Lars Kemper je rodák z Německa, designér zaměřený na sklo a zakladatel firmy Studio Lars Kemper, která sídlí v Praze. V tomto městě také tvoří tvůrčí dvojici s dalším designérem Petrem Olahem, o kterém jste se mohli více dozvědět v našem rozsáhlém interview. Jelikož oba pracují mimo svou rodnou zemi, s nadsázkou se nazývají Gastarbeiter, což v překladu znamená „hostující dělníci“. My si s Larsem povídali o jeho zajímavých projektech, ale i o tom, jaký je jeho názor na vztah umění a designu.
„Myslím, že spolu s Petrem se od ostatních designéru lišíme tím, jak pracujeme a navrhujeme. Ostatní k tomu přistupují tak, že stále hledají nové definice umění, kde začíná a kde končí, přemítají o nových filozofických přístupech. Podle nich umění nemusí mít žádnou funkci, umění zkrátka je. Je hezké, je inspirativní, a tím to končí. Ale když se bavíme o designu, já nechci vytvářet jen něco hezkého a vizuálně přitažlivého, co budou lidé obdivovat, ale bude jim to k ničemu. Já i Peter děláme design, který je užitečný a právě to nás odlišuje. Do našich projektů dáváme mnohem více,“ prozrazuje Lars na úvod.
Proskleno
Při Larsově první velké zakázce pro CzechMania exhibition a Škodu se poprvé setkal s Petrem Olahem. Byl to pro něj pracovní kolega. „Věděl jsem o něm, že je milý, ale to bylo tak všechno. Naše opravdová spolupráce začala až díky Škodě. V tu dobu jsem zrovna začínal sám za své jméno. Peter mě už znal a věděl, co dělám. Potřeboval někoho, kdo rozumí sklu. Jeho tento materiál vždy zajímal, ale neměl s ním zkušenost. Já jsem se ve světě skla už nějakou dobu pohyboval; proto mě Peter oslovil, jestli bych mu nepomohl s jednou zakázkou. Když jsme se dostali k navrhování, sedli jsme si spolu a zkoušeli něco načrtnout. Byla to zhruba první hodina naší spolupráce, když do místnosti přišel majitel sklárny. Podíval se na návrhy a řekl: To se mi líbí, to chci. Nic takového jsme samozřejmě nečekali. Tím to celé začalo, téměř z ničeho. Peter a já, designérské duo.“
Kolekce dua Gastarbeiter Sommelier.
„Sklo je velmi podobné truhlářství. Pokud máte nějakou řemeslnou znalost, máte vyhráno. Je to celé o fyzice. Musíte rozumět materiálům a u skla to platí dvojnásob. Musíte znát jeho vlastnosti, a co si s ním můžete dovolit. Když chcete něco vytvořit, musíte vědět, co se s materiálem stane. Když to nevíte, váš návrh bude nepoužitelný. Každý může navrhovat, ale navrhnout a pak vyrobit funkční produkt, za který budou lidé ochotni zaplatit a používat jej, není nic jednoduchého,“ vysvětluje Lars.
Kromě práce pro Škodu má za sebou Lars Kemper spolupráci s mnoha známými firmami, mezi něž patří Möet - Hennessy, Veuve Clicquot, Jack Daniel‘s, Pilsner Urquell, Leonardo, nebo DHL. „Obecně mám velmi rád alkoholový průmysl a spolupráce s Pilsner Urquell, Veuve Clicquot a Jack Daniel‘s mě velmi bavila,“ říká o své práci Lars.
O skleničkách pro Jack Daniel’s Lars říká: „Jsou velmi jednoduché a prodávají se celkem levně. Jdou ale výborně na odbyt a každý rok se vyrábí nové.“
Za zmínku stojí jistě instalace pro Veuve Clicquot, která se objevila na Designbloku v roce 2013. Cílem projektu bylo uctít značku šampaňského i její unikátní dědictví. Vtipná a hravá instalace ve tvaru slavné oranžové lahve v nadživotní velikosti v sobě skrývala jeden z vynálezů Madame Clicquotové. Více o tomto projektu se můžete dozvědět v našem článku.
S luxusním šampaňským designér spolupracoval i na instalaci pro Café Level – kavárně v novém obchodním centru Quadrio na Národní třídě. O podniku právě připravujeme speciální článek na blog insidecor, sledujte nás a ani tento příspěvek vám neunikne!
Za významný počin Larse Kempera můžeme označit spolupráci s Pilsner Urquell. Každý rok se vyrábí limitovaná edice skleniček, jenž putuje do Vatikánu a jedna přímo k samotnému papežovi. Larsovi se podařilo tuto sklenici navrhovat dokonce dvakrát, v roce 2012 a 2014.
Sklenice pro papeže ve spolupráci s Pilsner Urquell pro rok 2012.
Verze sklenice pro papeže z roku 2014.
Pro tuto významnou českou značku navrhl v letech 2012 a 2013 také limitovanou sérii designových ručně dělaných lahví, které byly určeny pro příležitost vánoční dražby. Výtěžek z celé akce poté putoval na konto charitativní organizace Paraple.
Aukční lahev z roku 2012.
Precizní ruční výroba dodává lahvím punc jedinečnosti.
Autor Lars Kemper s Václavem Berkou, starším obchodním sládkem v Pilsner Urquell.
Podoba aukční lahve pro rok 2013.
Z dílny Larse Kempera pochází i limitovaná litrová lahev, která získala ocenění za nejlepší obalový design Gold Design Touch 2013, ale také ocenění v soutěži Worldstar Packaging Awards 2014. K příležitosti 170. výročí Pilsner Urquell vznikla vedle lahve i sklenice, která svou bytelností koresponduje s bohatou tradicí této značky.
Zaujala nás také spolupráce s internetovým obchodem Leonardo.de, pro který Lars navrhl, jak sám nazval, „update studentské vázy“: „Stačí vzít jakoukoli skleněnou lahev a zasunout do ní tuto dutou tyč – klasická váza studentů tak získá za pár korun punc designu. Pro Leonardo jsem také navrhl skleněný svícen, pro který se rozhodli, i když byl značně vzdálen jejich cenové relaci. Přesto se setkali s úspěchem a svícen byl brzy vyprodaný.“
Zaměřeno na talenty
V rámci dua Gastarbeiter spolu s Peterem Olahem založili v roce 2009 projekt Flowers for Slovakia. „Chtěli jsme dát jedinečnou šanci výjimečným studentům designu. Byl to experiment sám o sobě. Vybírali jsme talentované a motivované mladé lidi, kteří chtějí tvořit a rozvíjet se ještě jiným způsobem, než jim nabízí škola. Nejsme fixováni semestry nebo podobně. Jeden rok pracujeme na vybraném projektu, druhý rok ho prezentujeme a představujeme společnosti, poté začínáme opět pracovat na novém.“
Flowers for Slovakia má za sebou již dva úspěšné projekty. První nese název Handle with care a jedná se o unikátní kolekci skleniček a váz, inspirovanou slovenskými legendami a pohádkami.
A Girl That Went To Fetch Water od Petere Simoníka.
Jánošík od Michaly Lipkové.
Druhá realizace, Lost and Found by Vitra, se právě prezentuje. Jedná se o kolekci nábytku a doplňků, které jsou zasvěcené slovenskému folku a tradicím. „Ten sice ještě dokončujeme, ale už shromažďujeme myšlenky a nápady na další pokračování.“ dodává Lars.
Fragments od Miro Krále.
Twist Me od Štefana Nosko.
„Občas se dívám zpět na své projekty, které jsou třeba deset let staré. Tenkrát jsem si vše pečlivě dokumentoval a říkal si, že se mi to bude jednou hodit. Teď se mi to hodí jen k dobrému pobavení. Ale to je přirozený vývoj. Už nejsem ten člověk, jaký jsem byl před deseti lety. Mnoho věcí bych teď udělal jinak.“ uzavírá Lars Kemper a my se těšíme, co nového si pro nás tento talentovaný designér do budoucna připraví.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu