekta Blažka především proto, že ho zaujalo jeho pojetí restaurace Yaku (více se o ní dočtete v našem textu), která však letos změnila majitele, jméno a s ním i interiér, se kterým ateliér minio nemá nic společného.
Třetí pobočku řetězce Modrý Zub pojal architekt tradičně a nevšedně zároveň: vytvářel domáckou atmosféru s vědomím, že se přitom jedná o veřejný podnik. Pro hosty vymyslel architekt několik typů posezení – vybírat mohou z různě vysokých, dlouhých a barevných stolů a židlí. Právě vytvoření několika atmosfér stálo mimo jiné v zadání pro ateliér. Na náplň místa upozorňují stěny: zdobí je názvy některých typicky asijských surovin v původním jazyce, nasprejované na zeď pomocí šablon.
Příjemnou atmosféru beze spěchu, na kterou u rychlého občerstvení nejsme zvyklí, dodává hlavně použité dřevo: masivní obložení a mobiliář z drásaného a mírně běleného dubu a parkety. „Podlaha je ze stejné dřeviny jako stěny, ovšem se skladbou „do stromečku“, aby evokovala příjemný domácký pocit z parket,” říká Kryštof Blažek. Veškeré truhlářské práce dostal na starost Petr Tischler z firmy Dyzyk, stavební práce zase provedla firma K.A.P.A spol. s.r.o v čele s Janem Čermákem.
Hosté mohou pozorovat kuchaře při práci díky okénku vloženému do zdi s betonovou stěrkou. „Kuchyň má upoutat zákazníkovu pozornost především odlišným světlem a motivy keramického obkladu. Ten má připomínat dekor kuchyňských utěrek a ubrusů,“ vysvětluje architekt.
Středobodem interiéru je pětimetrový bar, který skrze decentní dekor odráží vstupní prostor restaurace. Za ním se na podsvícených poličkách, které jako by rostly směrem ke stropu, skladují nápoje.
V KLIDU A BEZE SPĚCHU
Pod stropem na překladu se nachází černé menu s dřevěným rámem z masivu. „Záměrné jsem tabuli instaloval půdorysně kolmo k podélné ose baru, jde o jisté vymezení vůči zažitým schématům fastfoodových menu,” vypráví autor návrhu. Záměrem bylo vytvořit pro zákazníka co nejvíce komfortní situaci: nestojí-li čelem k pultu, vybere si jídlo ve větším klidu. Pozornosti neuniknou ani světla z mosazného a měděného plechu od firmy Tom Dixon, jež u nás prodává společnost Bulb.
Na prvním pohled zaujmou také černé stropy. Architekt je zvolil proto, aby upoutal pozornost na vše, co se děje v úrovni očí a zároveň decentně upozornil na původní klenby. Neosobní atmosféru i shon z interiéru architekt vyhnal pomocí osvětlení v příjemných a neoslňujících teplých tónech. Světlo také hravě navádí hosty k hygienickému zázemí: točité schodiště je osvětleno zavěšenou spirálou složenou z jednotlivých žárovek, která návštěvníka dovede k černobílým toaletám.
V Modrém Zubu nechybí ani zeleň. Architekt ve spolupráci se zahradní architektkou Jitkou Tomsovou a sochařem Mikulášem Adamovským navrhl instalaci květináčů s popínavými rostlinami, které visí v „síťovkách“ z měděného drátu. Z těchto tašek vyrůstá listnatá květina, která se pne po zdi interiéru restaurace.
„Na konceptu místa jsme se s panem majitelem naprosto shodli. Může to znít jako klišé, ale říkám to záměrně: spolupráce byla skvělá. Myslím, že v interiéru jsou cítit asijské prvky, a to nejen z kuchyně. Jsou však políbené Evropou, jedná se o jakousi asijsko-evropskou fúzi, což byl záměr návrhu,“ uzavírá Kryštof Blažek. Protiví-li se vám zaběhnutý koncept řetězců s rychlým občerstvením, věřte, že ve smíchovském Modrém Zubu shon ani ušmudlaný interiér nenajdete.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu