Ostravě se dříve přezdívalo „ocelové srdce republiky“ a mnoho z nás si ji automaticky spojí s průmyslem a továrnami. V našem třetím největším městě však najdeme mnohem víc – od kultury po ojedinělou přehlídku architektury a urbanismu z přelomu 19. a 20. století.
My zabrousíme do městské části Ostrava - Přívoz, která prošla výraznou modernizací právě na konci 19. století. Radní se rozhodli vytvořit urbanistický plán a oslovili vídeňského architekta a urbanistu Camilla Sitte. Ten vtiskl Přívozu podobu, která přetrvala do dnešních dnů. Díky němu se z této části města stal velkoryse pojatý projekt, který spojuje architekturu s dokonalým výtvarným řemeslem.
A právě v této městské části najdeme hotel city.city, který prošel na začátku roku výraznou rekonstrukcí. Na starost si ji vzala Daniela Hradilová se svým kreativním studiem Dependelab, které je členem koncernu Depende Group, pod nějž spadá i sám hotel. „Tato čtvrť je velmi architektonicky čistá a zachovalá, proto jsme budovu z venku jen citlivě ošetřili a zachovali její původní krásu. Chtěli jsme však přijít s něčím novým a kontrastním a inspirativní prostředí Přívozu nám přišlo pro designový hotel a netradiční restauraci jako dělané,“ otevírá náš rozhovor Daniela Hradilová, spolumajitelka hotelu a zakladatelka Dependelab.
Její představou bylo vytvořit projekt jinak, než jsme v Čechách zvyklí a kreativitou a odvážností se přiblížit standardům, se kterými se setkává při svých pobytech v zahraničí. Na místě dnešního city.city byl v provozu jiný hotel, z jehož interiéru se však nedalo použít vůbec nic: „Začala jsem pracovat s naprosto čistým prostorem a udělala velké zásahy. Například jsem propojila vstupní recepci a přidala prosklené dveře do dvora, čímž vznikl velkorysý a otevřený prostor,“ říká Daniela.
V recepci nalezneme originální designová svítidla Cage a Duii, která vzniklo spoluprací značek Diesel a Foscarini. Pozornost poutají také dvě židle s betonovými podstavci od Magis s názvem Chair One, které navrhl Konstantnin Grcic. Jedna je v žluté a druhá v šedé barvě, k čemuž spolumajitelka dodává: „Tyto dvě barvy tvoří logo hotelu. Žlutá barva doplňuje šedou v podobném smyslu, jako je city.city je slovní hříčka – pocity spojené s městem, ve kterém se lidé svého prostředí dotýkají a určují polohu v civilizaci.“
Do vstupní haly umístila autorka velkou vitrínu, která návštěvníkům umožňuje nahlédnout do restaurace. I ta byla stavebně velmi zajímavá: „V restauraci byly krásné zachovalé klenby s železnými nosníky, které byly překryté sádrokartonem. My je odkryli a dodali prostoru industriální nádech, který k Ostravě zkrátka patří.“
Jednu stěnu tvoří rezavý plech, který připomíná ostravské železárny. K těmto prvkům je do kontrastu postavena dubová masivní olejovaná podlaha, jež coby teplý přírodní prvek ty železné změkčuje.
Zajímavostí je otevřený bar, který stojí uprostřed restaurace a obsluha u něj pracuje ze všech stran. Přes bar je vidět do otevřené kuchyně, takže celý personál je ve větším kontaktu s hosty, což dodává prostředí na domáckosti. Stoly jsou z masivní dubové desky podle vlastního návrhu, židle About a Chair od dánské značky Hay jsou vyvedeny ve třech barvách - typickou šedou a žlutou doplňuje nadčasová černá.
Designový zážitek čeká návštěvníky i na pokojích. Stěny celého hotelu, ať už pokojů či chodeb, jsou vymalovány světle šedou barvou, na to navazují světle šedé koberce i šedé dveře. Cílem Daniely bylo vytvořit tiché, klidné pozadí a něm vypíchnout pár zajímavých vystupujících akcentů, kterými jsou umělecké fotografie jejího kolegy z Dependelap Dana Šíry a designové kousky, které tvoří vybavení pokoje: „V kontrastu k šedé moderní střídmosti vystupují také dřevěné obklady z vypráskaného dřeva, jež v pokojích tvoří čela postelí a na chodbách dřevěné stropy.“ Chodby se mimo jiné pyšní zábavným osvětlením Bulb od Muuto, které prostoru dává modernost a hravost.
Na pokojích najdeme kromě dominantní postele noční stolky DLM od dánské firmy Hay v pastelových barvách (u nás prodává například Stockist), které doplňují stolní lampy od francouzského výrobce Jieldé. Tím však designová přehlídka nekončí. Návštěvníci si posedí na židlích Hee Dining z kovového pozinkovaného drátu, Ton od Vitra nebo Air a Easy chair od italské ikony Magis a vyzkouší servírovací stolky Norman Copenhagen.
Minimalistická koupelna se nese ve stejném duchu jako pokoje – její minimalismus narušují výrazné dlaždičky od španělské firmy Vives Ceramica z kolekce nazvané jednoduše 1900. „Dlaždičky mají retro design první republiky a evokují stejnou dobu, v jakém byl hotel postaven a myslím, že jejich design s tímto domem naprosto splynul,“ prozrazuje Daniela Hradilová. Designovou dominantou místnosti je zrcadlo Strap.
Stejně jako je netradiční zařízení hotelu, jsou netradiční i jeho služby. Snídaně se podává v dřevěné bedýnce a nechává se u dveří na stolku. „Naši návštěvníci si tento způsob snídání oblíbili. Stačí si večer vybrat, který druh snídaně chtějí a ráno se nemusí nikam honit, oblékat se ani jinak zkrášlovat – posnídají v soukromí na svém pokoji.“
Hotel city.city potěší oko a stane se inspirací nejednoho obdivovatele designu. „Na začátku jsem měla pochyby, zdali je možné takový netradiční hotel vybudovat a poté byla sama překvapená reakcemi okolí a tím, jak funguje,“ přiznává Daniela. Pokud i vy milujete design a rádi objevujete nové věci, hotel city.city je pro vás při cestě do Ostravy nutná zastávka.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu