V Karlíně se za poslední dobu urodila spousta nových a zajímavých projektů. Jedním z nich je zcela nový koncept bankovní pobočky od jednoho z předních architektonických studií v Čechách, Ateliéru SAD. Jedná se o první zkušební realizaci, která testuje přerod klasického formátu banky ve více přirozený a komfortní koncept. Podle reakcí stávajících zákazníků poté bude rozšiřován a podobné banky budovány po celé České republice. Návrhy Ateliér připravil na míru již tří menším pobočkám v Brně a v Teplicích.
Ateliér SAD vyšel jako vítěz z výběrového řízení na přestavbu stávající pobočky jeden rok zpět, kterou se podařilo finálně dokončit počátkem letošního března. Mezi požadavky zadavatele, se kterými se musel ateliér vypořádat, patřil například důraz na inovativní marketingové technologie, které se projevily především výměnou tištěných materiálů za LCD obrazovky, promítání na zeď či častou prací s fóliemi.
ČSOB na Florenci je totiž bankou používající bezpapírové a nehotovostní technologie – všechny materiály jsou zde ihned naskenovány, odesílány do archivů a dále se s nimi pracuje už jen v digitální podobě. Koncept převzatý od mateřské KBC z Belgie upřednostňuje promítání, konferenční setkání skrze video hovory s centrálním bankéřem a místo plakátů dotykové obrazovky nebo tablety.
Experimentální prototyp bankovní komunikace pojali architekti ze SAD do detailů a věnovali velkou pozornost mimo jiné i podprahovému působení prostoru. Promýšleli tak i kvalitní akustiku prostor, osvětlení a jiné faktory, které mohou mít pozitivní dopad na potenciálního klienta banky. Interiér se tak úzce napojil na obchodní model specializované pobočky.
Nenápadné akustické podhledy byly vytvořeny na míru na základě požadavku běžných bezpečnostních revizí. Běžnou praxí v nákupních centrech je strop řešený kazetami nebo ponechaný s pohledem do průmyslového zázemí interiéru. Ateliér SAD se rozhodl obě možnost vynechat a navrhl 60 cm průměr každému otvoru pro svítidlo tak, aby se po jeho odmontování dalo dovnitř bez problému vlézt a zrevidovat technické zázemí prostoru. Osvětlení XAL jsou v českém zastoupení k dostání například v brněnském U1 lighting.
V navrhování vycházeli ze svých zkušeností s podobným návrhem pro Airbank z minulých let, s nímž nakonec nevyhráli, ale naučili se pracovat se specifikami tohoto druhu architektury a eliminovat chyby. Designéři zvolili nadčasové formy i materiály vybavení, které pomáhají dotvářet obraz banky jako druhu obývacího pokoje. Dalším z přívětivých gest je otevřený pohled do odhaleného zázemí s dřezem a kávovarem, který dotváří image společnosti.
Skulpturálnější nábytek od Konsepti a Vitra volili architekti ze SAD především v čekacím prostoru. S několika kusy Grande Papilio od Naoto Fukasawy od B&B Italia se setkáme v celé realizaci. Interiér je doplněn solitérním věšákem italských Game of trust od Miniforms a stolečky od Arper. Dětský koutek pak skrývá ikonickou židli Panton ve variantě Junior od Vernera Pantona či stoličkou Elephant Stool od Sori Yanagi – oboje navržené pro Vitra.
Prostor byl koncipován tak, aby maximálně zefektivnil přístup ke klientovi. Také proto je pult obsluhy s vysokým sezením orientován na vstupní část, aby se zákazníkovi dostalo okamžité péče a pozornosti. Ohýbaný stůl pochází z tvůrčí kuchyně Ateliéru SAD a vysoké židle Pivot jsou od Antonia Citteria pro Vitra.
Podobně komfortní jsou také prosklené prostory, které mají variabilně zatahovatelné dřevěné lamely, a tudíž můžou hravě posloužit jako vhodný open space či se v mžiku transformovat v diskrétní zónu pro zákazníka. Systém zatočených lamel si v SAD originálně navrhli a nechali na míru vyrobit. Efektem zatočení není v úrovni očí vidět dovnitř, ale zevnitř je díky zaoblení částečně vidět ven a člověk tak může být součástí prostoru.
Řešení interiéru jemně evokuje inspiraci 30. lety a tradici První republiky, která bance dodává jisté elementární kvality v asociacích solidnosti, bezpečnosti či důvěryhodnosti. Kvůli finanční redukci nebylo možné použít na tak objemnou obslužnou plochu původně zamýšlené terazzo, proto architekti přistoupili k neméně přitažlivé volbě podlahy z vinylu od Forbo, jež se proslavila především svým marmoleem. Krytina původně určená pro dopravní prostředky posloužila svému účelu v prostoru banky velmi dobře. Jak vizuálně, v řešení bílé barvy s černými částečkami, tak i svou dlouholetou odolností.
Jaký je Váš názor?
Související články
Přidejte se k Insidecor komunitě...
Insidecor
Insidecor na Instagramu