Gray proslula svými návrhy paravánů, které koncipovala jako abstraktní interiérové objekty. Zde vidíte prototyp slavného paravánu z roku 1922, který patří mezi její vrcholná díla.
Svou kariéru návrhářky začala Eileen Gray jako vytříbená dekoratérka pracující především s technikou japonského lakování dřeva. V eklektických formách, často inspirovaných exotikou a cizími kulturami, vytvořila řadu solitérních návrhů. Jedním z nich je i tento malý stolek navržený pro módního návrháře Jacquese Douceta.
Samostatnou kapitolou v její tvorbě z dvacátých let zaujímají návrhy osvětlení, v kterých kombinuje doznívající dekorativní prvky s čistým pragmatickým přístupem. Toto stojací svítidlo s keramickou podnoží pochází z roku 1925.
V roce 1922 si Eileen Gray otevřela svou vlastní galerii Jean Désert na pařížské ulici Rue du Faubourg-Saint-Honoré. Její klientelu tvořili především módní návrháři, aristokrati, finančníci či umělci. Toto období, z kterého pochází i stojací lampa na obrázku, patří k autorčiným nejplodnějším.
Kolem roku 1925 již tvorbu Eileen Gray zcela ovládnou strohé tvary převzaté z modernistické architektury. Designérka navrhuje nábytek jako stroje, které by měly zcela přesně sloužit svým účelům. Zároveň jsou však vždy vyrobeny z luxusních materiálů a až na výjimky pouze pro individuální interiérové projekty.
Poté, co Eileen Gray objeví trubkovou ocel, stane se z ní radikální představitelka designérského funkcionalismu. Je to především mobiliář pro vlastní vilu E 1027, kterou staví se svým partnerem Jeanem Badovicim na pobřeží moře v jihofrancouzském Cap-Martin. Několik návrhů z tohoto období dnes sériově vyrábí značka Classicon, včetně této minimalistické pohovky Monte Carlo z roku 1929.
Mobiliář pro její vlastní dům Tempe a Pailla z roku 1932 opět posouvá výraz Eileen Gray směrem vpřed. Vznikají intimní a zároveň vtipně tavorované interiérové solitéry, které jakoby svou hravostí předpovídaly postmoderní revoluci o téměř 40 let později.
Organické tvarování ovládlo i tento stolek pro rezidenci Tempe a Pailla, který naopak zcela přesvědčivě vstupuje svou formou do nastupujícího období padesátých let. Eileen Gray však v poválečné době už nikdy nedosáhne takové tvůrčí originality a nasazení jako ve dvacátých a třicátých letech.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu